ورودی نویسی/۳

ورودی جذاب؛ اول دبیر و سردبیر را اسیر می‌کند

واحدآموزش پانا:اگر می‌خواهید مطلبی را که با هزار زحمت نوشته‌اید، مردود نشده و از زیرِدست دبیر و سردبیر رد شود؛ باید برای ورودی خود طرح و ایده داشته باشید و ورودی خود را جذاب بنویسید.

کد مطلب: ۶۷۳۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد

دبیر و سردبیر وظیفه دارند گزارش را پیش از چاپ بخوانند. آنان اولین مخاطبانی هستند؛ که باید گزارش بر آنان تاثیر بگذارد.نخستین نگاه آنان همواره روی تیتر، طرح،حتی ظاهر نوشته می‌افتد و سپس ورودی را می‌خوانند.

گزارشگر باید به این نکته‌ها توجه کند. گاهی همین نکات از مضمون اصلی گزارش تعیین‌کننده‌تر است.

  • تنها حدود 15 ثانیه طول می‌کشد که دبیر یا سردبیر، پس از خواندن یکی دو جمله اول در مورد گزارش داوری کند.
  • نکته

شروع خوب ، بهتر است با ذکر نمونه‌ای باشد که وضعیتی خنده‌دار، غم‌انگیز یا غافلگیرکننده را مسجم کند . به علاوه ضرباهنگ جمله آخر ورودی هم اهمیت دارد؛ زیرا وظیفه بیان موقعیت را به عهده می‌گیرد.

*مثال از یک ورودی خوب

شاه داماد در دامان مادر به خواب می‌رود .عروس خانم بهانه می‌گیرد و گریه سرمی‌دهد و تا یک مشت نُقل نگیرد،ساکت نمی‌شود.عروس؛"دان راج"-4ساله-و داماد یعنی"سانتوش"-هفت ساله-هستند.مراسم عروسی که سرنوشت این دو را شکل می‌دهد، در نظر آنان بی‌معناست. نذرها را پدران و مادران در مراسم اَدا می‌کنند: هفت دور به گِرد آتش مقدس می‌گردند تا به ازدواج عروس و داماد بیخواب شده، برکت دهند.

*آنچه خواندید ورودی یک گزارش در مورد "ازدواج سنتی کودکان در هند" بود که در جمله اِل( Elle ) چاپ شده بود.

دقت کنید!

این ورودی،[نمونه‌ای از یک گزارش اجتماعی است؛هوک یا قلابی که دارد(روایت عروس و دامادی کودک) که مخاطب را درگیر می‌کند] ونمونه‌ای غافلگیرکننده که با عناصر ازدواج، سن و توصیف شرایط این ازدواج که حاصل مشاهده گزارشگر است، توأم می‌شود.

عبارتها به دقت برگزیده‌شده‌است مثلا" اَدای نذر" مفهومی قوی‌تر از "اَدای وظیفه" دارد که هم سنت هندی را مشخص‌تر می‌کند و هم بر روی مخاطب تاثیر بیشتری می‌گذارد.

ترکیب‌های "شاه‌داماد" و "عروس‌خانم" که با "خواب‌آلودگی" و "بهانه‌گیری" وصف می‌شود از نقطه قوت‌های این ورودی است.

قاعدۀ "ورودی نویسی" چیست؟

برای نوشتن ورودی و[حتی سایر موارد گزارش] قاعده ثابتی وجود ندارد. جز این توصیه که باید برای رسانه و برای مخاطب، گیرا و پرکشش باشد و با متن گزارش هماهنگ باشد.

  • دو عنصر مهم در"ورودی نویسی"؛ یکی مضمون و دیگری شیوه نگارش است(همان فرم و محتوا که بایددر هر پیام ، مورد توجه قرار گیرد) .

ورودی وقتی به کارکرد خود نزدیک می‌شود که مخاطب را جذب کند و او را به ادامه مطالعه وادارد .

"بدها" کدامند؟

ورودی بد و نامطلوب، آنهایی هستند؛ که مخاطب را گیج می‌کنند، موجب خستگی می‌شوند و پیام و مضمون گزارش را عبوس معرفی می‌کنند.

گزارشگر باید خود را به جای مخاطب بگذارد و از هر آنچه در نظر او مبتذل و غیرجذاب، پیش پا افتاده، پیچیده، زننده، تبلیغی و بی‌ربط می‌آید، پرهیز کند.

در یک کلام،اگر می‌خواهید"ورودی بد"را بشناسید.قضاوت مخاطب را درنظر بیاورید؛ چنانچه بدترین قضاوت ممکن مخاطب، نسبت به یک ورودی نامطلوب این است: "که چی" ؟!

اگر مخاطب دربرابر خواندن مطلب شما این واکنش را نشان دهد؛ ینی نوشته شما بی‌هدف و غیر جذاب است.

--------------------------------------------------------------------------------

منبع:نوشتن برای روزنامه‌نگاران/وینفورد هیکس/ترجمه علی اکبرقاضی زاده با توضیحات و تغییرات واحد آموزش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار