رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل خبرداد:

رشد ۱۷ درصدی صادرات استان اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از رشد ۱۷ درصدی صادرات استان اردبیل خبر داد.

کد مطلب: ۶۸۱۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،سید حامد عاملی گفت: براساس آمارهای دریافتی از گمرکات استان در ۶ ماهه سال جاری ارزش دلاری صادرات غیر نفتی استان اردبیل ۹/۳۱ میلیون دلار می باشد که از این مبلغ ۸/۱۶ میلیون دلار صادرات کالا و مبلغ ۱/۱۵ میلیون دلار صادرات چمدانی می باشد که نسبت به مدت مشابه ۱۷ درصد رشد نشان می دهد .

وی افزود: از عمده ترین کالاهای صادراتی استان اردبیل می توان مصنوعات پلاستیک، سیب زمینی، پروپیلن، بیسکویت و سایر کالاهای صنعتی را نام برد و کشورهای عراق، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان گرجستان از مهم ترین کشورهای مقصد صادراتی استان می باشد .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در جهت توسعه صادرات غیر نفتی استان همانطوریکه می دانیم استان اردبیل از پتانسیل بسیار بالایی در حوزه تولید و کشت انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که می تواند زمینه ساز رشد و توسعه صادرات غیر نفتی استان باشد با وجود اینکه بازار محصولات کشاورزی اردبیل با نام سیب زمینی شناخته می شود اما در سال های اخیر کشت محصولاتی مثل زعفران و پسته نیز در این استان نتیجه بخش بوده است .

عاملی تصریح کرد: همچنین تولیدات باغی استان می تواند زمینه های سرمایه گذاری در حوزه فرآوری میوه با جهت گیری صادراتی از قبیل احداث واحدهایی مانند سورتینگ و بسته بندی، ایجاد سردخانه، تولید کنستانتره و آب میوه و... را در استان ایجاد کند .

وی افزود: در بخش معدن نیز استان اردبیل با دارا بودن معادن گوناگون در گروه معادن مصالح ساختمانی از وضعیت مناسبی در سطح کشور برخوردار است و در زمینه معادن فلزی نیز با اتمام عملیات اکتشافی، چشم انداز خوبی را در حوزه عناصر طلا، نقره، مولیبدن و مس می توان برای این استان متصور بود. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و معادن پر تعدادی که دارد، در صورت استخراج کانی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از آن می تواند باری از رشد اقتصادی استان را به دوش گیرد .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: با فعال سازی بازارچه های مشترک مرزی، توسعه فعالیت های تجاری مرزنشینان، با توسعه شبکه ریلی و سرمایه گذاری در زیر ساخت ها بویژه راه های مواصلاتی استان و نیز ایجاد شبکه ریلی راه آهن و توسعه فرودگاه های استان می توان افزایش چشمگیر صادرات غیر نفتی را شاهد باشیم .

همچنین توسعه توافقات و تفاهم نامه های اقتصادی با کشورهای همسایه و اعمال تعرفه های ترجیحی در جهت توسعه تجارت خارجی و کاهش هزینه های مبادله ای می تواند نقش مهمی را درتوسعه اقتصاد و صادرات غیر نفتی ایفا نماید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار