عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

ازدواج کودکان زیر 13 سال غیر قانونی و مستحق مجازات است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره نادیده گرفتن مسأله ازدواج دختران زیر 13 سال در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت:ازدواج کودکان زیر 13 سال غیر قانونی و مستحق مجازات است

کد مطلب: ۶۸۰۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد

محمدعلی پورمختار در گفت و گو با خبرنگار پانا، در پاسخ به سوال چرایی دیده نشدن موضوع ازدواج کودکان زیر 13 سال در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: قانون حمایت از خانواده ازدواج دختران زیر 13 سال را ممنوع کرده و به صراحت برای عاقد و عامل آن مجازات تعیین شده است. این قانون هم اکنون اجرا می شود. به طوری که در صورت وقوع مجازاتی مانند لغو پروانه دفاتر ازدواج و طلاق در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون حقوق و قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ازدواج کودکان در برخی مناطق کشور اظهارداشت: در حال حاضر ازدواج کودکان در برخی از شهرها و روستاهای کشور به صورت غیررسمی به دلیل فرهنگی که در آن مناطق وجود دارد، انجام می شود. بلوغ در شرع برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال تعیین شده و در قانون 13 سال را برای ازدواج تعیین کرده است اما بعضا به همان 9 سال استناد می کنند. در قانون هم مواردی به صورت استتثنا وجود دارد به طوری که اگر دختر بین 9 تا 13 سال از لحاظ روحی آمادگی ازدواج داشته باشد با اجازه دادگاه امکان پذیر است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: اگر ازدواج خارج از آنچه در قانون آمده رخ دهد، غیر قانونی است و برای آن مجازات تعیین شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار