یک جامعه شناس در گفت‌وگو با پانا:

سالانه 15 درصد به آسیب‌های اجتماعی افزوده می‌شود

یک عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد گفت: سالانه 15 درصد به آسیب ‌های اجتماعی کشور افزوده می شود که در این بین گروه نوجوانان در معرض خطر قرار دارند.

کد مطلب: ۶۷۵۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد

حسن حسینی در گفت و گو با خبرنگار پانا، با بیان اینکه روند استعمال مواد روان گردان و دخانیات از سوی نوجوانان رو به افزایش است، اظهارداشت: آسیب ‌های اجتماعی در کشور در حال جوانانه ‌تر و زنانه ‌تر شدن است و طبق آماری که اعلام شده 15 درصد نوجوانان برای یکبار هم که شده مواد روان گردان یا دخانیات مصرف کرده اند که این آمار رو به افزایش است.

این جامعه شناس با اشاره به نقش گروه‌ های دوستی در میان نوجوانان گفت: نوجوانان بیشترین تاثیر را از گروه‌ های دوستی و همسالان خود می‌ گیرند و در بسیاری از این دوستی ها تفریحات سالم برای نوجوانان به شکل صحیح تعریف نشده و یا این تفریحات برای بسیاری از خانواده ‌ها گران است بنابراین برخی از نوجوانان در جمع دوستی خود به مواد روان ‌گردان و دخانیات گرایش پیدا می کنند

وی تأکید کرد که راهکار کنترل و مهار نوجوانان در گرایش به سیگار و مواد دخانی سانسور آن ها نیست.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا برای نوجوانان محدودیت هایی از نظر استفاده از شبکه های اجتماعی وجود دارد گفت: این مساله موجب می شود تا نوجوانان به بسیاری از آسیب های ناشی از شبکه های اجتماعی گرایش پیدا نکنند. از طرفی نباید برای کنترل نوجوانان به سانسور آن ها حرکت کرد بلکه از روش های آموزشی می توان آن ها را نسبت به آسیب های فضای جامعه و همچنین فضای مجازی آگاه کرد.

حسینی در ادامه به جایگاه آموزش و پرورش در مهار برخی آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: از آنجا که مدارس ساعات زیادی با دانش آموزان در ارتباط هستند، با روحیات دانش آموزان آشنا هستند و بهتر می توانند آن ها را کنترل کنند و اگر موردی را مشاهده کردند با خانواده مطرح کرده و اقدامات لازم انجام شود.

این استاد دانشگاه افزود: آموزش و پرورش علاوه بر نقش آموزشی که دارد، نقش پرورش دانش آموزان را نیز بر عهده دارد اما آسیب هایی که در سطح جامعه شاهد آن هستیم، می بینیم که در نقش پرورشی دانش آموزان کوتاهی و غفلت شده است. بالا بردن مهارت دانش ‌آموزان به کار گروهی نیاز دارد. ما باید به دانش ‌آموزان مهارت "نه" گفتن را یاد دهیم.امروز بسیاری از معضلاتی که برای نوجوانان پیش می آید به دلیل ناتوانی آن ها در "نه" گفتن است در حالی که اگر کودکان و نوجوانان بتوانند "نه" بگویند به خیلی از آسیب ها دچار نمی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: در خانواده و در مدرسه با برنامه‌ ریزی می توانیم به فرزندانمان بیاموزیم که به سمت چیزهایی حرکت کنند که در ابتدا برای خودشان و در نهایت برای جامعه مفید باشد و انسانی تأثیرگذار باشند. بنابراین در این مسیر خانواده ها در کنار مسئولان می بایست نگرش خود را در رابطه با مسایل نوجوانان اصلاح کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار