مریم کاظمی در گفت و گو با پانا:

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جای یادگیری نیست

مریم کاظمی بازیگر تئاتر درباره برگزاری جشنواره تئاتر کودک گفت: اینکه جشنواره تئاتر کودک در تهران برگزار نمی شود امری خوشایند است زیرا برگزاری جشنواره باعث کارآیی و تکاپویی و تلاش می شود که این امر برای دیگر شهر ها نوعی پیشرفت است.

کد مطلب: ۶۷۴۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد

مریم کاظمی بازیگر سرشناس تئاتر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره برگزاری جشنواره تئاتر کودک همدان گفت:به نظر من برگزاری جشنواره تئاتر کودک در شهری بجز تهران بهترین اتفاقی است که نصیب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شده است. در واقع می توان از جمله دستاوردهای جشنواره توجه ، تمرکز ، کارآیی و مهارت، افتخار و تلاش را نام برد. همچنین جشنواره دورنما و برنامه نیز ایجاد می کند زیرا در یک جشنواره فعالیت های پراکنده و بدون هدف به اجبار و انگیزه گردهم جمع می شوند و قدرت بیشتری بدست می آید و من به عنوان کسی که به نمایش کودک اهمیت می دهد و روی آن کار وتمرین می کند شاهد رشد روابط و تخصص و سلوک شهروندی در همدان در طی سالهای اخیر بوده ام.
او همچنین افزود: برگزاری جشنواره تئاتر کودک کار یک گروه متخصص و کارا در شهر همدان است و اگر جشنواره ها به استان های مختلف سفر کنند، همانند تئاتر خیابانی مریوان و یا فیلم اصفهان که جایگاه های دائمی یافته اند امکان رقابت سالم در حوزه مدیریت و تهیه امکانات جشنواره ای بهتر را فراهم می کند.
بازیگر نمایش "مسیح هرگز نخواهد گریست" در پاسخ به میزان موفقیت و جذب مخاطب جشنواره تئاتر کودک گفت: درایام جشنواره وقتی وارد همدان می شوید، شهر رنگ و بوی دیگری دارد. جنب و جوش و نشاط بالقوه ای بر شهر حاکم است که در سلام ها و نفس ها میشود آن را حس کرد.
وی تصریح کرد: به نظر شما مخاطب کیست؟ آیا قیافه مخاطب با من و شما فرق دارد؟ من خود را همدانی فرض میکنم زیرا من و شما که اهل همدان هستیم و امید و یقین برگزاری همه ساله جشنواره را در شهر خودمان داریم، بهترین مخاطبیم زیرا خانواده ها و بستگان و دوستان خود را به این جشنواره پیوند داده ایم. تعداد زیادی از بچه ها و جوانان و مسن ترها چه حرفه ای یا آماتور در مورد جشنواره نظر می دهیم و صحبت می کنیم و از آنجایی که مخاطب اصلی خود ما هستیم و روز به روز فراگیر تر می شویم و به تعداد استان های کشور تکثیر می یابیم و اگر جشنواره را تنها مال خود ندانیم و از دیگر افرادی که به منظور حضور در جشنواره وارد شهر ما می شوند به خوبی برخورد کنیم باعث جذب مخاطب بیشتری می شویم.
مریم کاظمی درباره نحوه انتخاب موضوع برای نمایش ها گفت:جشنواره کودک و نوجوان متعلق به همه مردم ایران است که در همدان برگزار می شود. موضوع از دل شهرها و نیاز مردم همان شهر زاده می شود. نمی توان به کسی توصیه کرد روی چه موضوعی کار کند، درواقع اعتقاد و ایمان به موضوع ارائه شده، دانش و اشراف کافی داشتن به موضوعی که قصد کار کردن بر روی آن را داریم و همچنین تخصص است که موضوعات را در دل نمایش ها قابل دیدن می کند. موضوع تنها استارت اولیه است که از فیلتر ساخت و ساز به نمایش تبدیل می شود.
این کارگردان تئاتر درباره ضعف اصلی نمایش هایی که در این جشنواره برگزار می شوند بیان کرد: ضعف نمایش ها، ربطی به موضوع ندارد، موضوع می تواند مورد پسند من و شما قرار بگیرد یا نگیرد و این امر دلیل بر خوب یا بد بودن نمایش نیست. ضعف تبدیل ایده و موضوع به اجرای صحنه ای بزرگترین مشکل اکثر گروه های نمایشی است به همین دلیل باید بدانیم راه تئاتر از چه مسیری و با استفاده از چه ابزاری خواهد بود و باید آن را به خوبی بلد باشیم .
وی همچنین ادامه داد: جشنواره خود به خود نمی تواند به کسی کار یاد بدهد، زیرا نمایش ها یا کارگاه های جشنواره جای یادگیری نیستند بلکه نمونه ای از اتفاقات هستند. جشنواره محصولات را عرضه می کند تا به شما نشان دهد سال گذشته آیا خوب کار کرده اید یا نه و اگر خوب کار نکرده اید چه کاری را برای بهبود این جریان انجام دهید.
مریم کاظمی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا امسال کاری را به جشنواره تئاتر کودک ارائه داده است یا نه گفت: خیر امسال کارگردانی هستم که بدون نمایش شرکت می کنم در صورتی که طی سه سال گذشته نمایش هایی را ارائه داده ام. اما کار بعدی که در زمینه کودک و نوجوان خواهم ساخت نمایش " ساعت هشت در کشتی " نوشته آلریچ هابو ترجمه حسین فدایی حسین خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار