٣٢ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی

مدیر کل اتباع سازمان تامین اجتماعی از پوشش بیمه‌ای ٣٢ هزار اتباع خارجی داخل کشور خبر داد.

کد مطلب: ۶۷۵۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، حسین جودکی در پاسخ به این سوال که خدمت‌رسانی به اتباع خارجی در حوزه تامین‌اجتماعی بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ گفت: خدمت رسانی به اتباع خارجی در حوزه تامین‌اجتماعی برگرفته از سه اصل مهم بوده که اصل اول الزامی قانونی است. براساس ماده ٥ قانون تامین‌اجتماعی اتباع خارجی که به صورت قانونی در کشور اشتغال دارند مشمول قانون تامین‌اجتماعی هستند. همچنین براساس تساوی رفتار بین‌المللی همانگونه که اتباع ایرانی در سایر کشورها مشمول قوانین بیمه‌ای هستند، اتباع خارجی مقیم ایران نیز باید از خدمات تامین‌اجتماعی استفاده کنند. اصل آخر این‌که وظیفه انسانی و آموزه‌های دینی ما رسیدگی به این قشر از جامعه را برای سازمانی که یک سازمان اجتماعی است ذاتا مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی درباره اینکه آیا در خصوص قوانین و مقررات تامین‌اجتماعی میان اتباع خارجی و ایرانیان تفاوتی وجود دارد، افزود: اتباع خارجی که به صورت قانونی در کشور اشتغال دارند می‌توانند از همه مزایای سازمان به غیر از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند از اینرو سازمان ٣ درصد حق بیمه بیکاری را از این افراد دریافت نمی‌کند وگرنه در سایر موارد هیچ‌گونه تفاوتی با ایرانیان ندارند. اتباع خارجی که نزد کارفرما مشغول به کار هستند و رابطه مزدبگیری دارند و همچنین دارندگان حرف و مشاغل آزاد، زنان خانه‌دار، طلاب و روحانیون خارجی و افرادی که علاقمند هستند تا به صورت اختیاری بیمه خود را ادامه دهند، می‌توانند از مزایا و خدمات سازمان تامین‌اجتماعی استفاده کنند. طبق قوانین، صاحبان حرف و مشاغل آزاد (خویش‌فرمایان) با شرط سنی حداکثر ٥٠ سال و دارا بودن مجوز اشتغال می‌توانند به شعب تامین‌اجتماعی مراجعه و نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند.

جودکی در پاسخ به این سوال که طلاب و روحانیون خارجی چگونه حائز شرایط بیمه‌پردازی خواهند شد؟ گفت: این گروه از اتباع خارجی با معرفی از مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. البته داشتن مجوز اقامت نیز الزامی است.

وی همچنین درباره تعهدات سازمان تامین‌اجتماعی در قبال بیمه شدگان افزود: اتباع خارجی می‌توانند از حمایت‌های بلندمدت سازمان شامل پرداخت مستمری بازنشستگی، مستمری بازماندگی، مستمری از کارافتادگی کلی غیرناشی از کار و مستمری ازکارافتادگی کلی و جزئی ناشی از کار برخوردار شوند. همچنین تعهدات کوتاه‌مدت مانند حمایت در برابر حوادث و بیماری‌ها، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت غرامت نقص عضو، پرداخت هزینه کفن و دفن، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه وسایل پزشکی شامل حال آنها می‌شود.

جودکی درباره اینکه آیا اتباع خارجی که در کشور خود بیمه هستند، باید نزد سازمان تامین‌اجتماعی بیمه شوند؟ هم گفت: هرگاه اتباع خارجی طبق گواهی مقامات صالح دولت متبوع خود در مدت اشتغال در ایران در کشور خود یا کشور دیگری بیمه باشند از شمول مقررات تامین‌اجتماعی معاف هستند. البته اگر این افراد عضو کشورهای ملحق شده به مقاوله نامه شماره ١٩ سازمان بین‌المللی کار (مقاوله‌نامه تساوی رفتار با آسیب‌دیدگان حوادث ناشی از کار مصوب سال ١٩٢٥ تاریخ اجرا ١٧/٦/١٣٠٥) باشند در مقابل حوادث ناشی از کار تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی قرار می‌گیرند و کارفرمایان موظفند ٣ درصد از حقوق و مزایای دریافتی آنها را کسر و هرماه، تا مادامیکه در ایران اشتغال دارند، به حساب سازمان واریز کنند و در صورت بروز حادثه از خدمات درمانی تا بهبود، غرامت دستمزد، غرامت نقص عضو، از کارافتادگی جزئی، از کارافتادگی کلی ناشی از کار و فوت در اثر حادثه ناشی از کار استفاده خواهند کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا ورزشکاران خارجی (مانند مربیان خارجی تیم‌های ایرانی یا ورزشکاران خارجی که در تیم‌های ایرانی در داخل کشور حضور دارند) نیز می‌توانند از مزایای تامین‌اجتماعی استفاده کنند؟، گفت: با توجه به این‌که ورزشکاران خارجی براساس ماده ١٢٠ قانون کار به منظور ادامه فعالیت ورزشی‌ خودشان پروانه کار دریافت می‌کنند، لذا مشمول ماده ٥ قانون تامین‌اجتماعی هستند که در این رابطه براساس مکاتبه‌ با وزیر ورزش، به فدراسیون‌های فوتبال، والیبال، بدمینتون، اسکواش، هندبال و... دستور داده شده که لیست حق بیمه مربیان، بازیکنان و ورزشکاران خارجی که در باشگاه‌های ورزشی ایران اشتغال دارند را به سازمان ارائه تا از خدمات سازمان استفاده کنند.

جودکی درباره تدابیر اندیشیده شده به منظور تسریع در روند شناسایی دقیق اتباع خارجی، افزود: با توجه به طراحی سامانه متمرکز اتباع، چنانچه تبعه خارجی دارای شماره اختصاصی (که بر روی کارت مجوز اشتغال و اقامت آنها درج شده است) باشد، کاربر شعبه تامین‌اجتماعی با وارد کردن این شماره می‌تواند صحت و سقم اطلاعات هویتی فرد را مشاهده و تائید کند که این امر در تسریع روند شناسایی این افراد بسیار موثر بوده است. در حال حاضر بیش از ٣٢ هزار نفر از این افراد تحت پوشش خدمات تامین‌اجتماعی هستند که از این تعداد ٣٣ درصد بیمه اجباری، ٣٣ درصد بیمه اختیاری، ٢٨ درصد حرف و مشاغل آزاد و ٦ درصد سایر بیمه‌ها هستند.

وی درباره اینکه بیشترین اتباع خارجی که تحت پوشش تامین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند از کدام کشورها هستند، نیز گفت: براساس آخرین آمارهای سال ١٣٩٥ به ترتیب اتباع افغانستان، عراق، هند، پاکستان و چین بیشترین بیمه شده را در کشور دارند.

جودکی در پاسخ به این سوال که اطلاع‌رسانی برای بیمه اتباع خارجی از چه طریق صورت می‌گیرد؟، گفت: علاوه بر این‌که روابط عمومی سازمان تامین‌اجتماعی کمپینی به این منظور راه‌اندازی کرده است، از طریق ارتباط با دفاتر و مراکزی که با این افراد سروکار دارند مانند دفاتر کفالت یا اردوگاه‌ها با نصب بنر و بروشور اطلاع‌رسانی، آنها را آگاه می‌سازیم. همچنین صدا و سیما نیز در این زمینه همکاری داشته و قرار است تیزری در این رابطه تهیه و در شبکه‌های تلویزیونی پخش شود. علاوه بر آن تعامل با وزارت کار و کشور و سایر دستگاهای مرتبط در زمینه اتباع خارجی یکی دیگر از روش‌های اطلاع‌رسانی برای این افراد است.

جودکی در پایان صحبت‌هایش گفت: اتباع خارجی که به صورت قانونی در کشور اشتغال دارند هرچه سریع‌تر به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند و در جریان مزایای پوشش بیمه‌ای خودشان قرار گیرند و متناسب با شرایط کاری خود حتما یکی از گزینه‌های بیمه‌ای را انتخاب کنند. همچنین به کارفرمایان توصیه می‌کنیم که به دلیل تبعات به کارگیری نیروهای اتباع خارجی غیرمجاز از به کارگیری آنها خودداری کنند و از اتباع خارجی دارای مجوز کار استفاده و آنها را نیز نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار