رودخانه های ایران به زودی در انتشارات مدرسه منتشر می‌شود

رودخانه های ایران نام کتابی است که در گروه مطالعات اجتماعی انتشارات مدرسه و همسو با کتاب های درسی برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم در دست انتشار است.

کد مطلب: ۶۸۰۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا؛ گروه‌های علمی تولید محتوای انتشارات مدرسه سعی دارند کتاب های کمک آموزشی همسو با محتوای کتاب درسی را دراختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار دهند. درهمین راستا تاکنون ۱۶ گروه علمی در این انتشارات تشکیل شده است و کتاب های زیادی را در دست تالیف و انتشار دارند. گروه مطالعات اجتماعی، یکی از گروهایی است که با دبیری مسعود جوادیان در انتشارات مدرسه تشکیل شده است. جوادیان فوق لیسانس تاریخ است و تاکنون تالیف چندین کتاب درسی و کمک آموزشی را به عهده داشته است. او همچنین داور جشنواره های مختلف بوده و مسولیت های فرهنگی زیادی را در کارنامه کاری خود دارد. به مناسبت تشکیل این گروه و اهداف آن با جوادیان نویسنده کتاب رودخانه های ایران به گفت و گو نشسته ایم.

گروه مطالعات اجتماعی از چه سالی تشکیل شده است و چه هدفی را دنبال می کند؟

تاریخچه گروه مطالعات اجتماعی انتشارات مدرسه برهان به دو دهه قبل بر می گردد. یعنی در زمان مدیریت مهندس سید محسن گلدان‌سازدردفتر انتشارات کمک آموزشی. اما در زمان مدیریت جدید طرح‌ها‌ی ما کامل‌ترو وسیع‌ترشده است بدین معنا که در حوزه تاریخ و علوم اجتماعی عناوین جدیدی بدان اضافه شده است. گلدان ساز طرح موضوع چاپ کتاب های کمک آموزشی در زمینه تاریخ را به من پیشنهاد دادند.که کتاب هایی با حجم مناسب و زبان ساده برای دانش آموزان واحیانا معلمان منتشربشود. من هم طرحی تهیه کردم و ارائه دادم. شورایی تشکیل دادیم و کار در چند زمینه و چند عنوان شروع شد. یک طرحی داشتیم با عنوان «تاریخ بخوانیم». این طرح مجموعه ای است که در هر مجلدش یکی از شخصیت های تاریخی را به بهانه طرح محور اصلی مورد بحث قرار دادیم. مثلا شاه عباس برای دوره صفویه. شاهپور اول ساسانی برای دوره ساسانی، انوشیروان باز برای همان دوره. مجموعه «تاریخ بخوانیم» مجموعه موفقی بود که بیشتر عنوان هایش تالیف و منتشر شده است فقط دو عنوانش باقی مانده است. مجموعه دیگری داشتیم به عنوان «نبردهایی ایرانیان با بیگانگان» که موضوعش تاریخ سیاسی، اجتماعی هست و هدفش هم این است که دانش آموزان را به کشور و میهن خودشان علاقه‌مند کند. از این مجموعه هم چند تایی تالیف و منتشر شده است و یکی دو عنوان هم باقی‌مانده است. مجموعه دیگری داشتیم با عنوان «تمدن های بزرگ جهان»، هدف از این مجموعه این بود که تمدن های بزرگ که به بعضی از آن ها در کتاب های درسی به اشاره و اختصار آمده و بعضی‌ها ممکن است اصلا اسمی از آن ها نیامده باشد معرفی شوند. تمدن چین و مصر باستان، هند باستان ،ایران باستان و…

آیا تغییراتی از آن دوره تاکنون در گروه مطالعات اجتماعی صورت گرفته است؟

بله. در حال حاضرغیر از تاریخ، این گروه درزمینه جغرافیا و اجتماعی هم عناوینی را انتخاب کرده است که کار تالیفی برخی تمام شده است. مثل «رودخانه های ایران» که دکتر سیاوش شایان آن را نوشته است و زیر چاپ است. برخی کتاب‌ها هنوز کار تالیفش یا شروع نشده و یا تمام نشده است. در حوزه علوم اجتماعی هم همین طور، موضوعات مختلفی مطرح شده است که مشغول هستیم تا ارائه دهیم.

نویسنده‌ها را بر چه اساسی انتخاب می کنید؟

این کتاب ها باید بسیار ساده و جذاب و مناسب برای مخاطب خودش که عموما دانش‌آموزان هستند نگاشته شود. به همین دلیل ما سعی کردیم به نویسنده‌هایی درخواست همکاری دهیم که این توانایی را داشته باشند یعنی بتوانند برای سنین پایین مطلب ساده و جذاب بنویسند. حالا ممکن است که دبیر باشند یا خیر. شاید هم ممکن است یک نویسنده حرفه‌ای در حوزه داستان نویسی باشد.

منظوراز جذابیت چیست؟

سعی می شود به لحاظ بصری برای خواننده جذابیت ایجاد شود. یعنی هر مجلدی که کار تالیفش تمام می‌شود همراه با تصویر منتشر شود. بعضی از این مجموعه‌ها مانند مجموعه «تمدن‌ها» به صورت چهاررنگ و بسیار نفیس چاپ شده است و برخی یک رنگ است. امیدوارم که تا پایان سال جاری نویسندگانی که با ما قرارداد امضاء کرده‌اند و متعهد شده‌اند همکاری‌شان را ادامه دهند و این مسیر همچنان پربار بتواند کتاب هایش را به بازار کتاب عرضه کند تا کمکی باشد در راه توسعه فرهنگ.

از چه منابعی برای تالیف این گونه کتاب ها استفاده می کنید؟

طبعا من چون خودم کارم در این زمینه است و تجربه کارشناسی دارم نویسنده ها را راهنمایی می کنم. اصولا از کتابخانه سازمان یا کتابخانه شخصی منبع معرفی می کنم. در غیر این صورت مولف موظف است که خودش منابع را از راه‌‌های دیگری تهیه کند.


آیا محتوای این کتاب‌ها منطبق بر کتاب‌های درسی است؟ هدفتان بیشتر روی چه مقطعی است؟

عموما به همین شکلی است که شما می گویید. یعنی مقدار زیادی از عنوان‌های ما محتوای کتاب‌های درسی را پوشش می دهد در واقع دانش‌افزایی دراین زمینه می‌کند. زمانی که ما کارمان را شروع کردیم برای دوره راهنمایی و متوسطه بود.اما الان که نظام تغییر کرده است هدف ما همان متوسطه دوم و اول هست. البته باید عنوان کنم تمام کتاب های ما کمک یار معلمان هم می تواند باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار