یک پیشنهاد کتابخانه‌ای

ویراستاری و مدیریت اخبار

واحد آموزش پانا: مطالعۀ کتاب ویراستاری و مدیریت اخبار برای کسانی که در هر سِمتی در تحریریۀ خبری در حال کار کردن هستند، به قولی از نان شب واجب‌‌تر است. چرا که از زمانی که شما قلم به دست می‌گیرید یا پشت کیبورد می‌نشینید، یا در کِسوت یک سردبیر به تأمل و تعمق در کم و کیف یک تیتر یا صفحه یا عکس نشسته‌اید، عملاً فرایند ویراستاری در حال شکل‌گیری است.

کد مطلب: ۶۷۵۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد

وبراستاری برای همۀ تحریریه

خبرنگار، زمانی که اطلاعاتش را به خبر تبدیل می‌کند و به تنظیم آن می پردازد و با وسواس دوباره و دوباره، جمله‌ای را حذف و یا آن را اصلاح می‌کند، معاون دبیر زمانی که متن خبر خبرنگاری را بازنویسی و اصلاح می‌کند. دبیر وقتی تیتر و لید یک خبر را تغییر می‌دهد، و یا سردبیر زمانی که همان خبر را به سطل آشغال می‌فرستد، در همه این مراحل، فرایند ویراستاری است که شکل می‌گیرد. لذا هر چه فرآیند نویسندگی در تحریریه از مبدأ حرفه‌ای‌تر شکل گرفته باشد، تولید نهایی، در خروجی، روندی سریع‌تر و اصولی‌تر پیدا می‌کند .

اهمیت لزوم و وجود ویراستارانِ خبر

البته نقص در آموزش حرفه‌ای خبرنگاران، سرعت ناشی از تعجیل در خبررسانی، و مشغله سردبیران و دبیران، گروه ثانویه‌ای را به جمع تحریریه‌های خبری اضافه کرده است که با نام «ویراستار» مشغول به کار می‌شوند و وظیفه آنان صرفاً بازخوانی متونی است که خبرنگاران برای انتشار آماده کرده‌اند؛ لذا کتاب حاضر با خطاب قرار دادن تمام این عوامل، عمل ویراستاری را در تمامی مقاطع که لازمه یک تولید حرفه‌ای است، به بحث گذاشته است .

این کتاب در هفت فصل تدوین شده است: ویراستار کیست؟، عملیات ویرایش، ویرایش لید، ویرایش تیتر، ویرایش عکس، شرح عکس، صفحه‌آرایی .

کتاب حاضر بویژه برای کارآموزان، دانشجویان و دانش آموزان نقش مکمل خبرنویسی را ایفا می‌کند؛ چون حاوی درس‌هایی است که چگونگیِ یک تنظیم اصولی و بی عیب و نقص را بیان می‌‌کند. علاوه بر این شامل نکاتی است که فراگیری آن لازمه فرماندهی تحریریه خبر است.

ویرایش جدید کتاب ویراستاری و مدیریت اخبار بوسیله دکتر احمد توکلی در 312 صفحه و شمارگان 1100 نسخه بوسیله انتشارات خجسته منتشر شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار