سه رکن حرفه‌ای شدن روزنامه‌نگاران

واحد آموزش پانا: "روزنامه‌نگاری" ،شغلی متفاوت از سایر حِرَف است. شغلی که تعطیل‌بردار نیست و دردسر زیاد دارد و بدین جهت روزنامه‌نگاران باید بیش از سایر مشاغل تعهد و عشق به‌کار داشته باشند. درغیر اینصورت تنها روزمرگی کرده و پیشرفت و موفقیتی نخواهد داشت. اگر قصد دارید؛ "شرافتمندانه" در این شغل بمانید ، پیشرفت کنید و حرفه ای شوید ، بخوانید:

کد مطلب: ۶۷۶۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد

"دکتر احمد توکلی" به دغدغه‌های آنان که می‌خواهند روزنامه‌نگار حرفه‌ای شوند در کتاب "چگونه روزنامه‌نگار شویم؟" از زبان اساتید این حرفه پاسخ گفته‌است. ما، در این درس از فصل "از استاد بپرس" این کتاب، سخنی از استاد "حسن نمکدوست" را برگزیده‌ایم:

"استاد نمکدوست" در پاسخ به این پرسش که "خبرنگار چگونه می‌تواند گام‌های حرفه‌ای شدن را به سرعت طی کند؟"، می‌گوید؛

خبرنگار حرفه‌ای شدن به سه رکن استوار است:

1-آشنایی با مهارتهای تکنیکی : آنچه ما دانش آکادمیک روزنامه‌نگاری می‌نامیم[و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بر اساس گفته‌های اساتید صاحبنظر تدریس می‌شود.]اینها متعلق به این عرصه است و مباحثی مانند خبرنویسی، گزارش‌نویسی،مصاحبه،مقاله‌نویسی، دانش ارتباطات، شناخت رسانه، آشنایی با نرم‌افزارهای مختلف روزنامه‌نگاری مانند نرم‌افزارهای ویرایش متن، عکس، صدا و تصویر،آشنایی با محیط وب و موتورهای جست و جوگر و ... از جمله آن هستند.

2-داشتن مسوولیت اجتماعی: خبرنگار یک خیر اجتماعی است. بر همین اساس است که خبرنگاران از همان نخستین روزهای فعالیت برای خود جایگاه اجتماعی و شأن قائل بوده‌اند . عبارتهایی چون قوۀ ناظر بر فعالیت حکومت(رکن چهارم دموکراسی) روشنگری و آگاهی‌دهی. افشای کژی و ناراستی‌ها، نقد و بررسی، کمک به فرایندآموزش مستمر و حتی سرگرم‌سازی بیان‌کننده این وجه از مسوولیت اجتماعی روزنامه‌نگاری است.

3-مسوولیت اخلاقی: خبرنگاری، حرفه‌ای اخلاقی است. [ شاید با آنچه در واقعیت شاهدآن هستیم؛بهتر آن باشد که بگوییم حرفه‌ای اخلاقی باید باشد!] دلیل این امر نیز همچنان که اشاره شد در سِرشت فعالیت خبرنگاری است. وقتی ما ناچار به انتخاب‌های پی‌درپی در بازه‌های زمانی بسیار محدود و دارای ضرب‌العجل پیرامون مسایل غیرقابل پیش‌بینی هستیم. بنابراین ممکن است با اندکی بی‌توجهی گرفتار اشتباه‌های مهلک شویم. پایبندی به اصول اخلاق حرفه‌ای ما را از این که رفتاری بی‌مبالات داشته باشیم باز می‌دارد .

[نکته اینجاست که بسیار سخت است که در بزنگاهها و در فرصت‌های کوتاهِ انتخاب بین شهرت و پول و یا عمل به تعهدات حرفه‌ای یکی از انتخاب کنی و پایبند به اخلاق بمانی.]

راه پیشرفت چیست؟

نکته بسیار مهم دیگر که برای حرفه‌ای شدن خبرنگاران باید مدنظر قرار گیرد این است؛ یگانه راه پیشرفت سریع در روزنامه‌نگاری درک و فهم ملازم بودن و همزمان بودن این سه رکن و مسلط‌شدن و متعهدشدن به هرسه آنهاست. هرقدر بتوان زودتر به این سه ویژگی دست یافت، سریع‌تر می‌توان در فعالیت حرفه‌ای پیشرفت کرد. البته و صدالبته کار آسانی نیست [این‌ کارِ خبرنگار عاشق و متعهد و پیرو انسانیت است]

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار