رسانه های اجتماعی/۲

توئیتر؛دوست یا دشمن خبرنگاران؟

واحد آموزش پانا: در درس گذشته از میکروبلاگینگ‌ها و اهمیتی که در دنیای‌ ارتباطات و رسانه‌های جدید دارند، گفتیم و شرحی ابتدایی بر فعالیتهای توئیتر – به‌عنوان مهمترین میکروبلاکینگ در عصر حاضر- داریم. در ادامه به شکل مبسوط ‌تری به آن می‌پردازیم و نقش و تاثیری که در روزنامه‌نگاری دارد را بررسی می‌کنیم.

کد مطلب: ۶۷۸۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد

توئیتر ازآغاز تاکنون

توئیتر از زمان تاسیس‌ در آمریکا، تاکنون رشد سریعی را تجربه کرده‌است؛ بطوریکه در اولین سال پس از تاسیس‌ (سال 2007) 400 هزار توئیت به این سایت ارسال شد و در مدت مشابه سال بعد (سه ماهه نخست 2008) این رقم به 100 میلیون توئیت در روز رسید و این روند رو به رشدِ تصاعدی تا آنجا پیش رفت که هم اکنون - طبق آخرین آمار موجود در سال 2015 - توئیتر بیش از 282 میلیون کاربر فعال دارد !

این آمار بالا باعث تعبیر جالبی شده‌است؛ برخی می‌گویند اگر این شبکه اجتماعی با این میزان کاربر، به‌عنوان کشوری مستقل شناخته شود، دوازدهمین کشور پرجمعیت جهان خواهد بود!

به گزارش عصر ایران، بنابر آمار آبان ماه سال گذشته این شرکت، ازمیان تعداد کاربران فعال توئیتر، بالغ بر 100 میلیون کاربر در ماه حداقل یک بار توئیت می‌کنند..

تعداد توئیتهای ارسالی به‌وسیلۀ این کاربران در روز، حدود 500 میلیون توئیت است و هم‌اینک توئیتر بعد از "فیس بوک" دومین شبکه اجتماعی پرکاربر در جهان است.

دفتر مرکزی این شبکه اجتماعی در سان‌فرانسیسکو-ایالت کالیفرنیاست-و به 16زبان دنیا امکان ارتباط را فراهم ساخته است. هم‌‎اکنون در توئیتر علاوه بر متن، می‌توان فیلم، عکس و صدا را نیز فرستاد.

هدف توئیتر

اساس و هدف طراحی این شبکه بر"برون‌ریزی اتفاقی ذهن" کاربران بوده است با یک سوال اولیه _از ابتدای راه‌اندازی تا کنون_ "داری چه کار می‌کنی ؟" و این یعنی؛هر لحظه با ما باش و امکان ارسال لحظه به لحظه اخبار از سوی کاربران.

توئیتر ؛ ساز وکاری برای پخش اخبار فوری و ایده‌های نو

توئیتر به‌خاطر نقشی که در پوشش خبری رویدادهای مهمی مانند زلزله ایالت"سیجوان" چین در مه 2008 ، آتش‌سوزی در جنگلهای ایالت کالیفرنیا در ژوئن 2008،حمله تروریستی شهر بمبئی در نوامبر 2008 و .... ایفا کرد به صورت نورافکن رسانه‌ای درآمد و مرکز توجه قرار گرفت.

پس از این وقایع توئیتر به سرعت در اتاقهای خبر به صورت یک سازوکار ضروری برای پخش سریع و بلادرنگ خبرهای فوری یا به‌عنوان ابزاری برای درخواست ایده‌ها، منابع و وقایع پذیرفته شد.

واشنگتن پست مشهورترین روزنامه جهان در توئیتر است که به‌طور میانگین 275 هزار و 173 توئیت در هفته روی توئیتر می‌فرستد( این اطلاعات مربوط به سال 2014 است).

یکی از آخرین جلوه‌نمایی توئیتر در جریان ارسال اخبار مذاکرات 1+5 با ایران بود که باتوجه به فوریت اخبار و محدودیتهایی که وجود داشت خبرنگاران دنیا از توئیتهای ارسالی دیپلمات‌های شرکت‌کننده و پاسخگویی واکنشهای آنها به یکدیگر، در جریان روند مذاکرات قرار می‌گرفتند.

توئیتر؛آری یا نه

گرچه همواره انتقادات و تمسخرهایی بسیاری از سوی روزنامه‌نگاران کهنه‌کار و سنتی نسبت به این شیوه وجود داشته است چنانچه"مارین داوود"- ستون نویس نیویورک تایمز آن را به‌عنوان"یک اسباب‌‌بازی برای رفع خستگی افراد مشهور و دختران دبیرستانی" توصیف می‌کند.

همین انتقادات سبب شد تا برخی از سازمانهای خبری مانند نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و بلومبرگ خط‌مشی استفاده از توئیتر را طوری برای سازمان خود تنظیم کرده‌اند که استفاده از آن را در مسیر رویه‌های سنتی قرار دهند.

البته میکروبلاگینگ‌ها در بستر "روزنامه‌نگاری شهروندی" نیز بررسی شده‌است، جایی که افراد در آن بعضی از کارکردهای نهادینه شده روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را انجام می‌دهند و غالبا نخستین خبر، تصویر یا ویدئوی یک رویداد خبری را تهیه می‌کنند.

حال باید پرسید؛این مطالب تولیدشده تا چه حد صحت دارد و قابل اعتماد و اتکاست.

در واقع باید گفت؛ ارزش محتوای تولیدشده بوسیله کاربر برپایه ارزشها و هنجارهای حرفه‌ای ارزیابی می‌شود زیرا همین ارزشهاست که کیفیت اطلاعات را تضمین می‌کند.

نگرانی روزنامه‌نگاران در این مورد که بسیاری از پیامهای توئیتر شایعات بی‌اساس و پیامهای نادرست‌اند، معمولا وقتی مطرح می‌شود که رویدادی بزرگ و خبری فوری اتفاق افتاده‌باشد از بمب‌گذاری بمبئی گرفته تا قیام مردم مصر و یَمن،

در واقع ماهیت تایید نشده اطلاعات روی توئیتر منجربه اظهارنظر روزنامه‌نگاران شده و آنان را به انتقاد در مورد توئیتر واداشته‌است.بطوریکه برخی آن را با توصیه‌های پزشکی در دنیای آنلاین مقایسه ‌می‌کنند؛ توصیه‌هایی که از پزشکان و معالجه های قلابی شکل گرفته‌اند و هیچ وقت نمی‌توانند مبنای معالجه قرار گیرند.

علت انتشار برخی اخبارتایید نشده و غیرموثق این است که در واقع سرویسهای میکروبلاگینگ بخشی از تکنولوژی جدید اینترنتی است که امکان می‌دهد تا اخبار بدون‌واسطه دریافت شوند و کارکرد دروازه‌بانی روزنامه‌نگاران نیز تضعیف شده است.و در واقع نظارتی برآن نیست چون کاربر بدون واسطه و خیلی راحت مطالب خود را منتشر می‌کند.

پایان قسمت دوم

ادامه دارد....

-----------------------------------------------

منبع: روزنامه نگاری و رسانه های اجتماعی/ محمود سلطان آبادی + اینترنت با تغییرات نگارشی واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار