اعلام یک فاجعه آماری از زبان عموی فیتیله ای؛

​صورت مساله را به جای حل مساله پاک می کنیم!

​مجری برنامه قدیمی «فیتیله جمعه تعطیله» درباره میزان توجه سازمان ها و نهادهای فرهنگی به کودکان و نوجوانان گفت: عدم کارشناسی فضای خانواده، رسانه و عدم فرهنگسازی و پاک کردن صورت مساله به جای حل مساله نتیجه ای جز این آمار ندارد؛در گذشته والدین و فرزندانشان با هم پای یک سفره می نشستند. اما متاسفانه اکنون مادرها و پدرها دیرتر از بچه ها، به خانه می رسند. این مشکلی است که خود من نیز به واسطه شغل ام با آن دست و پنجه نرم می کنم.

کد مطلب: ۶۷۳۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
علی فروتن مجری و کارگردان تلویزیون در ژانر کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا با اشاره به عدم توجه به نیازهای فرهنگی این گروه سنی در جامعه بیان کرد: از این که به کودکان و نوجوانان خدمت می کنم، هم خوشحالم و هم ناراحت. ناراحت برای این که دولتمردان هیچ اهمیتی به کودک نمی دهند و خوشحال از این که برای خانواده ها انرژی می گذارم و این برایم بهترین لذت است. اما متاسفانه گاهی مسئولان دلمان را می شکنند و کسانی که باید خود الگو باشند و آستانه تحمل و نقد پذیری مردم را بالا ببرند، خود تحمل نقد ندارند. خدا را شکر می کنم برای فرارسیدن هفته جهانی کودک و باخبر شدم که امسال شعار «هر کودک؛ نشانه خدا» برای این هفته انتخاب شده است.
این مجری با سابقه سیما در پاسخ به این که بچه های دیروز با بچه های امروز چه فرقی کرده اند، گفت: بچه های دیروز بسیار آرام تر و صبورتر بودند. شتاب حرکت آن ها با تکنولوژی روزمره بسیار هماهنگ بود. اما بچه های امروز صبر و قرار کمتری دارند. آن ها برای رسیدن به اتفاقات نو بسیار زیاد عجله می کنند و به تبع راضی نگه داشتن آن ها در برنامه سازی هم کار بسیار سختی شده است. مثلا اگر نمایشی برای آن ها تدارک دیده می شود، باید خاص و متفاوت باشد.
وی افزود: تخیل بچه های امروزی قوی است و آن ها به واسطه فیلم های انیمیشن و سینمای کودک امروز هالیوودی، دنبال قهرمانی هستند که همه دنیا را نجات بدهد. مثل شخصیتی به نام کاپیتان آمریکا که می خواهد همه دنیا را نجات بدهد. این تفکر در ذهن کودک امروز رسوب می کند و در زندگی روزمره اش نیز تاثیرگذار است.
فروتن با اشاره به کم شدن رابطه کودکان و نوجوانان با خانواده هایشان بیان کرد: در گذشته والدین و فرزندانشان با هم پای یک سفره می نشستند. اما متاسفانه اکنون مادرها و پدرها دیرتر از بچه ها، به خانه می رسند. این مشکلی است که خود من نیز به واسطه شغل ام با آن دست و پنجه نرم می کنم. از این نظر، این دیگران هستند که بچه های ما را تربیت و مدیریت می کنند. اثرات مخرب این اتفاق را هم باید آگاه باشیم. نظیر بچه هایی که امروز دوست صمیمی خود را در کویر آتش می زنند و این یک فاجعه است! این اتفاق مربوط به امروز نیست و ریشه های آن سال هاست که بنیان گذاشته شده و متاسفانه واقعیت این است که باید منتظر اتفاقات خطرناک تر هم باشیم!
وی همچنین ادامه داد: عدم کارشناسی فضای خانواده، رسانه و عدم فرهنگسازی و پاک کردن صورت مساله به جای حل مساله نتیجه ای جز فاجعه امروز کودک ربایی و کودک آزاری نمی دهد و متاسفانه آمار اعلام شده در ارتباط با کودک آزاری از هر 13 پسر، یک و از هر 5 دختر یک نفر اعلام شده است. اما ضعف کار اینجاست که درباره این فجایع اطلاع رسانی نمی شود
فروتن با اشاره به اهمیت نقش سینما و رسانه در مدیریت بحران موضوعات کودکان و نوجوانان بیان کرد: سینما می تواند این مشکلات را به طور اصولی مدیریت کند. ریشه نابه هنجاری ها را می توان پیدا کرد و در رسانه برای حل آن وقت گذاشت. زیرا عدم تعادل امنیتی در جامعه ما، کودک رو به رشد را دچار اضطراب و نگرانی می کند و وضعیت آینده او را مختل می سازد. چه خوب می شود اگر همه خانواده ها منشور حقوق کودک را رعایت کنند. سلامت بهداشت و روان و آموزش درسی بچه ها از هر چیزی مهم تر است. مامن آرام و سلامت جسمانی و روانی آینده درخشانی را برای کودک رقم زد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار