وزیر آموزش و پرورش:

کسب مهارت های زندگی اجتماعی و حرفه ای، مطالبه مقام معظم رهبری است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که کنکور باعث فاصله گرفتن از موفقیت های دهه 70 می شود، گفت: کسب مهارت های زندگی اجتماعی و حرفه ای در دانش آموزان به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری و اولویت مهم دولت یازدهم به شمار می رود.

کد مطلب: ۶۷۲۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، سید محمد بطحایی در همايش طرح آموزش هاي مهارتي كوتاه مدت ويژه مدارس، با اشاره به این که خروجی های نظام آموزش و پرورش ما در برخی از زمینه های مهارتی مورد نیاز شایستگی لازم را کسب نکردند، اظهار کرد: این مساله آغاز حرکتی است که بعد از انقلاب اسلامی نیز وجود داشته است .

وی افزود: برای تحقق خواسته های جامعه فرهنگی در آموزش و پرورش تلاش های بسیار زیادی انجام شده و موفقیت هایی نیز کسب کردیم اما این مساله هنوز نتوانسته انتظار جامعه را برآورده کند .

انتقاد خانواده ها از عدم کسب مهارت های زندگی اجتماعی و حرفه ای

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: خانواده ها از عدم کسب مهارت های زندگی اجتماعی و حرفه ای در دانش آموزان انتقاد می کنند و در مواردی شایستگی های لازم برای کارها وجود ندارد .

بطحایی با اشاره به این که این مطالبه از سوی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مسئولان مربوطه نیز وجود دارد، گفت: تحقق این مساله باید با تلاش صورت گیرد و مشکلات روبروی این مساله نیر باید رفع شود .

تقویت مهارت مهم ترین اولویت دولت یازدهم است

وی اظهار کرد: یکی از مهم ترین اولویت های آموزش و پرورش دولت دوازدهم تقویت مهارت ها در دانش آموزان است .

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مهارت مدارا کردن با دیگران از جمله مهارت هایی است که باید رعایت شود البته تمامی این موارد برعهده آموزش و پرورش نیست اما می تواند در آن موثر باشد.
تقویت مهارت ها باید با هدف کارآفرینی باشد
وی افزود: تقویت مهارت های پایه برای دانش آموزان باید با هدف کارآفرینی و علاقه مندی به بازارهای حرفه ای صورت پذیرد.
بطحایی تصریح کرد: حدود 20 فرصت مهارت آموزی برای دانش آموزان با تجهیزات اندک فراهم شده که کاری بسیار ارزشمند است و با توجه به این شرایط مذاکراتی با سایر نهادها خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با استفاده از تجربه دهه 70 آموزش های مهارتی منجر به اشتغال را آغاز کردیم که هدف آن کاهش فاصله صنعت و اموزش بوده است اما متاسفانه در سال های بعدی از این هدف فاصله گرفتیم.
تلاش برای کاهش فاصله صنعت و آموزش
وی با اشاره به این که در جهت کاهش فاصله صنعت و آموزش تلاش می کنیم، عنوان کرد: اگر بجز این مساله اتفاق افتد هدر دادن ثروت کشور است و فارغ التحصیلان کار دانش ما نیز جذب بازار کار نمی شوند.
سایه غول کنکور بر آموزش ها
بطحایی گفت : یکی از مهم ترین مواردی که باعث کارآمد شدن آموزش مهارتی است، سایه غول کنکور بر آموزش ها بوده که باعث فاصله گرفتن از موفقیت های دهه 70 می شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه آموزش های مهارتی را با سه برنامه جامع دنبال می کنیم که هیچ کدام برنامه رسمی را نفی نمی کند و به عنوان مسیری میانبر ما را به اهداف کوتاه مدت می رساند.
استفاده از بخش غیردولتی
بطحایی تصریح کرد: استفاده از بخش غیردولتی امروز جزئی از برنامه ها است و دولت به تنهایی نمی تواند این بار سنگین را به مقصد برساند.
وی با اشاره به این که باید بستر مشارکت بخش غیردولتی را به ویژه در بخش آموزش های مهارتی فراهم کنیم، گفت: امیدوارم هستم با زمینه های مناسب گام جدی در این مسیر برداشته و نرخ مشارکت ها افزایش یابد.

گفتنی است؛ در این مراسم تفاهم نامه ای با رویکرد آموزش های مهارتی و طرح ایران ساخت به امضای قائم مقام وزیر کار و معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار