ازبکستان، جدیدترین مشتری نفت ایران از آسیای میانه

ازبکستان جدیدترین مشتری نفت خام ایران است که درخواست خود را برای خرید نفت از ایران ارایه کرده است.

کد مطلب: ۶۷۴۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا صادرات نفت ایران که پیش از رفع تحریم ها تنها به پنج کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه محدود شده بود، در ماه های پس از اجرای برجام، رو به فزونی گذاشت.
ایران، علاوه بر افزایش صادرات نفت به مشتریان آسیایی، توانست بازارهای قدیمی خود در اروپا را که در زمان تحریم از دست داده بود، به تدریج بازپس بگیرد.
اکنون صادرات نفت و میعانات گازی ایران به حدود 2 میلیون و 600 هزار بشکه رسیده است که حدود یک چهارم آن به کشورهای اروپایی صادر می شود.
پس از برجام کشورهای جدیدی اقدام به خرید نفت ایران کرده اند که از جمله آنها می توان از ایتالیا، یونان، روسیه، فرانسه، اسپانیا، رومانی، اندونزی، لهستان و هلند نام برد.
البته فهرست مشتریان نفت ایران به فهرست فوق خلاصه نمی شود و بتازگی ازبکستان نیز خواستار خرید نفت از ایران شده است.
به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه از علاقه‌مندی ازبکستان به خریداری نفت از ایران خبر داد و گفت: مذاکرات بیشتر در این زمینه ادامه دارد.
بیژن زنگنه، شامگاه سه شنبه پس از دیدار با عبدالعزیز کاملوف، وزیر امور خارجه ازبکستان، اظهار کرد: این کشور علاقه‌مند به خرید نفت از ایران است و هیاتی از بالاترین مقام‌های نفتی این کشور با همکاران ما در امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران مذاکره می‌کنند.
وی افزود: تولید نفت ازبکستان محدود است، بنابراین این کشور به واردات این کالای راهبردی نیاز دارد.
وزیر نفت با بیان این که باید نحوه صادرات نفت ایران به ازبکستان بررسی شود، تصریح کرد: با توجه به این که ازبکستان به دریا راه ندارد بنابراین، صادرات نفت به این کشور باید از طریق خشکی و احتمالا راه آهن انجام شود.
زنگنه با بیان این که مذاکرات بیشتر در این باره ادامه دارد و ازبکستان باید راه‌های اقتصادی واردات نفت خام از ایران را بررسی کند، تصریح کرد: ما به طور اصولی موافق صادرات نفت به ازبکستان هستیم و فکر می‌کنیم صادرات نفت به این کشور برای توسعه و تحکیم روابط 2 کشور مناسب است.
ازبکستان کشوری در آسیای مرکزی و دارای مرز مشترک با کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان است، پایتخت این کشور شهر تاشکند است.
شرکت ملی گاز ازبکستان با تولید سالانه 60 تا 70 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی یازدهمین تولیدکننده گاز دنیاست. این کشور دارای ذخایر قابل توجه استخراج نشده نفت و گاز است، 194 ذخیره هیدروکربوری از جمله 98 ذخیره گاز طبیعی و میعانات گازی در ازبکستان وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار