گزارش پانا از گلایه بخش خصوصی به بی توجهی به قانون بهبود فضای کسب وکار

نظرات تشکل های ذی ربط در اصلاح قوانین به بازی گرفته نمی شود

اگرچه مطابق مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار دولت مکلف است در اصلاح یا تدوین قوانین ،آئین نامه ها و دستورالعمل ها از نظرات بخش خصوصی و تشکل های ذی ربط یاری گیرد اما آنگونه که فعالان اقتصادی می گویند در اجرای بسیاری از تصمیم گیری ها به نظرات تشکل های مرتبط بهایی داده نمی شود و نمونه آن بسته حمایتی صادرات است که به تازه گی برای اجرا ابلاغ شده است .

کد مطلب: ۶۷۳۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ،گزارش بانک جهانی در باره فضای کسب و کار در اقتصادهای جهان از جمله گزارش‌هایی است که شرایط و مقررات برای چگونگی سرمایه گذاری و تولید در کشورها را ترسیم می‌کند.

در این گزارش آن چنان که در آن آمده است ارتباطی مستقیم با بسیاری از شاخص‌های کلان اقتصادی و یا کیفیت مدیریت اقتصادی دولت‌ها ندارد بلکه با بررسی شرایط و مقرراتی که در چارچوب آن در تک تک کشورها تولید کالا و خدمات صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که تا چه اندازه فضای کسب و کار در تولید کالا و خدمات در اقتصادها نقش دارد.

یکی از قوانینی که در سالهای گذشته با هدف تقویت تولید تدوین شده است قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار است و براساس موادی از آن دولت مکلف است در مراحل بررسی موضوعات مربوط به محیط کسب و کار برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین نامه ها، نظر کتبی اتاقها و آن دسته از تشکلهای ذی ربطی که عضو اتاقها نیستند، اعم از کارفرمایی و کارگری را درخواست و بررسی کند و هرگاه لازم دید آنان را به جلسات تصمیم گیری دعوت کند.

همچنین براساس این قانون دستگاههای اجرائی مکلفند هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه ها و رویه های اجرائی، نظر تشکلهای اقتصادی ذی ربط را استعلام کنند و مورد توجه قرار دهند اما فعالان بخش خصوصی و تولید می گویند در بسیاری از تصمیم گیری های اقتصادی نظرات بخش خصوصی مورد استفاده واقع نمی شود یا حتی با بخش خصوصی مشورت نیز نمی شود .

امیرسینا زمانیان یک فعال استارت آپی درگفت وگو با خبرنگار پانا با اشاره به حمایت وزارت ارتباطات و نهاد ریاست جمهوری از استارت اپ ها می گوید اگر چه حمایت این نهادها لازم است اما کافی نیست و این حمایت باید منجر شود که سخت گیری ها کمتر شود و قوانین جدید یا اصلاحات آن با هم اندیشی با فعالان استارتاپی صورت گیرد .

زمانیان خاطرنشان کرد:اگر قصد داریم که نرخ خروج ایرانی ها و تحصیل کرده ها را از کشور کاهش دهیم باید حمایت لازم را از کسب و کارها انجام داد .

کسانی قوانین را اصلاح کرده اند که اشنایی چندانی به حوزه فعالیت نداشته اند

وی عنوان کرد: به جای اینکه دست اندرکاران به اصلاح قانون اقدام کنند کسانی قوانین را اصلاح کرده اند که اشنایی چندانی به حوزه فعالیت نداشته اند و از سوی دیگر در تصمیم گیری ها و قانونگذاری ها به نظرات بخش خصوصی اهمیتی داده نمی شود .

حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایرانی نیز درگفت وگو با خبرنگار پانا با انتقاد از مواد بسته حمایتی صادراتی کشور گفت : تحلیل بسته حمایتی صادرات که به تازه گی ابلاغ شده یکی از موضوعاتی است که در دستور کار شورای گفت وگو است و مشت نمونه خرواری است از بی توجهی به نظرات بخش خصوصی در تصمیم گیری های اقتصادی که می تواند فضای کسب و کار کشور را با تحت تاثیر قرار دهد .

با بخش خصوصی مشورت نمی شود

وی افزود: گلایه هایی به این بسته وجود دارد به این دلیل که برخلاف مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در ساز و کار تهیه و ابلاغ این بسته با بخش خصوصی مشورت کافی صورت نگرفته است .

آنگونه که فعالان و کارشناسان اقتصادی می گویند بی شک رصد فضای کسب و کار بدون توجه به نظرات دست اندرکاران این بخش میسر نخواهد بود و حال که دولت عزم خود را به بهبود فضای کسب و کار قرار داده است باید از نظرات بخش خصوصی نیز یاری بیشتری بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار