گزارش پانا از شرایط ورود به کسب و کارهای جدید :

تازه واردان به کسب و کار ،حرفه خود را به فناوری ارتباطات گره بزنند

ایران در رده بندی جهانی فضای کسب و کار رتبه چندان مناسبی ندارد، یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است در این فضای نامناسب برای شروع یک حرفه یا شغل صاحبان ایده و کسب و کارهای جدید بهتر است کسب و کار خود را به فناوری اطلاعات و بهره وری عوامل تولید گره بزنند.

کد مطلب: ۶۷۴۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ، ایران در رده بندی جهانی فضای کسب و کار میان ۱۹۰ کشور در رده ۱۲۰ جهان قرار گرفته است که نسبت به سال قبل ۲ پله نزول داشته است. در گزارش سال گذشته بانک جهانی رتبه جهانی ایران از نظر فضای کسب و کار ۱۱۸ اعلام شده بود.رتبه نه چندان مناسب ایران در فضای کسب و کار درحالی است که کارشناسان می گویند بهبود فضای کسب و کار می تواند روند سرمایه گذاری در اقتصاد را تسهیل کرده و با ایجاد فضای امن برای فعالان حوزه اقتصادی،‌ شرایط مناسبی را برای رونق تولید فراهم آورد از همین رو می توان گفت که یکی از مهمترین پیش شرط های رونق اقتصادی و خروج از رکود،‌ بهبود فضای کسب و کار خواهد بود

امیرحسین شریعتی تحلیلگر بازار سرمایه درگفت وگو با خبرنگار پانا ،در پاسخ به این پرسش که فضای کسب و کار کشور را برای استارت آپ ها و کسانی که قصد دارند تازه وارد فضای کسب و کار کشور شوند ،چگونه ارزیابی می کنید ،اظهار کرد: عوامل موثر بر کسب و کار در ایران در برخی شاخص ها نامناسب است و کارآفرینان در ارزیابی ریسک برای ورود به فضای کسب و کار باید به این شاخص ها توجه داشته باشند .

استارت آپ ها از پدیده منحصر به فرد استفاده کنند

وی افزود: پدیده ای در اقتصاد وجود دارد به نام" منحصر به فرد" و این پدیده ای است که اگر صاحبان مشاغل و ایده و کسب وکار که تازه می خواهند وارد عرصه فعالیت اقتصادی شوند از آن بهره گرفته و کسب و کار خود را به فناوری اطلاعات گره بزنند در کار خود موفق خواهند بود .

استارت آپ های مبتننی بر فناوری سهم مناسبی از بازار را به دست آورده اند

وی با اشاره به گرایش مردم به استفاده از خدماتی که برپایه فناوری است ،افزود: بسیاری از فعالیت های اقتصادی که مانند اسنپ و تپ سی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات پیاده سازی شده در کسب سهم مناسب از بازار نیز موفق عمل کرده اند .

شریعتی گفت :به طور مثال برخی از این مشاغل توانسته اند در شهری مانند تهران روزانه 200 هزار پرس غذای خانگی را به فروش برسانندکه نقش مهمی در ایجاد اشتغال زنان خانه دار و ارایه خدمات به جامعه بر عهده داشته است و رمز موفقیت آنها نیز استفاده از ظرفیت های خالی بوده است، به این معنا که به جای استخدام آشپز از علاقه مندی بانوانی که تمایل دارند دست پخت خانگی خود را به فروش برسانند، استفاده کرده است .

توجه به ظرفیت های خالی شغلی رمز موفقیت تازه واردان در کسب و کار است

تحلیلگر بازار سرمایه گفت : بنابراین پیشنهاد به فعالان کسب و کار این است که با بهره وری کار ،عوامل و نیروی انسانی به ظرفیت های خالی مشاغل مختلف توجه کنند و با استفاده ازاین ظرفیت ،ضمن کسب سهم مناسب از بازار در ایجاد بهروری ،کاهش هزینه های سربار و اشتغال سایرین موفق عمل کنند.

شریعتی درخصوص شاخص های فضای کسب وکار، اظهار کرد: در کشور ما نبض اقتصاد براساس ارتباطات شکل گرفته و نقش روابط سالم در آن چندان پر رنگ نیست اما درحالت کلی تحلیل و بررسی کلی کسب و کارها باید در سه سطح شرکت ها ،صنعت و کلان صورت گیرد و این قدرت تحلیل را ارایه می دهد که کسب و کاری که شما قصد ورود به آن را دارید بیشتر تحت تاثیر کدام شاخص هاست .

وی ادامه داد: به طور مثال فرض کنید که شما قصد دارید وارد کسب وکاری شوید که رقابت کمی دارداما پیچیدگی کالا در آن زیاد است و موانع برای ورود رقبا وجود داشته اما تامین مواد اولیه راحت است بنابراین براساس بررسی می توانید به این نتیجه برسید که می توانید در این کسب و کار موفق باشید یا خیر.

شریعتی اظهار کرد: عوامل موثر بر کسب و کار از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است اما نرخ بهره ،نرخ ارز ،حقوق و دستمزدها از جمله عواملی است که در اغلب کسب وکارها مشترک است .

براساس این گزارش وجود نرخ بالای بیکاری در کشور و رهایی از آن، مستلزم ایجاد کاراست؛ با توجه به قوانین و مقررات دست و پا گیر، سختی اجازه و ایجاد کسب و کار در ایران، سرمایه و تسهیلات حمایت از تولید در فعالیتهای غیر تولیدی مورد استفاده قرار گرفته و سبب رشد تقاضا و افزایش سطح عمومی قیمتها شده است.در این شرایط مناسب تر آن است که صاحبان ایده و کسب و کار با اندیشه های خلاقانه از ظرفیت های خالی اقتصادی در کشور بهره گرفته و ضمن توجه به عامل بهره وری کسب سهم مناسب و سود بیشتر از فعالیت های اقتصادی را برای خود ودیگران رقم بزنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار