آموزش و پرورش در تلاش برای بازگشایی سریع مدارس مناطق زلزله زده؛

مدارس آسیب دیده فعلا قابل بازگشایی نیستند/اعزام اکیپ‌های بازرسی

در پی زلزله شب گذشته در استان کرمانشاه و بسیاری از مناطق غربی کشور، مسئولان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش در حال ارزیابی هستند؛ تحقیقات اولیه نشان می‌دهد تعدادی از مدارس این مناطق، تخریب و تعدادی به دلیل خسارت بالا تعطیل شدند.

کد مطلب: ۶۸۳۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، در اثر زمین لرزه ای که در ساعات پایانی یکشنبه 21 آبان 96 در مناطق غربی کشور اتفاق افتاد شهرها و روستاهای سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام خسارات و تلفات بالایی را متحمل شدند.

در ساعات اولیه وقوع این زمین لرزه وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه ای صادر کرد و از مدیران مدارس خواست قبل از ورود دانش آموزان حتما وضعیت بنای مدارس را کنترل کنند.

مدارس بسیاری تخریب شدند/تلفات جانی هم داشتیم / اکیپ‌های بازرسی به مناطق حادثه دیده اعزام شدند

سلیمان محبی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، درخصوص خسارات واردشده به مدارس استان کرمانشاه در اثر زمین لرزه شب گذشته اظهار داشت: در بعضی مناطق تخریب 100 درصدی مدارس اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به مناطقی که متحمل تخریب بیشتری شده اند، گفت: در شهرهای سرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی، گیلان غرب، اسلام آباد غرب و دالاهو و توابع اطرافشان تخریب مدارس بالا بوده و حتی تلفات جانی هم از دانش آموزان و کارکنان مدارس این مناطق داشتیم اما هنوز آمار دقیقی از این خسارات و تلفات در دست نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه افزود: طی تماسی که از شب گذشته با مناطق داشتیم تعدادی از مدیران مدارس نیز در این حادثه زخمی شده اند.

محبی درخصوص اقدامات آموزش و پرورش استان در این حادثه، گفت: با همکاری اداره کل نوسازی مدارس استان، اکیپ هایی به مناطق آسیب دیده اعزام شده اند تا ضمن بازدید از این مناطق گزارشی از خسارات واردشده به آموزش و پرورش ارائه دهند تا بلافاصله اقدامات مقتضی درخصوص بازسازی مدارس آسیب دیده انجام شود.

خوابگاه بعضی مدارس شبانه روزی تخریب شده است/تخریب 100درصد نداشتیم / مدارس آسیب دیده تعطیل می شوند

رشید قربانی مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان، درخصوص خسارات واردشده به مدارس استان کردستان اظهار داشت: طبق گزارش هایی که تا این لحظه به اداره کل آموزش و پرورش کردستان رسیده است، تخریب 100 درصدی در مناطق زلزله زده نداشتیم اما آسیب های جدی به برخی مدارس خصوصا در شهرستان مریوان وارد شده است.

وی افزود: گرچه مدارس مناطق آسیب دیده تخریب کامل نشدند، به دلیل شکاف های عمیقی که در ساختمان ها ایجاد شده بعضی از مدارس، برای رعایت ایمنی دانش آموزان، فعلا قابل بازگشایی نیستند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان ادامه داد: دانش آموزان مدارس آسیب دیده فعلا به شیفت دوم مدارس دیگر منتقل خواهند شد تا بازسازی مدارس شان به طور کامل انجام شود.

وی از تخریب خوابگاه مدارس شبانه روزی در اثر این زمین لرزه ابراز نگرانی کرد و گفت: طبق گزارش هایی که به دست من رسیده خوابگاه یکی دو مدرسه شبانه روزی در مریوان تخریب شده و دانش آموزان ساکن در این خوابگاه ها به ساختمان دیگری منتقل شدند.

قربانی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت های ما چاره اندیشی برای اسکان این دانش آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اعلام خبر تعطیلی مدارس برخی شهرها در استان کردستان در روز دوشنبه گفت: در نشستی که با اداره کل نوسازی استان خواهیم داشت، بعد از اعلام نظر فنی کارشناسان این اداره کل، اقدامات لازم برای بازسازی مدارس آسیب دیده انجام خواهد شد.

آخرین گزارش مدیرکل نوسازی مدارس کرمانشاه در مورد زلزله اخیر

مرزبان نظری مدیر کل نوسازی کرمانشاه، در مورد آخرین وضع مدارس کرمانشاه بعد از زلزله عنوان کرد: گروه های مهندسی اداره کل به مناطق زلزله زده اعزام شده اند و ستاد هماهنگی وجمع بندی گزارش ها در اداره کل کرمانشاه تشکیل شده است و ارزیابی وضعیت ساختمانی مدارس مناطق زلزله زده از ساعتی دیگر اعلام خواهد شد.

مدیر کل نوسازی کرمانشاه از اعزام ۱۱ تیم فنی از مهندسان نوسازی به مناطق زلزله زده خبر داد و اظهار کرد: ساعت 4 و 30 دقیقه صبح، براساس اطلاعتی که بنده گرفتم مدارس قدیمی در ثلاث باباجانی آسیب جدی دیده اند ۲ مورد در سطح شهر، مدارس جدید ساز مشکلی ندارند.

وی افزود: برنامه ریزی صورت گرفته در ساعت ۲ بامداد، توسط بنده با همکاران، ۱۱تیم از همکاران فنی اول وقت جداگانه به مناطق زلزله زده جهت بررسی وضعیت مدارس شهری وروستایی اعزام خواهند شد، خودم هم به سرپلذهاب که بیشترین آسیب را دیده و دارای جمعیت بالایی است، خواهم رفت.

نظری همچنین گفت: گروه های مهندسین اداره کل به مناطق زلزله زده اعزام شدند و ستاد هماهنگی و جمع بندی گزارش ها در اداره کل کرمانشاه تشکیل شده است و ارزیابی وضعیت ساختمانی مدارس، منطق زلزله زده از ساعتی دیگر اعلام خواهد شد.

آخرین وضعیت از مدارس زلزله زده ایلام

ابراهیم رضایی مدیرروابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش ایلام، در خصوص آخرین وضعیت مدارس زلزله ایلام، عنوان کرد: دیشب بعد از وقوع زلزله با هماهنگی ستاد بحران استان تمامی مدارس تعطیل شد و امروز برای مدارس کشیک مشخص شده تا وضعیت را بررسی کنند .

وی ادامه داد: از مدیران مناطق خواسته شده تا ضمن بررسی مدارس آخرین شرایط از خسارات را تا پایان وقت ادارای امروز اعلام کنند و مدیران مدارس هم ملزم هستند تا مدارس را بررسی کرده و در صورت ناایمن بودن این مسئله را به اداره کل در میان بگذارند.

مدیرروابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش ایلام در مورد وضعیت بازگشایی مدارس، تصریح کرد: برای بازگشایی مدارس با ستاد بحران استان هماهنگ هستیم اما این امادگی را داریم تا فضای آموزشی ایمن در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و در مدارسی که وضعیت ایمنی مناسبی ندارند فضایی جایگزین را تامین کنیم اکنون ارزیابی دقیقی از میزان خسارات اعلام نشده اما تا پایان وقت اداری ارزیابی ها انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: در برخی مناطق ایلام که بافت فرسوده نبودند شب گذشته مردم از حیاط مدرسه به عنوان پناهگاه استفاده کردند.

در اثر حادثه اتفاق افتاده حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، عبداللهی مدیر دانش آموزی استان کردستان و سلیمان محبی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با انتشار پیامی وقوع حادثه دردناک زلزله در غرب کشور را تسلیت گفتند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار