بازرس ویژه وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا اعلام کرد؛

خسارت 800 میلیون تومانی به دو مدرسه

اول آبان 1396 خبری درباره نیروی خدماتی یک مدرسه در شبکه­ های اجتماعی دست به دست ­ شد که ادعای تجاوز او به یک دانش آموز دختر در محله اسلام آباد ارومیه را در برداشت و پیرو انتشار این خبر، عکس هایی از به آتش کشیده شدن مدرسه در فضای مجازی پخش شد.

کد مطلب: ۶۸۲۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، هجوم مردم به آن مدرسه بخاطر جریحه دار شدن عفت عمومی بود که تحت تاثیر شبکه های اجتماعی بر این باور بود تجاوزی طبق آنچه که در عُرف و معنای مصطلح آن رایج است؛ از سوی نیروی خدماتی مدرسه صورت گرفته است. شدت شایعه به قدری وسیع بود که هرچه مسئولان استان اعلام کردند طبق تحقیقات آنان تجازوی با آن معنا و مفهوم صورت نگرفته است؛ این سخنان کمتر باور می­ شد. اما اینک بزرگی زاده که به عنوان بازرس ویژه وزیر آموزش و پرورش در همان ساعات ابتدایی حادثه مذکور عازم ارومیه شد؛ تصریح می­ کند : «درباره این ماجرا که در شیفت عصر مدرسه "راه شهدا" رخ داد؛ چند ساعت بعد از شروع غائله، حتی برای خانواده دانش آموز نیز مسجل شد که تجاوز به معنای عام آن رخ نداده و فقط دست مستخدم مدرسه به کمر دانش آموز برخورده بود که البته اقدامی نادرست و غیراخلاقی بود به همین خاطر با آن فرد برخورد شد اما افراد سودجو با بهانه­ های واهی دست به بزرگنمایی این حادثه زدند که در نهایت با درایت شورای تامین، مدیران آموزش پرورش و فرماندهی نیروی انتظامی استان این ماجرا به خوبی حل و فصل شد» .

اما قبل از آرام شدن اوضاع، سودجویان و افرادی که به دنبال ایجاد درگیری­ های قومی بودند، با تحریک افکار عمومی مردم منطقه، باعث به آتش کشیده شدن یک مدرسه دیگر می­ شوند و «سید محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم، «حسین بزرگی زاده» مشاور و بازرس ویژه خود را برای بررسی ابعاد این اتفاق به منطقه اعزام کرد تا این موضوع به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد .

بازرس ویژه وزیر آموزش و پرورش درباره این اتفاق و جزییات آن روز در نشستی صمیمانه، درباره جزییات ماجرا به خبرنگار پانا گفت: روز بعد از این اتفاق به دستور وزیر آموزش و پرورش عازم منطقه شدم و در جلساتی که با مدیران آموزش و پرورش استان، شورای تامین، معاون سیاسی امنیتی استاندار و فرماندهی نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی داشتیم موضوع را با دقت بررسی کردیم و متوجه شدیم موضوع با آنچه در رسانه ها و شبکه­ های اجتماعی مطرح شده بود تفاوت عمده ای دارد و بر اساس آنچه فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرد یک بد اخلاقی توسط آن نیروی خدماتی انجام شده بود .

وی درباره اتفاق رخ داده افزود: این اتفاق در شیفت عصر مدرسه راه شهدا رخ داده بود. دست مستخدم مدرسه به کمر دانش آموز برخورد کرده بود اما افراد سودجو با بهانه های واهی دست به بزرگنمایی این حادثه زدند که با درایت شورای تامین، مدیران آموزش پرورش و فرماندهی نیروی انتظامی این ماجرا به خوبی حل و فصل شد و آن خدمتگزار که جزو نیروهای رسمی وزارت آموزش و پرورش هم نبود، از آن مدرسه رفت.

بزرگی زاده در ادامه با تاکید بر اینکه قطعا تجاوزی به معنای مصطلح آن صورت نگرفته بود، خاطرنشان کرد: در ابتدا پدر و مادر دانش آموز برای شکایت پیش مدیر مدرسه می­ روند و مدیر مدرسه نیز با نیروی انتظامی و حراست تماس می گیرد و در همان بررسی­ های اولیه برای والدین دانش آموز و همچنین مسئولان مربوطه مسجل می ­شود تصور مطرح شده نادرست است. به همین خاطر والدین دانش آموز رضایت کتبی خود را هم اعلام می­ کنند. با این حال، برخی افراد سودجو از این فضا برای اجرای خواسته­ های خود که ایجاد ناآرامی و آشوب در آن منطقه که اکثریت کُردنشین هستند؛ بهره برداری می­ کنند که در نهایت دو مدرسه به آتش کشیده می ­­شود.

خسارات 800 میلیون تومانی مدارس

بزرگی زاده درباره خسارات وارد شده به این مدرسه نیز بیان کرد: در این ماجرا دو مدرسه آسیب جدی دیدند؛ نخست مدرسه "راه شهدا" که تا امروز مبلغی در حدود 600 میلیون تومان برای بازسازی آن هزینه شده است و مدرسه دیگر بادکی است که تا امروز مبلغ 200 میلیون تومان صرف بازسازی آن شده است. علاوه بر آن خودروی 4 معلم که در حیاط مدرسه پارک شده بود به آتش کشیده می ­شود که خسارت این 4 دستگاه خودرو نیز 100 میلیون تومان پیش بینی شده است .

مدرسه راه شهدا تا 2 روز آینده بازگشایی می شود

وی درباره زمان بازگشایی این دو مدرسه گفت: مدرسه بادکی طی 3 - 4 روز بازسازی شد و از ششم آبان فعالیت خود را از سرگرفت اما بازسازی مدرسه راه شهدا بخاطر حجم زیاد آسیب وارده، تا امروز به طول انجامیده و امیدواریم ظرف یکی دو روز آینده با نظر شورای تامین بازگشایی شود.

تلاش ماموستای اسلام­­­آباد برای آرام کردن اوضاع

بازرس ویژه وزیر آموزش و پرورش درباره برخورد و همکاری مردم منطقه برای فروکش کردن این خشم، گفت: بخش قابل توجهی از مردم منطقه از اتفاقات رخ داده بسیار متاثر بودند و حتی روزی که برای بازدید به آن منطقه رفتم، یکی از روحانیون سنی منطقه که ماموستا خطاب می‌شوند؛ در مسجد محل حاضر بود و از آنان می­ خواست برای بازسازی مدرسه کمک کنند .

وضعیت دانش آموزان در این مدت

بزرگی زاده درباره وضعیت تحصیلی دانش آموزان مدرسه راه شهدا که در این حدود سه هفته به دلیل بازسازی مدرسه از تحصیل محروم شده­ اند، گفت: آموزش و پرورش، سازمان نوسازی، توسعه و نجهیز مدارس کشور و استانداری تمام تلاش خود را کرده اند که این مدرسه در کمترین زمان ممکن مجددا بازگشایی شود. این مدرسه در مقطع ابتدایی فعالیت ‌می‌کند و حدود 1700 دانش آموز در دو شیفت دارد و بدین لحاظ مدرسه بزرگی است؛ از این روز به دلیل دشواری جا به جایی دانش آموزان و کمبود مدرسه در منطقه، متاسفانه این دانش آموزان در این مدت خانه نشین بودند اما با تدبیرو اقدام جهادی وزارت آموزش و پرورش، شورای تامین و استانداری این مدرسه برغم شدت خسارت وارده؛ ظرف مدت کمتر از سه هفته بازسازی شده است و دانش آموزان طی 2 - 3 روز آینده می‌توانند در کلاس های درس حاضر شوند .

استفاده از نیروی خدماتی خانم برای مدارس دخترانه

بازرس ویژه وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم برگزاری دوره های آموزشی برای نیروهای خدماتی مدارس و ایجاد یک سیستم نظارتی برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی گفت: ما تلاش داریم از نیرو های خدماتی خانم در مدارس دخترانه استفاده کنیم تا از بروز مشکلاتی از این نوع جلوگیری شود.

خانواده دانش آموز از شکایت خود گذشتند

بازرس ویژه وزیر آموزش و پرورش درباره شکایت خانواده دانش آموزی که مورد اذیت قرار گرفته بود، گفت: خانواده دانش آموز روز بعد از اتفاق، شکایت رسمی خود از فرد خاطی را ثبت کردند اما پس از بررسی های صورت گرفته از سوی پلیس؛ خانواده دانش آموز نیز مجاب شدند تجاوز نبوده و به همین خاطر رضایت خود را به دادستان اعلام کرده و شکایتشان را پس گرفتند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار