ورودی‌نویسی/۴

بررسی شباهتها و تفاوتهای"ورودی" و "لید"

واحد آموزش‌ پانا: در حالیکه"سالی آدامز" چون"دیوید رندال" اصطلاح ورودی را در خبرِ تنظیم شده به سبک هرم وارونه به‌کار می‌برد و ویژگی‌هایی را برای آن ذکر می‌کند، برخی از اساتید روزنامه‌نگاری با ذکر ویژگی‌های دیگری، “ورودی” را متفاوت از “لید” دانسته‌اند.

کد مطلب: ۶۷۴۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد

اهمیت آغاز را دریابید!

آنچه مسلم است؛ هم"ورودی" و هم"لید"، مطلع و آغازی برای متن‌های رسانه‌ای است که باید جذاب و خواندنی طراحی شود.

این استدلال که بهتر است روزنامه‌نگار مهمترین و جذاب‌ترین بخش خبر را به انگیزۀ ایجاد کشش و تولید هیجان برای اواسط یا اواخر خبر ذخیره کند، از سالها پیش بی‌اعتبار تلقی شده‌است. چون دنیای امروز؛ دنیای سرعت است. مردمان امروز بی‌حوصله‌اند و امواج رسانه‌ها و اخبار آنان را احاطه کرده‌است، بنابراین در رقابت با دیگر رسانه‌ها باید همان اول، حرف مهم و جذاب خبر یا هر مطلب رسانه‌ای را گفت.

به عبارت دیگر؛ در حال حاضر با ازدیاد و تنوع رسانه‌ها نمی توان به صبر و وفاداری و اشتیاق مخاطب زیاد تکیه کرد. بر همین اساس "ورودی در گزارش" یا "لید در خبر" و کلا شروع هر مطلب رسانه‌ای نقش و اهمیتی دو چندان پیدا کرده است.

شباهت‌ها

  • هر دو باید مخاطب را به متن هدایت کند.
  • هر دو از نظر ساخت، بخش پراهمیت خبر، به‌شمار می‌آیند.
  • جذابیت، شرطی مهم و اساسی برای هر دو آنهاست.

تفاوت‌ها

1 _ لید حامل مهمترین پیام خبر است؛ اما برای ورودی چنین شرطی وجود ندارد.

یعنی اینکه؛ برای نوشتن شروع خبر (لید) حتما باید مهمترین بخشِ متن خبر را جستجو کنید و آن را در پاراگراف اول قرار دهید. در حالی که در ورودی، شما ممکن است انگیزه انتخاب سوژه‌تان را ورودی گزارش قرار دهید و نه مهمترین مطلبی که در سراسر یک گزارش داشته‌اید.

2- لید در منابع قدیمی‌تر وظیفه داشته پاسخِ هر شش عنصر را روشن کند؛ ولی اکنون تنها وظیفه دارد به عناصر مهم و لازم‌تر پاسخ‌گوید، اما این شرط در ورودی حتمی نیست گرچه می‌تواند عناصرخبر را توضیح دهد اما این توضیح جنبه الزامی ندارد.

3- لید مثل کلیت خبر باید لحنی جدی و رسمی داشته باشد اما در ورودی این شرط قطعی نیست و می‌تواند لحنی غیررسمی و غیرخشک و نرم داشته باشد.

4- کوتاهی یکی از شروط اساسی لید است اما در ورودی حجم و اندازه محدودیت نیست. البته چون همه مهارتهای رسانه‌ای همیشه کوتاهی یک ارزش مهم است.

گزارش ورودی هم باید کوتاه نوشته شود اما حجم مشخص شده و تعریف شده‌ای ندارد و بستگی به موضوع و کار روزنامه‌نگار بر روی خبر دارد.

منبع: همان منابع پیشین دو درس گذشته

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار