محمد اطیابی:

انجمن صنفی، توپ فوتبالی شده است که همه آن را به هم پاس می دهند

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران درباره این انجمن بیان کرد: سال هاست در تلاشیم صدایمان را به مردم برسانیم و دائما پیگیر جلسه گذاشتن هستیم، ولی انجمن صنفی مانند یک توپ فوتبال شده است که همه آن را به هم پاس می دهند به همین دلیل از اهداف اصلی ساخت این انجمن جا مانده ایم.

کد مطلب: ۶۶۱۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ نشست غلام عباس علی اصغر مسئول روابط عمومی و دبیر خارج از انجمن صنفی هنرمندان موسیقی، محمد اطیابی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران در خبرگزاری پانا برگزار شد.
در ابتدای این نشست غلام عباس علی اصغر با اشاره به تاریخ به ثبت رسیدن انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گفت: زمانی که انجمن صنفی روزنامه نگاران با شماره یک به ثبت رسید، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی، با شماره دو در وزارت کار و امور اجتماعی به ثبت رسیده شد.
وی درباره هدف این انجمن بیان کرد: هدف از تشکیل این انجمن این بود که هنرمندان را از نظر معیشتی، حیثیتی و اجتماعی تامین کنیم، زیرا هنرمندان قبل از انقلاب و حتی بعد از انقلاب هم بیمه نبودند، زمانی که یک هنرمند از دنیا می رفت تنها چیزی که از سوی او برای خانواده اش به ارث می رسید ساز موسیقی وی بود.
موسیقی تفنن نیست
وی درباره دید اشتباه مردم ایران به موسیقی توضیح داد: موضوعی که به اشتباه در جامعه جای گرفته بود و مدتها برای اثباتش تلاش کردیم، این بود که موسیقی تفنن نیست، زیرا همه آن را به این چشم می دیدند. حالا بعد از سال ها از نظر علمی، در بعد روانشناسی ثابت شده است که موسیقی درمان بسیاری از بیماری های روانی است و این خود یک حرفه شده است.
وی درباره حقانیت انجمن صنفی هنرمندان موسیقی تصریح کرد: برای حقانیت انجمن صنفی هنرمندان موسیقی برای تامین بیمه هنرمندان خیلی کارها کردیم و نزدیک 200 نامه به ریاست جمهوری های مختلف و مجالس گوناگون فرستادیم، و وقتی این موضوع را به ثبت رساندیم وزارت ارشاد گفت که انجمن صنفی هنرمندان یک تشکل است که مجوزش را از وزارت کار گرفته است، درصورتی که وزارت فرهنگ و ارشاد است که متولی هنر جامعه است بنابراین فقط او است که می تواند کارهای هنری انجام دهد و وظیفه مارا به تامین بیمه و تامین اجتماعی و معیشتی حیثیتی هنرمندان خلاصه کرد و از آن سمت خانه هنرمندان را راه اندازی کرد.
علی اصغر درباره خانه موسیقی گفت: زمانی که خانه موسیقی شکل گرفت مرادخانی گفت که خانه هنرمندان، هنرمندان خوبی را در اختیار دارد ولی از لحاظ اداری پیشرفت نمی کند دلیل آن هم بلد نبودن اداره داری است، ولی درباره انجمن صنفی گفت که ما کار اداری را خوب بلدیم ولی هنرمندان نامی را دراختیار نداریم. از همان زمان هم این سوال را داشتم که آن جوانی که تازه فارغ التحصیل شده است باید تحت حمایت چه کسی باشد؟
وی افزود: خانه موسیقی به عنوان یک شرکت به ثبت رسیده است اما انجمن صنفی به ثبت وزارت کار رسیده است. در انجمن صنفی اهداف بلندمدتی را دنبال می کردیم که نبودن حمایت و بودجه باعث شد از خیلی از آنها عقب بمانیم.
علی اصغر با اشاره به فشارهایی که برای اجرا شدن درخواست هایشان انجام داده اند بیان کرد: نامه ها و فشارهایی که برای اجرا شدن درخواست هایمان می آوردیم باعث شد که این بیمه برای خانه موسیقی شکل بگیرد، خانه موسیقی از لحاظ اداری به هیچ وجه حرکت هایی که ما انجام داده ایم را قبول ندارد ولی ما با سند صحبت می کنیم.
وی درباره دلایل حمایت از جوانان بی نام و نشان گفت: یکی از دلایل این موضوع این بود که از هنرمندان بدون نام آنطور که باید حمایت نمی شد ما نمی توانیم همیشه به دانش هنرمندان نامی اکتفا کنیم زیرا اگر روزی دیگر در بین ما نباشند باید هنر را تعطیل کنیم. باید زیربنایی عمل می کردیم یعنی از هنرمندانی که تازه فارغ التحصیل می شدند به علاوه همان هنرمندان به نام همزمان حمایت کنیم. ولی به گفته خود خانه موسیقی به خاطر استفاده از آشناهای هنرمندان توانستند همه را در آنجا جمع کنند و همه شان زیر چتر حمایتی قرار گرفتند.
وی درباره زمان اصلی بیمه شدن انجمن صنفی هنرمندان موسیقی تصریح کرد: در دوره هاشمی تلاش هایمان برای بیمه شدن را شروع کردیم و در اواخر دوره خاتمی بیمه شدیم. زمانی که هاشمی کاندید شد، هنرمندان را به یک رستوران دعوت کرد، پسرش مهدی هم میزبان این ضیافت بود که در این جلسه آمادگی هاشمی برای حمایت از هنرمندان را در زمان ریاستش اعلام کرد، او معتقد بود حمایت هنرمندان می توند در سرنوشت ریاست جمهوری تاثیرگذار باشد و نمونه حرف های او را امروزه در بسیاری از کشورها می بینیم که هنرمندان چه نقشی در سرنوشت سیاسی کشورشان دارند.
وی درهمین باره افزود: درآن رستوران صحبت هایی مبنی بر اینکه هاشمی بعد از انتخاب از هنرمندان حمایت خواهد کرد و آنها را به حال خود نخواهد گذاشت، شد ولی او رای نیاورد و نتایجش اوضاع امروز موسیقی کشور است.
وی درباره زمان ریاست جمهوری خاتمی بیان کرد: در زمان خاتمی یک مصاحبه کردم و در آن ضمن اعلام اینکه آقای وزیر تا کی می خواهید پشت درهای بسته برای هنرمندان تصمیم بگیرید، گفتم وضعیت هنرمندان به جایی رسیده است که از آنها تنها قطعه 88 در بهشت زهرا به جا مانده که به میراث فرهنگی تبدیل شده است، همین صحبت ها باعث شد که کاظمی معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی من را به دفترش دعوت کند، او ضمن اعلام اینکه مشکل های انجمن صنفی رو به حل شدن است از من خواست که دیگر مصاحبه نکنم و خوشبختانه بعد از آن مشکلات واقعا حل شد.
موسیقی بر نمره های دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد
مسئول روابط عمومی و دبیر خارج از انجمن صنفی هنرمندان موسیقی درباره تاثیر موسیقی بر دانش آموزان گفت: طبق تحقیقاتی که در کشورهای دیگر به عمل آمده است دانش آموزانی که عضو گروه سرود هستند نمره ریاضیشان بهتر از آنهایی است که عضو کلاس ریاضی هستند و این ثابت می کند که موسیقی می تواند اثر بگذارد. موسیقی باید به جامعه ما رخنه کند، اگر معلمان با موسیقی آشنا شوند جاذبه آنها هنگام درس دادن سرکلاس ها دوبرابر خواهد شد. حتما درسی که با ریتم به کودکان یاد داده می شود بهتر در ذهن او خواهد ماند.
وی با اشاره به صحبت های وزارت ارشاد درباره اختیاراتش تاکید کرد: وزارت ارشاد معتقد است که او متولی هنر است ولی حال از او سوال می کنم که ای متولی، در طی سال چند نفر از فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه های موسیقی را مشغول به کار کرده اید؟
وی درباره حلال یا حرام بودن موسیقی گفت: اگر به کتاب های هنر مدارس توجه کنید در مقدمه آن بحث سازهای ایرانی پیش کشیده شده است و زمانی که مرادخانی مقام مدیرکل موسیقی در وزارت فرهنگی را به عهده داشت در این باره با او صحبت کردم، گفتم دانش آموز هنوز ساز را ندیده است و دلیل آن این است که صدا و سیما هنوز اجازه پخش تصویر ساز را ندارد، پس چگونه دانش آموزی که صدای ساز ایرانی را می شنود باید آن را در ذهن خود مجسم کند.
وی ادامه داد: زمانی ما این طرح را دادیم، ولی این طرح را از ما دزدیدند، درصورتی که خیلی خوب بود از خود ما که ایده را داده بودیم استفاده می کردند درآن صورت می توانستیم با برنامه های خاص با کمک آموزش و پرورش دانش آموزان را به صورت گروهی به موزه های موسیقی به اردو ببریم و این سازها را به آنها نشان دهیم.
وی افزود: خوشبختانه حالا در صدا و سیما در بعضی از برنامه ها گاهی گوشه ای از ساز را نشان می دهند. امیدوارم به زمانی برسیم که ساز به صورت کامل نشان داده شود، زیرا هنرمندان همان کسانی هستند که هشت سال دفاع مقدس را گرداندند، حتی اگر نگاه کنید جنگ را همین هنرمندان با سروده هایی که نواختند اداره کردند و رزمندگان را به دفاع از کشورتشویق کردند.
او با اشاره به کارهای زیربنایی که انجمن صنفی هنرمندان موسیقی انجام داده است تصریح کرد: یک کار زیربنایی که انجام داده ایم این است که از جوانان زیر 18 سال به عنوان عضو افتخاری انجمن صنفی دعوت کرده ایم تا عضو این انجمن گردند، اگر از همین سن زیر چتر یک انجمن حمایتی قرار بگیرند هنرشان روز به روز پیشرفت می کند و می توانند هنرمندان آینده کشورمان باشند. ما او را بعد از تحصیل و عبور از فیلترهای صلاحیت به سرعت بیمه تامین اجتماعی می کنیم.
وی درباره سازنده های ساز موسیقی گفت: سازنده های ساز موسیقی مجوزشان را از کجا می گیرند؟ از انجمن صوتی و تصویری آن هم به خاطر اینکه ساز صدا دارد درصورتی که انجمن صنفی از سمت وزارت کار مجوز دارد. بسیاری از مشکلاتی که در موسیقی به وجود می آید از جمله کپی رایت در کجا باید حل شود؟ آیا دادسراهای ما آنقدر تخصصصی هستند که اینکار را بکنند؟ آنها اصلا وقتش را ندارند نهاتیش این است که قاضی دستور می دهد که یک کارشناس موسیقی نظر دهد درصورتی که می تونند این را به انجمن صنفی هنرمندان موسیقی بگذارند. در این زمان ما می توانیم یک هیئت حل اختلاف به وجود بیاوریم و هر کسی که اختلاف دارد نزد ما بیاید و ما جوابگوی هنرمندان باشیم.
هنرمند موسیقی مظلوم واقع شده است
وی افزود: نمی دانم آنها از چه می ترسند ما برای خدمت آمده ایم نیامده ایم که برجای شما بنشینیم، ما آمده ایم که از هنرمند حمایت کنیم، از هنرمندی که مظلوم واقع شده است چه بعد از انقلاب چه قبل از آن! به ما مجوز زدن یک آموزشگاه هم داده نمی شود و تنها چیزی که از ما می خواهند بیمه کردن است، آموزش پرورش در موازات کاری خود یک تشکیلاتی به وجود اورده است و باعث می شود مردم اعتماد بیشتری کنند، اگر ما یک آموزشگاه موسیقی داشته باشیم خیال والدین برای عضو کردن بچه هایشان در انجمن صنفی راحت تر است.
وی درباره اهداف جدید انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گفت: زمانی که اطیابی با ذهن جوان وارد انجمن صنفی شد به دنبال نوآوری بود و همین باعث شد وضعیت انجمن صنفی هر روز بهتر از روز قبل شود زیرا با افکار نو پیش می رود. ازجمله فعالیت های جدیدی که پیگیرشان هستیم، می توانم کمیته های حمایتی ازجمله کمیته مسکن را نام ببرم. دنبال مراکزی هستیم که هنرمندان بتوانند مانند دیگر اصناف از یک مرکز رفاهی درکنار خانواده لذت ببرند و از امکانات استفاده کنند.
وی افزود: همچنین به دنبال راه اندازی شورای حل اختلاف هستیم تا بتوانیم یک قدم کوچک برای حفظ آثار و مسائل هنرمندان برداریم، حتی به دنبال زدن یک آموزشگاه موسیقی هستیم و وزارت ارشاد می تواند یک بخش از کارش را به انجمن صنفی واگزار کند.
علی اصغر بیان کرد: از مردم می خواهم که پیش خودشان داوری کنند که واقعا چه تشکیلاتی از هنرمندان حمایت می کند، حتی هنرمندانی بوده اند که به خاطر بی پولی می خواستند کلیه خود را بفروشند ولی انجمن صنفی آنها را بیمه کرد و حتی بعد از یک سال به آنها مستمری تعلق گرفت.
وی درباره کسانی که خود را متولی می نامند گفت: کسانی که خود را متولی می نامند و خود را صنف معرفی می کنند مدارکشان را رو کنند، قدمتشان را رو کنند ما نیز رو می کنیم، ما حتی مصاحبه های روزنامه ای را داریم که تازه بعد از ما خانه موسیقی را تشکیل دادند آن هم با حمایت وزارت ارشاد که حتی محل اقامتشان هم متعلق به آن بود و از سربرگ های وزارت ارشاد برای مکاتبتاشان استفاده می کردند.
علی اصغر درباره مراحلی که هنرمندان در ابتدا باید رد کنند تا بتوانند عضو انجمن صنفی شوند بیان کرد: ما یک سری صافی داریم که هرکسی ابتدا باید از آنها عبور کند تا بتواند وارد شود، ازجمله انگشت نگاری و چک کردن سابقه او از آنها یک تعهد خواهیم گرفت.
او در پایان سخنانش تصریح کرد: انجمن صنفی هنرمندان مانند یک قطار بوده که تا امروز ساکن بوده است ولی تمام اهالی موسیقی بدانند که انجمن صنفی حرکت خواهد کرد و روز به روز پیشرفت خواهد کرد.
محمد اطیابی درباره تعداد عضوهای انجمن صنفی موسیقی تصریح کرد: عضویت های غیر فعال نزدیک 2 هزارو هفتصد نفر است ولی عضویت فعالمان نزدیک هزارو صدو بیست نفر است.
به من تلنگر بزنید/انجمن صنفی توپ فوتبال شده است
اطیابی درباره جلسه ای که در دفتر نوربخش در خانه موسیقی برگزار شده است گفت: طی چندسال گذشته چندین بار تقاضاهای متعدد داشتیم، حتی زمان ارجمند که آن زمان در دفتر موسیقی بود و مدت ها مکاتباتی داشتیم و خواهان داشتن یک جلسه با او بودیم. انجمن صنفی به یک توپ تبدیل شده است که همه به همدیگر پاس می دهند، آخرین بار هم مارا به نوربخش پاس دادند. در جلسه ای که با حضور صادق نژاد در دفتر نوربخش در خانه موسیقی برگزار شد او یک جمله بسیار زیبا در پایان سخنانش گفت مبنی براینکه دوست داریم این جلسات ادامه داشته باشد و این موضوع صورت جلسه شد و به امضا صادق نژاد و هیئت مدیره ما رسید، حتی به ما تذکر دادند که اگر قرار است این جلسات ادامه داشته باشد باید به من تلنگر بزنید برای اینکه این جلسات را فراموش نکنم زیرا من آدم تلنگری هستم. ما پنجاه تلنگر کتبی به او زدیم ولی هیچگاه پاسخی در پی نداشت، او اصلا توجه نمی کند.
وی افزود: انجمن های صنفی باید دستشان برای خیلی کارها باز باشد ولی امروزه متولیان را کسان دیگری معرفی و مشخص کرده اند. به عنوان مثال، در بسیاری از سفره خانه ها خواننده ها و نوازنده های ما تنها با شبی 60 هزار تومان کار می کنند بدون اینکه حتی بیمه باشند آن هنرمند حتی امنیت شغلی ندارد هنرمندی که حتی با کارت ما یا خانه موسیقی درحال فعالیت است، یعنی در سفره خانه ها یک متولی برای آن هنرمند وجود ندارد، ما خودمان باید متولی کار خودمان باشیم.
وی درباره علت های کم بودن اعضا انجمن صنفی هنرمندان موسیقی بیان کرد: نمی گذارند صدای ما به گوش مردم هنر یا حتی مردم عادی برسد، هر کسی بعد از مدتی از کار کردن بدون نتیجه در یک مکان خسته می شود بچه های ما نیز همین گونه هستند، ممکن است بعد از مدتی از کار بدون نتیجه در انجمن صنفی خسته شوند.
اطیابی درباره شرایط عضو شدن در انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گفت: هر کسی که بتواند در ایجاد و تولید یک نوع صدا که آثار موسیقیایی داشته باشد، فعالیت داشته باشد جزو هنرمندان محسوب می شود، این هنرمند می تواند صدابردار، نوازنده، شاعر یا خواننده باشد. ابتدا باید مدارک شناسایی را نشان دهند و به ادیان رسمی ایمان داشته باشند، همچنین از کسانی که دارای مدارک هنری و فارغ التحصیل رشته های موسیقی هستند مصاحبه ورودی گرفته نخواهدشد اگر مصاحبه هم گرفتیم به دو صورت تئوری و عملی خواهد بود.
اگر از کارم نتیجه نگیرم، آن را ترک خواهم کرد
اطیابی درباره خود گفت: من درباره خود اعلام کرده ام که اگر در دوزه اول ریاستم نتوانم نتیجه بگیرم حتما این شغل را ترک خواهم کرد زیرا دوست ندارم در یک مدار بسته فعالیت کنم، من یک مدیرم و می توانم به سادگی 400 کارگر را در کارخانه مدیریت کنم ولی دوست ندارم کاری که نتیجه ای در پی ندارد را ادامه دهم.
انجمن صنفی اجازه گرفتن مجوز برای وام دادن به هنرمندان را ندارد
وی درباره این انجمن بیان کرد: اوضاع انجمن صنفی به وخیم است که اجازه گرفتن مجوز برای وام دادن به هنرمندان را ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار