ورودی نویسی/۲

ورودی و نقش هوک

واحدآموزش پانا:"هوک"(HOOK) یا قلاب اصطلاحی است که گاهی خبرنگاران آن را دربارۀ ویژگیهای لید یا[ورودی] به‌کار می‌گیرند. استعاره از قلاب ماهیگیری است که برای صیدماهی به‌کارگرفته می‎شود. ماهی در اینجا در واقع، همان مخاطب است. یعنی لید یا[ورودی]، باید بتواند مثل یک قلاب مخاطب(ماهی) را به دام اندازد و او را اسیر کند.

کد مطلب: ۶۷۲۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد

هوک در ورودی

در ورودی، عامل قلاب(هوک) در واقع، عاملی است که خبرنگار به کمک آن و با بهره‌گیری از مهارت و ابتکار خود،یک حس مشترک، یک عاطفه مشترک، یک نیاز مشترک و یا یک هیجان مشترک را میان متن خبر و مخاطب پیدا می‌کند و همه متن را بر بال آن سوار کرده و به مخاطب عرضه می‌دارد.

مثالها:

  1. می‌توان خبر روزیازدهم سپتامبر(حمله به برج دوقلوی تجارت جهانی نیویورک) را با "هوکِ" یک مرد نابینای نجات یافته، بیان کرد.[این ایجاد یک هیجان و عاطفه مشترک است.]
  1. می‌توان خبر کنفرانسی در زمینه گرسنگی جهانی را از زاغۀ مردی تهی دست که هفت فرزند دارد و در حلبی آبادِ "سائوپولو" زندگی می‌کند آغاز کرد.
  1. خبر گسترش آتش‌سوزی یک جنگل در ایالت کالیفرنیا را در ادامه سخنان یک آتش نشان زخمی آورد.

[مثلا: "برایان"؛ آتش نشان ایالت کالیفرنیا، که در آتش‌سوزی سراسری این ایالت از ناحیه دو دست به شدت سوخته است می‌گوید؛ در طول خدمتم تا به حال با چنین موردی برخورد نکرده‌بودم، وسایل و تجهیزات و آموزشهای من حریفِ بادی که آتش را به شدت شعله ور می‌کرد، نبود]

***این مثالها همه مواردی است که در عرصه ورودی خبر، "هوک" نامیده می‌شود

  • نکته 1

در فضای رسانه‌ای ما، متاسفانه این شیوه خبرنویسی -بویژه در رسانه‌های مکتوب- معمول نیست،حال آنکه با توجه به گسترش شبکه‌های‌ اجتماعی و ماهواره‌ای و رقابتی که در زمینۀ جذب مخاطب وجوددارد،به‌کارگرفتنِ شیوه‌های نوین خبرنویسی و گزارش‌نویسی در تولید جذابیت‌ها می‌تواند موثر باشد و رسانه‌ها بخصوص روزنامه‌ها، اگر می‌خواهند دیده و خوانده شوند باید با آموزش حرفه‌ای به عوامل خبری خود، مطالب‌شان را جذاب و خواندنی کنند.

آوردن هوک در خبر هم اینک در رسانه‌های دیداری و شنیداری معمول‌تر است.

اما ....

"ورودی" و "هوک" به‌ویژه در گزارش‌ها نقش و کارکرد موثرتری دارند و معمولا اصطلاح"هوک" یا "قلاب" را در گزارش و ورودی آن به‌کار می‌برند.

علت هم این است که در گزارش، حضور و نقش گزارشگر و برداشت دو نسبت به خبر، گسترده‌تر و قاطع‌تر است.

ورودی جذاب؛ اول دبیر و سردبیر را اسیر می‌کند

اگر می‌خواهید مطلبی را با هزار زحمت نوشته‌اید، مردود نشود و از زیرِدست دبیر و سردبیر رد شود؛ باید برای ورودی خود طرح و ایده داشته باشید و ورودی خود را جذاب بنویسید.

دبیر و سردبیر وظیفه دارند گزارش را پیش از چاپ بخوانند آنان اولین مخاطبانی هستند که باید گزارش بر آنان تاثیربگذارد.نخستین نگاه آنان همواره روی تیتر، طرح،حتی ظاهر نوشته می‌افتد و سپس ورودی را می‌خوانند.

گزارشگر باید به این نکته‌ها توجه کند. گاهی همین نکات از مضمون اصلی گزارش تعیین‌کننده‌تر است.

  • تنها حدود 15 ثانیه طول می‌کشد که دبیر یا سردبیر، پس از خواندن یکی دو جمله اول در مورد گزارش داوری کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار