استاد پژوهشگاه زلزله شناسی:

زلزله کرمانشاه ربطی به‌ فعال شدن گسل‌ تهران ندارد

استاد پژوهشگاه زلزله شناسی، مطالب منتسب به مرکز لرزه نگاری آمریکا مبنی بر پیش بینی زلزله کرمانشاه را غیرعلمی و دروغ عنوان کرد و گفت: این زلزله ربطی به فعال شدن گسل های تهران، تبریز و همدان یا کرج ندارد.

کد مطلب: ۶۸۳۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، مهدی زارع با اشاره به زلزله ساعت 21 و 48 دقیقه روز یکشنبه استان کرمانشاه اظهارداشت: این زلزله به بزرگای 7.2 ریشتر بر روی گسلی که جزو پهنه گسلی ذهاب است رخ داد و بزرگای زیاد آن موجب شد تا بخش زیادی در بخش غربی ایران و کشور عراق، منطقه میانرودان، بخش هایی از کشور سوریه ، شرق ترکیه و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس این زلزله را حس کنند.

این استاد پژوهشگاه زلزله شناسی افزود: 20 سال و 6 ماه بود که زلزله کم عمق به این صورت در ایران اتفاق نیفتاده بود اما به چند نکته باید توجه کرد. این زلزله ربطی به فعال شدن گسل های تهران، تبریز و همدان یا کرج ندارد و مطالبی که در این رابطه گفته می شود به هیچ عنوان درست نیست.

وی تصریح کرد: همچنین مطالبی که در شبکه های اجتماعی نسبت به اظهارات و پیش بینی سازمان زمین شناسی آمریکا و مرکز لرزه نگاری آمریکا منتشر شده که در ساعت مشخصی زلزله می آید، مطالبی غیرعلمی و دروغ است.

زارع همچنین با اشاره به پس لرزه های زلزله در استان کرمانشاه نیز گفت: انتظار وقوع پس لرزه ها را داریم اما اینکه کسی به طور دقیق اعلام کند که چه ساعتی زلزله می آید، تا کنون بر روی کره زمین چنین چیزی مطرح نشده و علمی نیست و مردم نباید به این مسایل توجه کنند. زلزله به بزرگای 7.2 پس لرزه دارد و اگر بگوییم در ساعات آینده یا هفته های آینده در این منطقه زلزله می آید طبیعی است و این به معنای پیش بینی زلزله نیست.

وی با اشاره به تخریب و آسیب دیدگی ساختمان ها در پس لرزه های زلزله کرمانشاه اظهارداشت: در این منطقه اگر ساختمان هایی که آسیب دیده اند در پس لرزه ممکن است تخریب شود.

زارع یادآور شد: در زلزله کرمانشاه به نسبت زلزله بم شانس ما این بود که کانون زلزله در منطقه سر پل ذهاب نبوده و در یک منطقه کوهستانی در مرز ایران و عراق صورت گرفته است و اگر در منطقه بود با فاجعه بدی روبرو بودیم بنابراین به نسبت زلزله بم شرایط بهتری را تجربه می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار