نویسنده و کارگردان «آخرین داستان» در گفت و گو با پانا:

کیفیت «آخرین داستان» را فدای شرکت در جشنواره فیلم فجر نمی کنم

​نویسنده و کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» با اشاره به عدم شرکت فیلم خود در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: به دلیل این که تولید این فیلم 8 سال زمان برده است، نمی خواهم کیفیت را فدای شرکت در جشنواره فیلم فجر کنم. ضمن این که سیمرغی برای انیمیشن در جشنواره در نظر گرفته نشده است. چراکه جشنواره فیلم فجر نظیر بسیاری از جشنواره های جهانی است و معمولا در این جنس جشنواره ها فیلم های انیمیشن را در زمره فیلم های بلند رئال ارزیابی می کنند.

کد مطلب: ۶۸۲۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد

اشکان رهگذر نویسنده و کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» درباره فرآیند تولید این اثر گفت: اکنون مراحل تولید نهایی شده است و مراحل پس تولید از جمله صداگذاری و ساخت موسیقی همچنان ادامه دارد. پیش بینی مان این است که تا اوایل اسفند ماه همه مراحل نهایی شده و کار آماده پخش باشد.

وی درباره وضعیت انیمیشن و جایگاه کنونی آن در سینما افزود: به نظرم توجه جدی سینما به انیمیشن یک ضرورت است. زیرا انیمیشن حرفه ای اشتغال آفرین است و افراد زیادی حدود 300 الی 400 نفر در یک پروژه آن هم برای مدت زمانی طولانی مشغول به کار می شوند. ضمن این که ما در ف ضای رقابتی با سینمای جهان قرار داریم و برای این که جا نمانیم باید به این گونه سینمایی بها دهیم.

وی تشکیل صنف انیمیشن را اتفاقی مطلوب ارزیابی کرده و ادامه داد: این صنف می تواند اعلام نیاز و چانه زنی کند و اتفاقات مثبتی را برای دست اندرکاران انیمیشن رقم بزند . همچنین مدیران سینما و تلویزیون را ناگزیر به توجه به این حوزه کند. زیرا به نظر من سینما و تلویزیون بدون انیمیشن بی معناست.

این کارگردان درباره فعالیت و کارکردهای صنف انیمیشن توضیح داد: جلسات متعددی توسط صنف برگزار شده و خوشبختانه این صنف به ثبت رسیده است و این که در آینده چه نتایجی را رقم بزند، باید منتظر ماند و نتیجه را بررسی کرد.

رهگذر در پاسخ به این که آیا «آخرین داستان» در جشنواره سی و ششم فیلم فجر شرکت می کند یا نه، بیان کرد: قرار بر این اتفاق بود و اگر از نکاتی چشم پوشی می کردیم، می توانستیم این فیلم را به فجر برسانیم. اما به دلیل این که تولید این فیلم 8 سال زمان برده است، نمی خواهم کیفیت را فدای شرکت در جشنواره فیلم فجر کنم. ضمن این که سیمرغی برای انیمیشن در جشنواره در نظر گرفته نشده است. چراکه جشنواره فیلم فجر نظیر بسیاری از جشنواره های جهانی است و معمولا در این جنس جشنواره ها فیلم های انیمیشن را در زمره فیلم های بلند رئال ارزیابی می کنند که می توانند در بخش های مختلفی از جمله صداگذاری، تدوین و... جایزه دریافت کنند.

وی درباره علت طولانی شدن زمان تولید این فیلم گفت: شاید 4 سال از زمان صرف پیش تولید و تولید کار شده است و زمان های دیگر به آزمون و خطا و تلاش برای جذب سرمایه صرف شده است. ما بسیار به درهای بسته برخوردیم و حمایت مناسبی صورت نمی گرفت و دائما در جنگ با شرایط بودیم. اما در نهایت مشارکت خصوصی جذب کردیم و انتظارمان این است که هزینه های تولید در زمان فروش فیلم بازگردد.

این نویسنده همچنین خاطر نشان کرد: متاسفانه کمپانی سرمایه فیلم را در حمایت از اثر برداشت می کند و این رویه اشتباهی است. زیرا کمپانی باید سود اصلی را در فروش اثر به دست آورد. انیمیشن ظرفیت جهانی شدن دارد و من بسیار خوش بین هستم. سال 2013 فستیوال انسی که مهم ترین جشنواره جهانی است از ما دعوت به معرفی فیلم کرد و این اتفاق در جشنواره فیلم کن در سال 2016 نیز تکرار و «آخرین داستان» با اقبال مواجه شد. بنابراین نگرانی از بابت دیده شدن فیلم در دنیا نداریم و از بین گزینه های موجود بهترین پخش را انتخاب می کنیم. به نظر می رسد وقتی یک فیلمی در دنیا بتواند خود را معرفی کند ناخودآگاه در ایران نیز با اقبال عمومی مردم رو به رو خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار