بازهم کلاسهای بدون معلم در نخستین روزهای سال تحصیلی/همه کمک کنند

تامین نیروی انسانی برای کلاس های درس یکی از مشکلات همیشگی آموزش و پرورش در این سالها بوده که به هر نحو ممکن برطرف می شد و متاسفانه شاهد هستیم که امسال هم برخی کلاسهای درس بدون معلم مانده است.

کد مطلب: ۶۶۸۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا، تازه 5 روز از آغاز سال تحصیلی جدید نگذشته که باز هم یکی از بحران های چند سال اخیر آموزش و پروش(با اجرای شتابزده طرح 6-3-3) یعنی کمبود نیروی انسانی در کلاس های درس خودنمایی می کند؛ این کلاسهای بدوم معلم در حالی رخ نشان می دهند که مسئولان آموزش و پرورش قبل از شروع سال تحصیلی در مصاحبه های خود از آمادگی کامل مدارس برای بازگشایی مدارس و وجود نداشتن کلاس بدون معلم خبر می دادند.
البته لازم است قبل از ورود به بحث اصلی این نکته را یادآور شویم که با توجه به نامتوازن بودن نیروی ورودی و خروجی در آموزش و پرورش، رفع این مشکل کمبود نیروی انسانی نیازمند یک عزم ملی و کمک همه جانبه به این وزارتخانه است.
دانش آموزان سرگردان در کلاس های بدون معلم
یکی از چالش های اصلی که همواره آموزش و پرورش در ادوار مختلف و با وجود وزرای متعدد با آن مواجه بوده مشکلات معوقات و کمبود نیروی انسانی بوده که این مساله بر روند حضور معلمان و کیفیت آموزشی کلاس‌های درس اثرگذاشته است.
مساله کمبود معلم در تمامی مقاطع تحصیلی مشکلی بزرگ در روند آموزش دانش آموزان محسوب می شود اما این امر در مقطع ابتدایی به دلیل حساسیت این دوره و نیاز بیشتر به معلم مشکلی بزرگتر است.
در بازدیدی که از مدارس شهرستانهای اطراف پایتخت داشتیم متاسفانه دیدیم که علی رغم تمام حرفهای گفته شده بازهم کلاسهایی بدون معلم وجود دارد.
به طور مثال دانش آموزان پایه های اول و چهارم دبستان شهدای حرم، پایه های ششم و چهارم دبستان تقوی، پایه چهارم دبستان شهید صادق جوان، پایه دوم دبستان شهید گل محمدی و چندین و چند مدرسه دیگر.
این ها تنها تعداد بسیار اندکی از جمله مدارسی بود که من رفتم و شاید اگراین بازدید ادامه پیدا می کرد تاسف بیشتری می خوردم.
در صحبتی که با مدیر دبستان شهدای حرم داشتم گفت که قبل از شروع سال تحصیلی بارها و بارها به مدیریت آموزش و پرورش منطقه این کمبود را اعلام کرده و آنها هم قول داده اند در صورت داشتن معلم حتما کمک کنند اما هنوز معلمی نیامده تا این مشکل برطرف شود.همین موضوع را از مدیریت منطقه پیگیر شدم که آنها هم گفتند با کمبود نیرو به ویژه در مقطع ابتدایی مواجه هستند و تمام تلاش خود را می کنند تا این مشکل حل شود.
این زنجیره به همین شکل به وزارتخانه می رسد اما نکته اینجاست که مشکل کمبود معلم و مجوز ندادن برای استخدام ارتباطی به وزارت آموزش و پرورش ندارد و همه ارگانهای ذیربط مانند ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، سازمان امور استخدامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و به طور کل همه باید کمک کنند.
دانش آموزان باید با این نبود معلم دست و پنجه نرم کند که در مقطع تحصیلی ابتدایی وجود این شرایط نتیجه ای جز عقب ماندن از روند آموزشی دانش آموزان ندارد و انتظار برای جبران کمبود معلم در این برهه از زمان قابل قبول نیست مساله ای که باید درایام تابستان برای آن چاره اندیشی می شد اما مدیریت مناسبی بر این کار نبوده است.
معلمان بلاتکلیف در کلاس‌های درس
یکی دیگر از مشکلاتی که در کلاس های درس حاکم بوده مساله بلاتکلیفی معلمان حق التدریس و معوقات آنها است که با وجود فعالیت در کلاس های درس، همواره نگرانی برای دریافت حق الزحمه خود دارد و مواردی در سال های اخیر وجود داشته که معلمان حق التدریس برای احقاق حقوق خود از حضور در کلاس درس اجتناب کردند تا به گونه ای اعتراض خود به شرایط را اعلام کنند.
هرچند مساله پرداخت دستمزد معلمان حق التدریس مشکلی است که فقط آموزش و پرورش در ساماندهی آن نقش ندارد و باید تامین اعتبار و تخصیص کافی انجام شود تا آموزش و پرورس امکان پرداخت حق التدریس معلمان را داشته باشد موضوعی که همواره بحث های بسیاری در این مورد شده است اما گویی تا به امروز همکاری چندانی با آموزش و پرورش نشده که معلمان دغدغه دریافت حق التدریس خودر انداشته باشند.
جابجایی نیروها مشکل کمبود معلم را حل نکرد
چند روز قبل مدیرکل تربیتی ومشاوره آموزش و پرورش از حضور 2700 نیروی مشاوره در مدارس ابتدایی خبر داد؛ این در حالی است که اولویت نقل و انتقالات نیز تدریس در مقطع ابتدایی است و بخش اعظم پذیرش دانشگاه فرهنگیان به جذب آموزگار اختصاص دارد اما هنوز مشکل کمبود معلم برای بیش از 7 میلیون دانش آموز ابتدایی پابرجاست و باوجود جابجایی نیروها و فعالیت آنها در حرفه آموزگاری اما دغدغه نبود معلم حتی در پایتخت و اطراف آن به وضوح قابل مشاهده است.
برای جذب نیروی انسانی راه های مختلفی از جمله دانشگاه فرهنگیان، آزمون استخدامی و معلمان حق التدریس بهره گرفته می شود اما با توجه به این کمبود شدید تدابیر درنظر گرفته شده برای رفع هرچه سریعتر این بحران مناسب نیست و عزمی ملی نیاز است.
باوجود این شرایط باید هماهنگی بیشتری برای رفع مشکلات اساسی آموزش و پرورش به ویزه تامین نیروی انسانی در کشور انجام شود چرا که در مواردی فقط آموزش و پرورش متولی اصلی نبوده و نهادهایی مانند سازمان امور استخدامی و سازمان مدیریت باید دست به کار شوند تا تقاضای آموزش و پرورش برای جذب نیرو پاسخ هرچی سریعتری داده شود و دانش آموزان از بلاتکلیفی در کلاس های درس دور باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار