وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری بیان کرد؛

شایسته سالاری در انتخاب مدیران در سطوح مختلف؛ از مدرسه تا وزارتخانه

وزیر آموزش و پرورش گفت: سامانه انتخاب و انتصاب مدیران طراحی شده که بر اساس آن رؤسای آموزش و پرورش مناطق نیازهای خود در حوزه مدیریت مدارس و ویژگی های مد نظر در مورد مدیر را اعلام می کنند و افراد برای تصدی آن داوطلب می شوند.

کد مطلب: ۶۸۳۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا؛ سید محمد بطحایی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز سه شنبه 23 آبان برگزار شد، ضمن تسلیت در پی وقوع زلزله غرب کشور اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر این خرابی های حاصل از زلزله را جبران کنیم.
وی افزود: حدود 21 دانش آموز و 2 همکار فرهنگی در این زلزله جان خود را از دست دادند همچنین تعدادی از فرهنگیان نیز در این بلای طبیعی مجروح شدند.
تاکید بر اهمیت سند تحول بنیادین
وزیر آموزش و پرورش گفت: در میان برنامه ها، اجرای سند تحول از اهمیت بسزایی برخوردار است ابتدا یک ارزیابی از این سند را آغاز کردیم تا میزان اجرایی شدن آن را بسنجیم که از این طریق جهت گیری تعیین شود.
بطحایی تصریح کرد: اکنون توزیع استقرار سند تحول بنیادین در برنامه های آموزش و پرورش را دریافتیم که البته توازن در برنامه ها کمتر دیده شده بنابراین در برنامه های سال ۹۶و برنامه های سال آینده اصلاح کارها و توسعه متوازن سند تحول در برنامه های آموزش و پرورش انجام خواهد شد.
انتصاب مدیران به اجرای بهتر کارها کمک می کند
وزیر آموزش و پرورش به دومین برنامه اشاره داشت و اظهار کرد : انتخاب و انتصاب مدیران در سطوح مختلف آموزش و پرورش به اجرای بهتر کارها کمک می کند. در این راستا فراخوانی را در آبان ماه منتشر کردیم تا همه افرادی که خود را ذیصلاح در پست مدیریت می دانند اعلام حضور کنند.
بطحایی ادامه داد : با توجه به این برنامه افرادی که شایستگی لازم را دارند در پست مدیریتی فعالیت خواهند کرد البته این مساله به طور کامل نمود شایسته سالاری نیست اما به انتصاب شفاف کمک می کند.
طراحی سامانه خوداظهاری مدیریتی تا دی ماه
وی بیان کرد: طراحی سامانه خوداظهاری مدیریتی تا دی ماه تمام خواهد شد و پس از آن در سطوح مدیریتی بالاتر و ستادي امکان خود اظهاری فراهم می شود.
انتخاب 2 نفر به عنوان هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش به مسله صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره داشت و عنوان کرد: بعد از فراهم کردن زیر ساخت های حقوقی کار بنا داریم ۲نفر از اعضای صندوق مستقیما توسط اعضا انتخاب و به عنوان هیئت امنا درآیند همچنین بازرس افتخاری نیز خواهیم داشت.
وی افزود: فراخوانی در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان خواهیم داد تا شرایط افراد برای حضوردر صندوق ذخیره فرهنگیان مشخص کند.
در طلب سوددهی بیشتری هستیم
بطحایی افزود: صندوق ذخیره با توجه به اتفاقات یکساله اخیر با چالش های مختلفی مواجه شده است که طی ۲ماه اخیر پنج جلسه هیئت امنا را داشتیم و با توجه به سیاست های وزارتخانه تغییر ساختار مناسب برای شرکت های تابعه این صندوق را خواهیم داشت تا سود دهی بیشتری داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: طی سال های ۷۴ تا ۹۵ نرخ سهم الشركه اعضا سالانه ۱۷/۹میانگین سوددهی داشته و در برخی شرکت ها علی رغم شرایط اقتصادی موجود شاهد افزایش ۴برابری ارزش دارایی ها هستیم.
تا پایان سال زمینه تخلفات صفر می شود
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۶ زمینه تخلفات به صفر نزدیک خواهد شد، افزود: تلاش می کنیم زمینه بروز مشکلات گذشته در صندوق ذخیره فرهنگیان از بین رود همچنین مبالغه هایی که در مورد وضعیت صندوق وجود داشته منجر به کاهش ارزش سهام شرکت های تابعه شود.
بطحایی خطاب به نمایندگان و مسئولان کشور گفت: در اطلاع رسانی ها دقت لازم را داشته باشند چرا که برخی اطلاعات ناصحیح موجب سقوط ارزش سهام می شود.
پاسخ به سوالات خبرنگاران
وزیر آموزش و پرورش در مورد وضع معلمان زندانی، اظهار کرد: پیگیریهایی در این باره صورت گرفته است و در گفت و گو با مسئولان محترم قضایی تلاش شده تا پرونده آنان مجددا بررسی شده و مواردی که قابل بخشایش است؛ بخشیده شود.
سازماندهی نیروی انسانی
وی در خصوص سارماندهی نیروی انسانی گفت: در ساماندهی نیروی انسانی در جایی نیرو داریم که ساعت کاری کمی دارد یا در جایی کلاس نداریم به او بدهیم که در امور دفتری کمک می کند اما در مناطقی که کمبود نیرو داریم باید حق التدریس دهیم. این مشکل نیروی انسانی است که برخی به مشوق ها و قانون بستگی دارد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از مجموع نیروها ۲۶هزار نفر در سال مرخصی زایمان، ۱۱ هزار نیرو در ماموریت ها و ۴۲ هزار نیرو تربیت معلم و دانشجو هستند.

وی گفت: مجموع این تعداد ۱۳۰ هزار نفر یعنی ۱۴ درصد نیروی انسانی را شامل شده که اولویت اصلی در اصلاح ساختار نیروی انسانی است و باید برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی بکار گرفته شوند.

امیدواریم آزمون استخدامی در دی ماه برگزار شود

بطحایی در خصوص برگزاری آزمون استخدامی گفت: مذاکرات و جلسات تا۲هفته آینده مشخص می کند تا زمان دقیق آزمون نیز تعیین شود امیدواریم بتوانیم که در دی ماه آزمون سال آینده را برگزار کنیم.

باید به مساله آسیب های اجتماعی توجه شود

وزیر آموزش و پرورش در مورد توجه به مساله آسیب های اجتماعی گفت: این مساله را متاسفانه در مدارس شاهد هستیم و حتی اگر یک دانش آموز در ۱۳ میلیون دانش آموز در معرض خطر باشد ما مسئول مواجه منطقی با آن هستیم.

آسیب های اجتماعی را از 3 مجرا پیگیری می کنیم

وی با اشاره به اینکه از ۳ مجرا موضوع آسیب های اجتماعی را دنبال می کنیم، افزود: در گام نخست بحث آموزش را داریم که در ۲ ماه اخیر قدم های خوبی برداشتیم و یک خیز مواجه منطقی و عالمانه برای این موضوع داشتیم.

وی افزود: در آموزش خانواده ها نیز برنامه هایی داریم از جمله اینکه در ۱۰ موضوعی که بیشترین فراوانی آسیب های اجتماعی را دارد کارهایی در دست تهیه است. متناسب با هر مخاطب برنامه تهیه می شود همچنین در شبکه تعاملی سینا این موضوع مشخص می شود که با آزادی بیشتر محتوا. را منتقل کنیم.

آموزش ها تا 2 ماه آینده آغاز می شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه دختران آموزش مدیران، خانواده و معلمان را در نظر داریم و ظرف ۲ماه آینده برنامه ها آغاز می شود.

جلسه در خصوص آسیب های اجتماعی؛ امروز در حضور مقام معظم رهبری

وی تاکید کرد: در حوزه آموزش خانواده دوره آموزشی اجبار خواهد بود زیرا تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش مهم است و باید خانواده و آموزش و پرورش همسوی باهم پیش روند و در این حوزه امروز با مقام معظم رهبری جلسه خواهیم داشت.

بطحایی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در خصوص پوشش دانش آموزان مهاجر، تصریح کرد: به اعتقاد ما آموزش و پرورش حق هر دانش آموز واجد شرایط است و در سال تحصیلی جاری در راستای تلاش های انجام شده پوشش تحصیلی اتباع خارجی افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در برخی مواقع به دلایل فرهنگی مشکلاتی در روند آموزش وجود داشت که سعی در قانع کردن و تلطیف فضای فرهنگی داشتیم اما در مواقعی اولیای دانش آموزان اتباع خارجی حاضر نشدند تا دانش آموزان در کلاس های درس حاضر شوند به هر روی تلاش داریم نا پوشش تحصیلی افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پدیده نامبارک ترک تحصیل دانش آموزان در مناطق محروم را شاهد هستیم البته با تلاش های متعدد تعداد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه با این وجود در مناطق محروم بویژه در استان سیستان و بلوچستان شاهد ترک تحصیل دانش آموزان هستیم، افزود: آماری دقیق از بازماندگان نداریم اما به طور کلی نرخ تحت پوشش دانش آموز ابتدایی ۹۷درصد بود و آنچه اهمیت دارد رها کردن مدرسه بعد از یک الی ۲سال تحصیل بوده به خصوص در مناطقی که اشتغال کاذب وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به طور حدودی ۳۴۰هزار نفر در متوسطه دوم، ۲۰۰هزار نفر در متوسطه اول و ۲۰۰هزار نفر در مقطع ابتدایی بازمانده از تحصیلی داریم.

انتصاب خانم ها در تصدی پست های مدیریتی

بطحایی در مورد شرایط انتصاب خانم ها در تصدی پست های مدیریتی، گفت: سیاست دولت این بوده است که استفاده بیشتر از نیروهای جوان در رده های مدیریتی داشته باشیم و آموزش و پرورش هم این مساله را رعایت خواهد کرد اما در رده های مناطق و ستادی ماموریت هیجانی و شتابزده نیست.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم از بانوان بیشتری در رده های مدیریتی مختلف استفاده شود به نحوی که ۲۰ درصد از رده های مدیریتی را از خانم ها داشته باشیم البته اکنون ۶۰ درصد نیروها خانم ها هستند و با توجه به اینکه در سالهای گذشته کادرسازی بانوان کمتر بوده، نیاز به زمان دارد.

باید شرایطی که منجر به تنبیه بدنی می شود را تلطیف کنیم

وزیر آموزش و پرورش در مورد مساله تنبیه بدنی بیان کرد: متاسفانه در آموزش و پرورش شاهد هستیم که پاسخ قطعی برای تنبیه بدنی نبوده و بخشنامه علنی نداریم بنابراین باید شرایطی که منجر به تنبیه بدنی می شود را تلطیف کنیم و در کنار آن باید نظارت ها تقویت شود همچنین از همکاران بازرس و مدیران می خواهم در مدارس به هر بهانه ای تنبیه بدنی و حتی زبانی و شخصیتی را نداشته باشند.

وی تاکید کرد: مدیران مدارس مسئول مستقیم این موضوع هستند زیرا به شخصیت دانش آموز آسیب می زند و این موضوع باید پیگیری شود.

راهکار موثر مواجه با آسیب اجتماعی

وزیر آموزش و پرورش در مورد مواجهه با آسیب های اجتماعی و راهکارهای موثر آن اظهار کرد: این مساله تنها به عهده آموزش و پرورش نیست و باید فقط سهمی از خود را ایفا کند.
وی افزود: باید خانواده ها را به عنوان افرادی که وظیفه تربیت را دارند با بخشی از آسیب های فضای مجازی آشنا کنیم اما این مساله قطعا کافی نیست و بخش های دیگری نیز در این موضوع نقش دارند و همه سهم برای آموزش و پرورش نیست.
نتیجه تحقیق و تفحص صندوق تا 2 هفته آینده مشخص می شود
وزیر آموزش و پرورش از اعلام نتیجه تحقیق و تفحص خبر داد و اظهار کرد: تا۲ هفته آینده گزارش تحقیق و تفحص مجلس ارائه می شود همچنین مساله تاسیس بانک فرهنگیان هم هنوز پیشنهاد است که باید با نطرات کارشناسی اقدام به تاسیس کنیم.
طرح خدمات آموزشی به کاهش بازماندگان از تحصیل کمک کرده است
وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح خدمات آموزشی بیان کرد: این طرح به دلیل مصوبه مجلس صرفا در مناطقی که امکان تاسیس مدارس وجود نداشته باشد وجود دارد و با رعایت شرایطی موفق است زیرا باعث شده تا بازماندگان تحصیل کاهش پیدا کنند و ظرف یکی دوهفته آینده مبلغی برای معوقات آنها واریز می شود.
در برنامه درسی مهم ترین رکن تحول است
بطحایی در مورد رسیدگی به وضع کتاب های درسی گفت: در برنامه درسی مهم ترین رکن تحول است و برنامه درسی فرایند طولانی دارد که در سند ملی برنامه درسی از آن تبعیت می کنیم. سال آینده پایه دوازدهم را در نظام اموزشی داریم تا برنامه درسی تکمیل می شود و در این مورد رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم تاکید بر کارافرینی داشته اند لذا برنامه درسی به موازات این اهداف تغییر می کند.
ادامه طرح کانون مدرسه
وزیر آموزش و پرورش در مورد توجه به برنامه های کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: یکی از سازمان های مهم در فعالیت های فرهنگی پرورشی، کانون است که برنامه خوبی را از سال گذشته تحت عنوان کانون مدرسه آغاز کرده تا مدرسه رفاقت بیشتری با کانون پیدا کنند البته این طرح به طور آزمایشی بوده که امسال با قوت بیشتری ادامه می یابد.
استفاده از کتاب های کمک آموزشی
وزیر آموزش و پرورش در مورد استفاده از کتب کمک آموزشی، بیان کرد: استفاده از این کتب کاملا اختیاری است که اگر مدیران کتابی را در اختیار بگذارد تخلف است و بخش بازرسی پیگیری می کند.
وی تصریح کرد: یقین دارم فراوانی موضوع کم است اما وجود یک کلاس و مدرسه پسنده آموزش و پرورش نیست مدیران باید این موضوع را مورد مراقبت قرار دهند.
بررسی مسایل اهل تسنن
بطحایی گفت: کارگروهی تشکیل دادیم که بررسی مسائل اهل سنت می پردازیم و در جلسه اول چارچوبی برای حرکت در مسیر تعیین شد.
ارائه راهکار برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی
وی افزود: در حوزه نیروی انسانی، کتاب درسی، فضا و تجهیزات برنامه هایی در دستور کار داریم و آسیب شناسی در برنامه های فعلی داشتیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به آسیب های شناسی های انجام شده جلسات بعدی انجام خواهد شد و ظرف مدت سه ماه آسیب شناسی و ارائه راهکار خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار