کاظم چلیپا در گفت و گو با پانا:

یکسان شدن شناخت آدم ها مساوی با حذف همه ناشناخته هاست

کاظم چلیپا که در یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی مورد تقدیر قرار گرفت، درباره نگاهش نسبت به هنر بیان کرد: به تعداد انسان ها جهان ناشناخته وجود دارد و به اندازه آن ها شناخت نیز وجود دارد و تلاش برای یکسان شدن شناخت آدم ها یعنی حذف کردن جهان های ناشناخته.

کد مطلب: ۶۸۳۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
کاظم چلیپا که در یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی به واسطه آثار متعهد و دینی اش مورد تقدیر قرار گرفت، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا ضمن مرور یک اثر انقلابی خود بیان کرد: ایده بسیاری از آثارم را از فضای واقعی جنگ و تصاویری که می دیدم، گرفتم. برای مثال تابلویی درباره خرمشهر کار کردم که صحنه اصلی آن در منطقه دارخوین شکل گرفت. در دشت سرسبزی بودیم و از میان گندم ها یکسری افراد سفید پوش ناگهان به سمت ما دویدند.
وی افزود: یک لحظه خیال کردم در منطقه عراقی ها قرار داریم. آن ها اتومبیل ما را محاصره و محمد نورانی یکی از دوستان همراهم را بوسیدند. یکی از آن افراد گفت نورانی خیش به خود بسته و همه زمین ها را شخم زده است و گندم ها به همت او اینطور بالیده اند. از همان صحنه ایده گرفتم و تابلویی کشیدم که زنی بچه ای را در آغوش دارد و نخل های سوخته اطرافش است یا در تابلویی دیگر می دیدم که دزفول زیر موشک باران است و عده ای این میان به دنبال معامله های سودآور خود بودند. بعد از آن تابلوی موش های سکه خوار را کشیدم.
چلیپا در پاسخ به این که آیا الگویی در زندگی اش داشته یا نه، بیان کرد: همیشه به عرفان اسلامی علاقه داشته ام و عاشق سید علی قاضی طباطبایی، علاهه طباطبایی، نخودکی، آیت الله مجتهدی و... بوده ام. درباره آن ها مطالعه کردم. . اشعار مولوی حافظ و فردوسی را خوانده ام. به نظرم همیشه یا حقیقتی هست و یا نیست و اگر هست باید به دنبال آن بود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: از میان هنرمندان پدرم همیشه برایم الگو بوده است. زیرا زیبا کار می کرد. خالصانه کار می کرد و به هنرش یقین داشت. همچنین از میان هنرمندان خارجی دلاکروا را که هنرش به نگاه شرقی نزدیک است، دوست دارم. رامبراند و رویس و تعدادی از هنرمندان پیشگام امروز همه جزو این دسته اند.
این هنرمند تجسمی ادامه داد: همه این هنرمندان چند وجه اشتراک داشته اند. پر کاری، عشق و علاقه به کار و جستجوگری و به نظرم همه هنرمندان باید این سه مساله را دنبال کنند: نخست خود شناسی، دوم هستی شناسی، و سوم خداشناسی.
وی با بیان این که یک معلم خوب خلاقیت شاگرد خود را از بین نمی برد بلکه قدرت و تکنیک به او می آموزد، گفت: معلم خوب مثل مادر و پدری که درست فرزندش را تربیت می کنند، پشت سر او حرکت می کند. به تعداد انسان ها جهان ناشناخته وجود دارد و به اندازه آن ها شناخت نیز وجود دارد و تلاش برای یکسان شدن شناخت آدم ها یعنی حذف کردن جهان های ناشناخته. در پایان این که هیچ کس به ویژه یک هنرمند نباید کودکی اش را فراموش کند. زیرا از آفتاب زندگی اش کم می شود.
گفتنی است یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی با نمایش 105 اثر در حوزه هنری تا 30 آبان ماه همه روزه(به استثنای روزهای تعطیل) از ساعت 9 الی 19 ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار