تاکتیکهای خبری مدیریت بحران

واحد آموزش پانا: تاکتیکهای خبری بسیارند، که تعداد زیادی از آنها در مواقع بحرانی کاملا به کار آمده و به کنترل اوضاع کمکِ شایانی می‌کنند، اما مشکل اینجاست؛ که بسیاری از خبرنگاران و مدیران رسانه‌های ما آنها را نمی‌شناسند و تجربه به‌کارگیری آنها را ندارد. در اینجا تنها چند مورد از آنها را از کتاب"مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای" از "دکتر اکبر نصرالهی" برگزیده‌ایم تا در این روزهای بحرانی ناشی از زلزله کرمانشاه و استانهای غربی به فراگیران این کلاس مجازی کمک کنیم.

کد مطلب: ۶۸۳۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد

اهمیت و ضرورت

تاکتیکهای خبری با سیاستگذاری کلان هر رسانه ارتباط نزدیک دارد.مدیران با استفاده از تاکتیکهای خبری ضمن در نظرداشتن اهداف راهبری،مانور ذهنی و آزادی عمل بیشتری در بحرانها خواهند داشت.

تاکتیک خبری چیست؟

تاکتیکهای خبری، مجموعه تدابیر و اقدامات رسانه‌ها برای شناسایی یا انتخاب، انعکاس جریان سازی، ماندگاری واژه‌گذاریِ پیام بر اذهانِ مخاطبانِ خودی،بی‌طرف و دشمن است. این تاکتیکها چیز جدیدی نیست اما باتوجه به تعداد کثرت رسانه‌ها و رقابت بین آنها و افزایش سواد رسانه‌ای و ازدیاد مخاطبان؛ زیادتر و پیچیده‌تر شده است.

تاکتیکهای خبری در بحران‌ها

تعداد تاکتیکهای زیاد است؛ اما مهمترین آنها عبارتند از:

1-پخش مستقیم خبر

پخش مستقیم در رادیو و تلویزیون یکی از تاکتیکهاست که توجه مخاطبان را به خبر موردنظر بیشتر جلب می‌کند و آن خبر را برجسته می‌کند.

با استفاده از این تاکتیک،رسانه با پخش مستقیم و هنرمندانه، مخاطبان را احتمالا به این جمع‌بندی می‌رساند که خبر مهم است و رسانه فرصت دستکاری و اعمال‌نظر در عینیت خبر را نداشته است، بنابراین آنچه که مخاطبان می‌بینند یا می‌شنوند واقعی، عینی و مهم است.

  • نکته

این تاکتیک برخی مواقع برای آن است که خبر غیرمهم برای اینکه دیده و شنیده شود، پوشش زنده داده شود( حتی گاهی برای به حاشیه بردن اخبارمهم) و با انتخاب نوع سوژه و زوایای دوربین و لوکیشن (مکان ضبط برنامه )،اعمال نظر صورت می‌پذیرد.

پخش مستقیم علاوه بر اینکه خیلی تاثیرگذار است،در خصوص جلب اعتماد مخاطب نیز نقشی موثر دارد و این باعث اعتبار رسانه خبری می‌شود.

[در رسانه‌های مکتوب هم اعزام خبرنگار ویژه در محل حادثه و بحران و گزارشهای میدانی و عینیت بخشیدن به اخبار و گزارشها مهم است]

نوع دیگری از پخش مستقیم و اعتبارو اعتماد سازی ارتباط مستقیم با خبرنگار و ارتباط زنده با محل حادثه و خبرنگار اعزامی با صدا و تصویر برای جذاب‌سازی خبر) در داخل استودیوی خبری است.

2-اختصاصی سازی:

[یکی از دیگر از فرصتهای اعتماد و اعتبارسازی رسانه‌ها] و البته شاخص‌های ارزیابی مدیریت رسانه‌ها، میزان تولید اختصاصی آنهاست. در واقع رسانه‌ها با تولید اختصاصی خودشان از یکدیگر متمایز و متنوع می‌شوند.

[گفتگوهای اختصاصی، میزگردها در دفاتر رسانه و گزارشهای میدانی و تولیدات محتوای رسانه‌ای از جمله فعالیت‌های اختصاصی‌سازی است که می‌تواند علاوه بر آنکه به ابعاد مختلف یک واقعه بپردازد همانطور که گفتیم به جلب اعتماد و اعتبار کمک کند]

3-میکروفون فعال

این اصطلاح بیشتر برای رادیو و تلویزیون مناسب است اما در مورد مطبوعات و خبرگزاری‌ها هم قابل تعمیم است. بر اساس این تاکتیک،رسانه بدون اعلام موضع صریح یا مخالفت و موافقت آشکار خود به مسوولان و گروه‌های سیاسی این امکان را می‌دهد تا به هر اندازه ای که نیاز است از آن برای طرح و تبیین دیدگاه خودشان استفاده کنند.

این تاکتیک بیشتر در مورد مسوولان و رسانه‌های حکومتی و موقع اجرای طرح های مهم و موضوع‌های بحرانی قابل اجراست.

4-بمباران اطلاعات

در این تاکتیک به جای سانسور و حصر خبرها، تمام اطلاعات مرتبط که اغلب غیرکلیدی هستند به شکل انبوه و با جزئیات انتشار می‌یابند، به‌گونه‌ای که مخاطبان حس کنند تمام اطلاعات موردنیاز را از رسانه موردنظر دریافت کرده‌اند و دیگر چیزی باقی نمانده که سانسور شده باشد.

بدیهی است اشتیاق مخاطبان در شرایط بحرانی به اخبار بیشتر می‌شود با درنظر داشتن این نیاز باید به جای حبس اطلاعات و خبر یا پوشش خبری حداقلی و [قطره چکانی] خبرها به شکل زیاد به آنها داده شود.

در این صورت آنها با شنیدن و دیدن خبرهای زیاد از رادیو و تلویزیون و یا خواندن اطلاعات خبری طولانی از مطبوعات و خبرگزاری‌ها به دلیل حجم زیاد اطلاعات خسته می‌شوند و اصطلاحا "پس می‌زنند" و توانایی تجزیه و تحلیل و برقرارکردن ارتباط سیستماتیک بین آنها را نخواهند داشت. در نتیجه رسانه به سانسور متهم نمی‌شود و در عین حال اطلاعات کلیدی به مخاطبان نداده است.

مثال در این مورد، تظاهرات وال استریت در سال 1390 است که تلویزیون بی بی سی فارسی گزارشی از تظاهرات و تحصن مردم در لندن پخش کرد و بادادن اطلاعات جزیی همچون محل استراحت، چگونگی تغذیه معترضان، راه اندازی امکانات بهداشتی و سیستم های ارتباطی"،مخاطب را به این جمع‌بندی رساند که نیازی ندارد در این‌باره به رسانه های دیگر مراجعه کنند.در عین حال که اطلاعات مهم و کلیدی در اختیار آنها کمتر گذاشته شد.

در مقابل این تکنیک پوشش حداقلی قراردارد که کمترین اطلاعات به مخاطبان داده می‌شود [در واقع به نوعی اطلاعات اندک دلیلی بر کم اهمیت دادن خبر است تا به تبع آن افکار عمومی نیز آن را کم اهمیت شمرد]

دیگر تاکتیک ها از قبیل :

5-شروع قبل از دیگران

6-موازی‌سازی

7-صدای مردم و کارشناسان

8-تقدم و تأخر

9-حساسیت‌زدایی

10-قرینه و مقایسه

و شماری دیگر را در کتاب منبع(مدیریت پوشش بحران خبری ...) این درس بخوانید که به زودی نیز در این کلاس مجازی معرفی خواهیم کرد.

--------------------------------------------------------

* تدوین عکس از سرویس عکس پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار