گزارش پانا از راهکارها برای پوشش خسارت زلزله ها :

خسارات مالی سنگین زلزله ها در بلاتکلیفی لایحه بیمه همگانی حوادث طبیعی

زلزله یک بار دیگر در کشور زلزله خیز ایران حادثه آفرید زلزله ای با قدرت 7.3 ریشتر و اگرچه خسارات جانی آن به اندازه زلزله ای با این قدرت نبوده اما خسارات مالی گسترده ای برجای گذاشته و زیرساخت های شهری نیز در برخی از نقاط آسیب دیده اند و بار دیگر این پرسش مطرح شده که چه مکانیسم بیمه ای یاری گر مردمی خواهد بود که در جریان زلزله مال و جان و عزیزان خود را از دست داده اند .

کد مطلب: ۶۸۳۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا در حالیکه ایران از کشورهای زلزله خیز جهان محسوب می شود اما تا کنون فعالیتهای موثری در خصوص بیمه حوادث طبیعی و زلزله نداشته در همین راستا طرح تشکیل بیمه حوادث طبیعی است از حدود 15 سال پیش مورد پیگیری قرار گرفته و هنوز به مراحل اجرایی و تصویب نرسیده است .

آنگونه که یک عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه می گوید در مناطق شهری که ساختمانهایی با استاندارد و ضوابط شهرداری ها ووزارت مسکن ساخته می شود می توان بیمه حوادث شامل زلزله ،سیل و طوفان را برای ساختمانها اجباری کرد و هنگام صدور سند یا نقل و انتقال در دفاتر ثبت اسناد رسمی مدارک بیمه نامه را نیز درخواست کرد .

آیت کریمی عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه و نائب رئیس بیمه اسکاردر گفت وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه وزارت کشور سالهاست به دنبال تشکیل صندوقی برای بیمه زلزله و حوادث طبیعی است ،اظهار داشت: در برخی از کشورها ازجمله کشورهای اروپائی در پوشش حوادثی مانند سیل ،طوفان و زلزله جزو اسنادی که باید به دفترخانه تحویل شود بیمه نامه است وایران نیز که کشوری زلزله خیز و در محور خطوط زلزله قوی است باید در بیمه اتش سوزی که بیمه ای ارزان است حوادث دیگری مانند زلزله ،سیل و طوفان را نیز جای داد .

وی با تاکید براینکه هر نوع حادثه طبیعی می تواند در ترکیب با بیمه آتش سوزی تحت پوشش بیمه ها قرار گیرد ،افزود: بهترین کار این است که تحت پوشش بیمه نامه ای که حوادث طبیعی نام می گیرد بیمه نامه ای به این منظور تدوین کرد و در سالهای گذشته نیز یکی از شرکت های بیمه ای در این زمینه اقداماتی را انجام داد .

کریمی تصریح کرد: حق بیمه این بیمه نامه ها انقدر بالا نیست و در صورت اطلاع رسانی گسترده می توان مردم را به خرید این بیمه نامه ها ترغیب کرد .

وی اضافه کرد: در صنعت بیمه سازه هایی بیمه می شود که از استاندارد لازم برخوردار باشند اما آسیب پذیرین بخش مسکن در کشور ما خانه های روستایی است که مهندسی نشده و بیشتر خشت وگلی است و راهکار آن نیز این است که صندوقی تحت عنوان صندوق حوادث طبیعی که وزارت کشورسالهاست به دنبال ایجاد آن است تشکیل شود .

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه خاطرنشان کرد: بخشی از این حق بیمه توسط دولت و بخشی توسط مردم قابل پرداخت است و حتی سازمان ملل نیز در برخی کشورها از جمله ترکیه صندوقی با این مکانیسم دارد که در آن بخشی از خسارت توسط دولت و بخشی توسط سازمان ملل جبران می شود .

نظارت ها بر ساخت ریسک حوادث طبیعی را کاهش می دهد

کریمی عنوان کرد: شهرداری انواع بیمه های اجتماعی و مهندسی رابرای ساختمان ها الزامی کرده است و باید از این پس ساختمانها از زمان پایان کار تحت پوشش بیمه آتش سوزی ،زلزله و حوادث قرار گیرد .

وی تصریح کرد:در مناطق شهری مهندسین سازه باید به طور مرتب در طول ساخت ساختمان بر پیشرفت پروژه نظارت داشته باشند تا ساختمانهایی تولید شوند که اصول فنی در آنها رعایت شده باشد و مقاومت ساختمان ها را تا زلزله های بیش از 8 ریشتر پوشش دهد .

کریمی خاطرنشان کرد: در برخی از نقاط ساختمان هایی که روکار شیشه ای دارند به هیچ عنوان نباید در مناطق زلزله خیز ساخته شوند به این دلیل که شیشه ها همانند گلوله و خمپاره عمل می کند و میزان خسارت های جانی را افزایش می دهد اما متاسفانه این استاندارد رعایت نمی شود و در شهر تهران که در معرض زلزله است ساختمانهایی با نمای زلزله دیده می شود .

وی با بیان اینکه آسیب پذیرترین بخش جامعه در معرض بالاترین میزان خطر نیز قرار دارند ،گفت: اغلب ساختمانهای روستایی مقاومت ندارند وسازه های آنها تحت اصول مهندسی نیستند و دولت باید کمک کند که با ایجاد صندوقی که در وزارت کشور پیشنهاد شده است پرداخت خسارت به آنها صورت گیرد .

وی تصریح کرد: ایران از نظر میزان حوادث زلزله ای قابل مقایسه با ترکیه است و ایجاد صندوق بیمه حوادث در مناطق روستایی با کمک دولت یکی از مهمترین راهکارها برای تحت پوشش قراردادن حوادث است و درشهرها که ساختمانهایی استاندارد وجود دارد مردم می توانند با مصوبه ای می توان جزو اسنادی که برای نقل و انتقال به دفترخانه تحویل می دهند یا زمانی که پروانه برای ساخت اخذ می کنند ساختمان را بیمه حوادث کرد .

اجباری کردن بیمه حوادث راهکاری برای افزایش ضریب نفوذ بیمه حوادث

عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی پیش از این گفته بود که تجربه نشان داده در کشور ما اجباری کردن برخی از بیمه‌ها در توسعه و استفاده از آن نقش داشته است. بیمه‌های شخص ثالث، حوادث راننده، بیمه‌های درمانی، بیمه‌های عمر کارکنان، بیمه حوادث دانش‌آموزی از مواردی است که با نوعی اجبار همراه بوده و در کشور ما رواج یافته است که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پرتفوی بیمه‌ها را تشکیل می‌دهند.

همتی تاکید کرده در قانون صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی دو نوع بیمه پایه اجباری و تکمیلی اختیاری تعریف شده است که حوادث زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و سونامی را در برمی گیرد.

به گفته ی همتی اجرایی شدن قانون بیمه همگانی حوادث طبیعی، انقلابی در ارائه بیمه زلزله با ترکیب مشارکت مردم، صنعت بیمه و دولت خواهد بود که ترکیبی از پوشش بیمه ای اجباری و اختیاری را برای حوادث به دنبال خواهد داشت.

آنچه که بیش از هر چیزی در خسارات و تلفات زلزله کرمانشاه قابل تامل به نظر می رسد ، خسارات عظیمی است که به ساختمانهای شهرهای قصر شیرین ، سر پل ذهاب ، ثلاث باباجانی و کرمانشاه وارد امده که اغلب این ساختمانها نیز مربوط به اپارتمانهای مسکن مهر بوده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار