یادداشت/

مانور اربعین، مانیفست آزادگان جهان

سابقه ي راهپیمایي اربعین به ما و روزگار مابرنمي گردد بلكه ریشه تاریخی دارد اول بار جابربن عبدالله انصاری وعطيه عوفي با پای پیاده ازمدينه حركت کردند. در صبح اولین اربعین شهادت حضرت حسين ابن علی «ع» به كربلارسيدند.

کد مطلب: ۶۸۱۹۱۵
لینک کوتاه کپی شد
اِن لَم یَکُن دِین فَكُوُنُوا اَحرارا فی دُنیا کُم
اگر دین ندارید، در دنیای خود آزاده باشید
۱ـ به زعم من، به نظر می رسد بر اساس قرینه ي « دنیا» در جمله ي دوم باید واژه« آخرت» به گونه ي تقدیری و محتوایی از جمله ي اول استنباط شود.یعنی مولا در این کلام بلند می فرمایند اگر برای نجات آخرت خود دین ندارید برای رهایي دنیایتان آزادگی پیشه کنید و از آنجا که بر پایه ي کلام بلند پیامبر اکرم دنیا مزرعه آخرت است و نیز کسی که زندگی سالمی نداشته باشد قطعاً آخرت سالمی نیز نخواهد داشت ،پس از نظر حضرت اباعبدالله آزادگی که سلامت دنیایي را تامین می کند می تواند سعادت آخرت را نیز تامین نماید. بنابراین دین همان آزادگی است و اساسا نمیتواند چیزی غیر از حریت و آزادگی باشد.اکنون با این برداشت مفهوم آزادگی را در کلام مولا امام حسین «ع»بهتر و بیشتر درک می کنیم.
۲ـ از دیرباز، یعنی از زمان حیات خود امام حسین،،ع،،وجهه ي آزادگی آن امام زبانزد بوده و حجتی برای اسلام آوردن بسیاری از غیر مسلمانان به حساب می آمده است.
آقای بهرام بیضایی در فیلم« روز واقعه» یکی از این گرایشها به اسلام را با تصاویری گویا و دیالوگهایي گویاتر به تصویر کشیده است.
آنجا که یک جوان مسیحی از راهبي می شنود که حسين بن علی«ع»گفته است چگونه سنگ بر بت هايي بي جان بزنم ،حال آنکه بتهای جاندار در روی زمین ستم میکنند آن جوان حجت خود را برای دین اسلام آزادگی حسین «ع»معرفی میکند.
امروزه نیز بسیار شاهديم که اسلام آوردن غیر مسلمانان در اقصي نقاط جهان عمدتابعد از شناخت راه و روش و منش حضرت اباعبدالله«ع» صورت میگیرد.
این حقیقتی انکارناپذیر است که چهره ي مظلوم و روح آزاده ي امام حسین«ع حجت موجه گرایش به دین او يعني آزادگی است.
برپایه ي همین باورها و اعتقادات است که آیت الله طالقانی در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی در دیدار با هیئت انقلابی کوبا می گویند ما معتقدیم در هرکجای جهان که نهضتي آزادیبخش و انسانی رخ دهد آن نهضت یک نهضت اسلامی است.
طالقانی یک مجتهد عالیقدر و مفسر قرآن است این جمله را از روی تعارف نمی گویند و حتما میان دین مبین اسلام و آزادی ارتباطی تنگاتنگ میبینند تا جایی که از نظر ایشان آزادگی به مثابه اسلام و اسلام همان آزادگی است.
جمله معروف خسرو گلسرخی مبارز لايیک در دادگاه رژیم گذشته هنوز فراموش نشده است و بر فضاي میهن طنين دارد که گفت الگوی انقلابی و مبارزه ي من عليه نظام استبدادی مولاحسين ابن علی «ع»سرورآزادگان جهان است.
ما خود به امام حسین نمیگوییم رهبر شیعیان جهان .نمیگوییم سرور مسلمانان جهان .بلكه در ادبیات ما معروف است که آن امام را سرور آزادگان جهان می دانیم.
۳ـراهپیمایی اربعین
سابقه ي راهپیمایي اربعین به ما و روزگار مابرنمي گردد. بلكه ریشه تاریخی دارد. اول بار جابربن عبدالله انصاری وعطيه عوفي با پای پیاده ازمدينه حركت کردند. در صبح اولین اربعین شهادت حضرت حسين ابن علی «ع» به كربلارسيدند.
حضرت زینب و امام سجاد همراه با هشتاد وچهارنفرواردكربلاشدند. پس از گفتگو با عبدالله انصاری قبر مطهر امام را زیارت کردند.واز آنجا زیارت اربعین آغاز شد.
آن نوحه سرايي وسوگواري معروف صادق آهنگران درسالهاي اول انقلاب مبين همين ديدار جابروعطيه باكاروان امام سجاد وحضرت زينب است. آنجا که میگوید:« آمده کاروانی زدشت قادسيه.......تاكه كند ناله با جابر و باعطيه».
تاریخ درتوصیف حال و احوال عجيب آن روز اهل بيت وجابرعبدالله انصاري حكايتها دارد كه مجال اين مقال براي بيان آنهابسيار تنگ است. اما به خلاصه اي از مضامين آنها اشاره مي شود.
اهل بیت علیهم السلام به کربلا رسیدند. جابربن عبدالله انصاری را دیدند که با تنی چند از بنی هاشم و خاندان پیامبر برای زیارت حسين علیه السلام آمده بودند .همزمان با آنان به کربلا واردشدند وسخت گريستند وناله و زاري سردادند.برسروروي خود مي زدند.وناله هاي جانسوز سرميدادند. زنان روستاهای مجاور نيز به آنان پيوستند.زینب «ع»در میان جمع زنان آمد و گريبان چاك زد وباصوتي حزين كه دلها را جريحه دار ميكرد به شدت مويه سر مي داد.وبعد از آن بيهوش برزمين افتاد.
ام كلثوم«ع» حالي بهتراز زينب «ع» نداشت. دیگر زنان به شدت شیون می کردند و می گریستند.
به گفته ي عطیه جابر اول صبح غسل کرده و بر بالای قبر امام حسین «ع»حاضر شده بود .در میان هق هق گریه ها میناليد و میگفت من گواهی میدهم که تو فرزند بهترین پیامبرانی .تو فرزند بزرگ مومنین هستي.تو فرزند سلاله ي هدایت و تقوایي. و پنجمین نفر از اصحاب کسا و عبايي. من گواهی می دهم که تو از سينه ي ایمان شیر نوشيدي و پاک زیستی و از دنیا رفتی و دل های مومنان را از فراق خود اندوهگین کردي پس سلام و رضوان خدا بر تو باد. تو بر همان طریقه رفتی که برادرت یحیی بن زکریا شهید گشت.
پياده روی اربعین پس از این دربرهه اي از زمان به فراموشی سپرده میشود و در نهایت توسط شیخ میرزا حسن نوری دوباره احيا می شود. این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که سه روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیان وی را همراهی می کردند.
محدث نوری از آن پس تصميم گرفت این کار را بکند.
ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم اباعبدالله الحسین «ع» رفت.
مقام معظم رهبری درباره ي اهمیت و پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فروردین ۱۳۸۵ چنین بیان کرد ند:«شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است که جابربن عبدالله را از مدینه بلند می کند وبه كربلا مي كشاند. این همان چیزی است که امروزه با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست.»
اکنون وظیفه ي ما:
این اجتماع بزرگ، ضمن آنکه از سویي اعلام صریح وفاداری و علاقه شدید محبان وارادتمندان به ساحت مقدس سیدالشهدا «ع» است،
مانور و رژه ي عظیمی در راستای تبري جستن از اقدامات ضد بشری تکفیری ها و دشمنان اهل بیت «ع»به شمار می رود.
همانگونه که پیشتر گفته شد و امام حسین علیه السلام را سرور آزادگان جهان می دانیم باید مانور عظیم اربعين و پاسداشت ارزشهای والای انسانی امام حسین «ع»را نه تنهابه مسلمانان و شیعیان نسبت دهيم بلکه با توجه به چهره های جهانی كه از اقصي نقاط در این راهپیمایی عظیم شركت میکنند و گرد هم میآیند ،این مانور را متعلق به تمامی آزادگان جهان بدانيم. واین حضور وگردهمايي بزرگ راسكوت نکردن در برابرستم های ظالمانه تلقي نماييم.
از این روست که میگویيم :
««اربعین ،روزمانور عظیم آزادگان جهان است.»»
/ فتح الله آستركي/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار