در گفتگو با پانا مطرح شد؛

4 استراتژی آموزش به کودکان در بحث پیشگیری از کودک آزاری

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، 4 استراتژی آموزش به کودکان برای پیشگیری از کودک آزاری را تشریح کرد.

کد مطلب: ۶۷۴۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد

مظفر الوندی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درباره نقش آموزش در کاهش کودک آزاری گفت: آموزش نه تنها در موضوع کودک آزاری بلکه در تمامی مراحل زندگی بشر لازم است. انسان با آموزش بزرگ می شود. در بحث کودک آزاری، منظور از آموزش پیشگیری ازحوادث احتمالی است. کودک آزاری محصول، عدم آگاهی و اطلاعات لازم است.

وی ادامه داد: آموزش فقط مختص کودک نیست، بلکه ما باید به والدین کودک، سرپرستان و حتی معلمان کودک آموزش دهیم. کودک، در برابر دفاع از خود نا توان است. ما ملزم هستیم که آموزش هایی را به کودک بدهیم تا بداند در مواجه با چنین مسائلی چگونه رفتار کند.

الوندی با اشاره به کودک آزاری های اخیر افزود: حوادث اخیر نشان داد، چقدر کمبود آموزش در کشور ما حس می شود، کودکان ما حتی نمی دانستند چگونه باید از خود دفاع کنند.

وی درباره آموزش به کودکان افزود: در آموزش به کودکان باید به چند نکته توجه داشته باشیم. اول بدانیم کودک در چه سنی قرار دارد، دوم فراگیری آموزش کودک در چه حدی است و سوم توان ذهنی کودک چگونه است. نکته چهارم این است که ابعاد آموزش باید توسط کارشناسانی که به امور کودک آشنا هستند طرح شود.

دبیر مرجع ملی حقوق کودک در ادامه گفت: قوانین، مقررات و عرف جامعه گاهی در طراحی نوع آموزش ها دخیل است، اما در اصل آموزش مخالفتی وجود ندارد. تفاوت نظرها در شیوه های آموزش است. ما کوتاهی های زیادی در این رابطه انجام داده ایم و الان باید کوتاهی های گذشته را جبران کنیم.

الوندی ادامه داد: در آموزش باید حواسمان باشد، کودک باید متناسب با فرهنگ و جغرافیای محل سکونتش آموزش ببیند.

وی درباره تاثیر فرهنگسازی در اجرای قوانین کودک آزاری گفت: ما اول باید قوانین را تصویب کنیم و متناسب با قوانین به فکر فرهنگسازی باشیم. گاهی نیازی به فرهنگسازی نیست و قوانین مشخص هستند. در برخی موارد قوانین بیشتر از فرهنگسازی نیازمند زیرساخت هستند، مانند آموزش، در جامعه ما آموزش اصلا زیر ساختی ندارد.

الوندی درباره لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان و تاثیرش در کاهش کودک آزاری افزود: تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان قطعا می تواند بخشی از مشکلات را حل کند. اما نمی تواند تاثیر صد در صدی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار