گزارش پانا از نقض برجام و چالش های جدید پیش روی اقتصاد ایران

با بی‌تعهدی آمریکا به برجام، تحریم‌ها برمی‌گردند؟

واکنش ها پیرامون سخنان اخیر ترامپ و برجام همچنان ادامه دارد و در تازه ترین واکنش رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا گفته "خواستار رسیدگی به برخی نگرانی‌های واشنگتن در خصوص ایران است و تمایل دارد چنین مسائلی در توافق دیگری بجز برجام مطرح شود"؛ موضوعی که می تواند بازگشت دوباره تحریم ها را به دنبال داشته باشد.

کد مطلب: ۶۷۴۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا اگرچه 5 عضو دیگر توافق برجام بر پایبندی تمامی اعضا به اجرای برجام تاکید دارند و آمریکا را ترغیب می کنند تا به تعهدات پایبند باشد اما اظهار نظرها پیرامون سرنوشت برجام و تاثیراتی که بازگشت تحریم ها می تواند به دنبال داشته باشد نیز متفاوت است و در این میان کارشناسان می گویند نقض برجام چالش های جدیدی پیش روی اقتصاد ایران قرار می دهد .

مشکلات فروش نفت و گاز ،بازگشت تحریم های بانکی و مشکل مبادلات ارزی ،افزایش چند برابری هزینه های واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و بسیاری از مشکلاتی که در طول سالهای گذشته به اقتصاد ایران تحمیل شده است در کنار چالش های جدید ،شرایطی است که نقض برجام و بازگشت تحریم ها می تواند پیش روی اقتصاد کشور باشد .
محمود نجفی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این خصوص به خبرنگار پانا می گوید : آنچه مسلم است دولت باید با مدیریت صحیح بر بازار از نوسان قیمت کالا و ارز جلوگیری کند و در مورد تولید نیز چاره ای جز به سمت حرکت به محوری شدن تولید در اقتصاد وجود ندارد .
وی افزود: اگر قرار باشد با هر تصمیم گیری سیاسی درجهان سیستم اقتصادی ایران به هم بخورد ،هیچ زمانی اقتصاد به نقطه و مسیر واقعی خود هدایت نمی شود .
پایبندی به برنامه های توسعه ای اقتصاد کشور را به مسیر درست هدایت می کند
نجفی تصریح کرد: برنامه ریزی های بلند اقتصادی در برنامه های توسعه ای کشور پیش بینی شده و بهتر است دولت ها به رعایت مفاد این قوانین پایبند باشند تا شرایط اقتصادی کشور به تدریج به مسیر درست هدایت شود .
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد:هرگونه اعمال تحریم دوباره یا بازگشت تحریم های گذشته نیازمند مدیریت است در غیر این صورت ما باید نگران باشیم که هر روز شکلی از تهدیدها علیه ما ادامه داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه از شرایط تحریم نیز به درستی استفاده نشده و درهای واردات به روی کالاها وتولیدات خارجی چه از مسیرهای قانونی و چه قاچاق باز است به همین دلیل مصرف کننده کالاهایی شده ایم که تولید ،اشتغال و ارزش افزوده آن برای ما نیست و دلارهای نفتی صرف مصرف گرایی در جامعه می شود .
نجفی گفت : اگر مدیریت ها به درستی صورت می گرفت امروز دوباره نگران بازگشت تحریم نبودیم .
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد: اگر شرایط اقتصادی به گونه ای باشد که تولید محور برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها باشد شرایط برجام به نحو مطلوب تری حرکت خواهد کرد .
نجفی اظهار کرد: تولید کنندگان کشور باید به نحوی مدیریت کنندکه کالای کیفی و با قیمت تمام شده مناسب به دست مصرف کننده برسد و این امر میسر نیست مگر با استفاده از شیوه های نوین مدیریت در کشور و حذف هزینه های سربار بر تولید در غیر این صورت شرایط به همین نحو ادامه خواهد داشت .
تاثیرات کنونی برجام بربهبود روابط بانکی حدود 5 درصد بوده است
حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز می گوید : بیشترین تاثیرات پشت پا زدن به برجام به روابط بانکی ایران با جهان بر می گردد و به صورت مستقیم بر آن تاثیر میگذارد. این درحالی است که اکنون نیز برجام هیچ تاثیری بر روابط بانکی بین کشورمان و دیگر کشورها نگذاشته و اگر واقع بین باشیم، برجام کمتر از 5 درصد بر بهبود روابط بانکی اثر گذاشته است.
سیاست ایران باید تقویت اقتصاد داخلی و خودکفایی باشد
وی افزود: سیاست ایران این است که به خودکفایی برسد و از وابستگی به اشکال گوناگون خلاص شود به همین دلیل سیاستهای جایگزین را برگزید و روابط خود را با کشورهایی همچون روسیه و چین مستحکم کرد که در این شرایط به تعهدات خود پایبندی بیشتری دارند و زیر فشار آمریکا نیستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از سوی دیگر تجارت اقتصادی ایران از مبادلات ارزی با دلار و ارزهای متداول اروپایی، به سوی تجارت مستقیم تبادل کالا با کالا گام برداشت و سعی شده نیازهای خود را با کشورهایی تعریف کنیم که به محصولات ایران نیاز دارند و این نیاز را به صورت مبادله کالا تامین کرده‌ایم. البته نمی‌توان منکر شد که ایران به ارز هم نیاز دارد.
کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین تاثیراتی که عدم اجرای برجام می تواند به دنبال داشته باشد مشکل فروش نفت و سرمایه گذاری در این بخش است .تاثیرات خروج احتمالی آمریکا بر جام بستگی به واکنش و دیپلماسی فعال ایران در زمینه انرژی و سیاست منطقه ای ایران دارد. و ایران باید بتواند با دیپلماسی فعال در زمینه انرژی و سیاست های خارجی کشورهای منطقه مجاب به خرید نفت و گاز از ایران کند.ضمن آنگه تعهد به برنامه های توسعه ای موجب تقویت اقتصاد ایران می شود و در درازمدت آسیب پذیری اقتصاد را کاهش می دهد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار