معاون آموزش متوسطه در گفت و گو با پانا:

پایه دوازدهم پیچیده ترین فرایند در استقرار نظام جدید آموزشی است

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در فرایند استقرار ساختار 6-3-3 پیچیده ترین فرایند را در پایه دوازدهم خواهیم داشت.

کد مطلب: ۶۸۲۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد

علی زرافشان در گفت وگو با پانا، درخصوص نیازهای آموزش و پرورش در بخش نیروی انسانی، فضا و تجهیزات آموزشی برای استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده گفت: در فرایند استقرار ساختار 6-3-3 می شود گفت پیچیده ترین فرایند را در پایه دوازدهم خواهیم داشت از این لحاظ که تعداد دانش آموزان این پایه تفاوت بالایی با پایه مشابه در نظام قدیم دارد لذا تامین نیروی انسانی و فضا و تجهیزات آموزشی این پایه با چالش بزرگی مواجه خواهد بود.

وی توضیح داد: مثلا امسال پایه یازدهم با حدود 900 هزار دانش آموز مستقر شد که جایگزین سوم متوسطه نظام قبلی است و معلمان سوم متوسطه به پایه یازدهم منتقل شدند اما در سال تحصیلی 97-98 پایه پیش دانشگاهی با حدود 430 هزار دانش آموز حذف می شود و پایه دوازدهم با 900 هزار دانش آموز مستقر خواهد شد؛ یعنی جمعیت دانش آموزی بیش از 2 برابر می شود به همین جهت نیاز ما به نیروی انسانی و فضا و تجهیزات هم 2 برابر خواهد شد.

فقط 20 هزار هنرآموز نیاز داریم

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بخش عمده ای از این چالش را متوجه شاخه فنی حرفه ای و کاردانش دانست و در این خصوص گفت: قبلا دانش آموزان شاخه فنی حرفه ای و کاردانش با پایه سوم متوسطه دیپلم می گرفتند و از نظام آموزشی خارج می شدند اما اکنون دوره آنها هم 12 ساله شده یعنی 350 هزار دانش آموز در پایه دوازدهم در شاخه فنی حرفه ای و کاردانش خواهیم داشت که قبلا هنرآموز و نیروی انسانی و فضا و تجهیزات برای آنها نداشتیم و این موضوع استقرار پایه 12 را با پیچیدگی های بیشتری مواجه می کند و استلزامات بیشتری دارد.

وی ادامه داد: در فرایند عادی برای جایگزینی نیروهای بازنشسته ما به حدود 1000 نفر نیروی انسانی نیاز داشتیم اما در نظام جدید و برای استقرار پایه دوازدهم به حدود 20 هزار هنرآموز و به همان نسبت به استادکار و سرپرست بخش و سایر نیروهای مشغول در شاخه فنی نیاز داریم.

زرافشان درباره شاخه نظری اظهار داشت: در بخش نظری 430 هزار دانش آموز پیش دانشگاهی داریم و دانش آموزان پایه سوم هم 550 هزار نفر هستند یعنی 120 هزار نفر به شاخه نظری اضافه می شوند که تامین معلم و فضای آموزشی از مشکلات جدی آموزش و پرورش به شمار می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار