باقرزاده به پانا خبر داد

رشد قابل توجه سازمان نهضت سوادآموزی نسبت به آمار موسسه یونسکو

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سازمان نهضت سوادآموزی نسبت به آمار اعلام شده توسط موسسه یونسکو رشد قابل توجهی در کم شدن تعداد بیسوادان داشته است.

کد مطلب: ۶۶۳۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد

علی باقرزاده در گفت و گو با پانا، در خصوص نرخ رشد باسوادی ایران نسبت به یونسکو، اظهار کرد: موسسه آمار یونسکو مسئول یکنواخت سازی، یکسان سازی و هماهنگ کردن تعریف سواد، روش های شمارش و آمار سطح سواد در کشورهای مختلف است.

وی ادامه داد: هر 2 سال یک بار موسسه آمار یونسکو گزارشی را منتشر می کند که در آن وضعیت سواد و میزان پیشرفت کشورهای مختلف اعلام می شود.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: گروه های سنی زیرنظر موسسه آمار یونسکو متفاوت است در گروه سنی 15 تا 24 سال تحت عنوان گروه جوانان، پیش بینی شده جمهوری اسلامی ایران نیم درصد در حوزه سوادآموزی رشد دارد این در حالی است که 0.7 درصد رشد داشته ایم.

باقرزاده اشاره کرد: یونسکو برای گروه سنی 25 تا 60 سال پیش بینی رشد نرخ باسوادی را 2.6 درصد اعلام کرده بود اما با وجود نتایج سرشماری نفوس و مسکن رشد بالای 2.85 دیده شده است.

وی همچنین اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در رشد نرخ باسوادی تا پایان سال 2016 بالاتر از پیش بینی های یونسکو بر اساس عملکردهای سال های 2013 تا 2015 بوده است.

وی گفت: 3.85 درصد رشد در فاصله های سال های 93 تا 95 (با 2.85 درصد رشد)، 14 برابر رشد سواد در سال های 86 تا 90 (با 0.2 درصد رشد) را نشان می دهد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص کاهش تعداد بیسوادان نیز گفت: در فاصله سال های 91 تا 95 یک میلیون و 480 هزار نفر از بیسوادان کم شده در حالی که این کاهش در سال های 86 تا 90 حدود 116 هزار نفر بوده است.

باقرزاده در پایان به کم شدن بیش از 13 برابر تعداد بیسوادان در سال های 91 تا 95 اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار