قبادیان:

دانشگاه‌های کشور هنوز در نسل دوم باقی مانده‌اند

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزات صنعت معدن و تجارت گفت: دانشگاه های کشور هنوز در نسل دوم دانشگاه باقي مانده و نتوانسته اند از این مرحله عبور كنند.

کد مطلب: ۶۶۷۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، برات قبادیان در ابتدای جلسه ضمن مقايسه كشور با ساير كشورها از جنبه هاي مختلف، ايران را از نظر دارا بودن مواهب الهي و سرمايه هاي طبيعي و ثروت هاي خدادي بي نظير دانست.

وی سپس به روند شكل گيري رشد، تكامل و توسعه ي نسل هاي مختلف دانشگاهي پرداخت و اعلام كرد كه امروز دانشگاه ها در بسياري از كشورها از مرحله آموزش و پژوهش محض عبور کرده و به مرحله کار آفرینی و مسوليت پذیری در نسل هاي سوم و چهارم خود رسیده اند اما متاسفانه دانشگاه ها در كشورمان هنوز در نسل دوم دانشگاه باقي مانده و نتوانسته اند از این مرحله عبور كنند.

قباديان در ادامه ضمن تاکید بر خودكفايي دانشگاه از نظر وابستگي به بودجه دولتی اظهار داشت: دانشگاه ها باید به سمت درآمدزايي و منابع مالي غیر دولتی حركت كنند زيرا به مرور زمان تامين بودجه ي دولتی مشكل تر شده و در آينده بالاجبار وابستگي دانشگاه ها به بودجه ي دولتي کم رنگ تر خواهد شد. دانشگاه ها باید بتوانند بودجه خودشان را از طریق ارتباط با صنعت و حل مشکلات جامعه و نيز از طريق توسعه دانش و خلق ارزش تامین كنند. صنعت یکی از راه هاي همکاری دوجانبه و برد برد دانشگاه ها است.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه ها براي رسيدن به توسعه و تكامل باید در اهداف، ماموريت ها و سیاست های کلان خود تجدیدنظر كنند. معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، در خصوص استفاده از پتانسیل های موجود در کشور بمنظور استفاده بهینه از امکانات دوجانبه گفت: جزیره ای فکر کردن و کمتر به يگديگر اعتماد کردن یکی از نقاط ضعف ما در این ارتباط است. وي اشاره كرد كه همه ي ما باید به دور از تعصبات سازمانی و بخشي نگري، منافع ملی را مد نظر قرار دهيم.

قبادیان در زمينه وضعيت موجود جايگاه صنعت در جهان اظهار كرد كه نسل هاي مختلف صنعت نيز همانند نسل هاي مختلف دانشگاه در كشورهاي پيشرفته و صنعتي تجربه شده است. اكنون كشورهاي صنعتي نسل چهارم از مراحل رشد و تكامل صنعت خود خود را بنام انقلاب صنعتي چارم تجربه مي كنند كه ما تا رسيدن به اين مرحله از تكامل يافتگي صنعت بسيار فاصله داريم. صنعت ما براي رسيدن به اين مرحله به شدت نیازمند تفکر نویني براي پيشرفت و رشد و ترقي است كه پيشران آن منابع انساني توسعه يافته است. دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشي می توانند در زمینه ي تربيت منابع انساني ماهر، متخصص و كارآمد به صنعت كمك كنند.

وی در ادامه به نقش علم و فناوری در پیشرفت صنعت و توسعه همه جانبه كشور اظهار داشت: هیچ کشوری به مرحله پیشرفت و خود کفایي نمی رسد مگر اینکه بتواند ارتباط منطقی في مابین صنعت و دانشگاه را برقرار نمايد. مسیر پیشرفت کشورها از مسیر علم و دانش و نوآوری می گذرد.
برات قباديان ضمن تاکید بر استفاده از پتانسیل های خوب در پارک های علم و فناوری گفت: پارک های علم و فناوری می توانند نقش موثري در شهرک های صنعتی داشته باشند و تجربه توليد محصولات دانش بنيان را به واحدهاي مستقر در شهرك هاي صنعتي منتقل كنند. با داشتن آمايش صنعتی از يك سو، و نيز آمايش آموزشي در بخش آموزش عالي از ديگر سو ما توانیم سیاست های درستی در این زمینه پیاده سازي نماييم كه منجر به رسيدن هر دو بخش صنعت، معدن و تجارت و آموزش عالي به اهدافشان شود.
معاون آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت در پايان از در دست داشتن طرحي پرده برداشت كه در صورت اجرايي شدن آن كه نيازمند همكاري صنعت و دانشگاه است، صنعت با سرعت بيشتري به سمت حل مشكلات فني و دانش پايگي توليد محصولات خود گام برخواهد داشت و دانشگاه نيز به مسوليت خود در قبال جامعه و صنعت عمل خواهد كرد كه در نهايت منجر به همكاري تنگاتنگ اين دو نهاد خواهد شد. ايشان طرح تاپ را تنها نسخه ي علمي و منطقي دانش بنيان كردن جامع محصولات توليدي و نيز تزريق فناوري به درون بنگاه هاي توليدي دانست و قول داد كه در آينده و به مرور زمان و با حركت به سمت اجرايي شدن طرح كه از آن بنام "طرح تاپ" ياد كرد، به صورت پايلوت در برخي از استان ها، اطلاعات و جزييات بيشتري از آن را در اختيار مردم قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار