گزارش پانا از روند تغییرات سیاسی استان ها؛

نصف جهان در انتظار تغییر استاندار

استانداری اصفهان در انتظار تغییر است. وزیر کشور چندی پیش اعلام کرد بزودی و تا قبل از پایان شهریور ماه تغییراتی در ترکیب سیاسی استان های کشور ایجاد می شود. بر این اساس خبرهای مختلفی از احتمال تغییر استاندار اصفهان به گوش می رسد. رسول زرگرپور استاندار اصفهان از ابتدای دولت یازدهم با تصمیم هیأت وزیران حسن روحانی به این سمت منصوب شد.

کد مطلب: ۶۶۱۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد

گروه سیاسی پانا: رسول زرگرپور سابقه زیادی در وزارت کشور دارد. او بیش از همه در مناصب عمرانی فعالیت کرده است. معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور در سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ و معاون امور آب وزارت نیرو در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ از جمله سوابق اوست. آخرین سمت زرگرپور قبل از تصدی معاونت امور آب وزارت نیرو عضویت در هیأت مدیره و قائم مقام مدیر عامل شرکت مپنا بوده است. اما انتصاب او در سال 92 به عنوان استاندار نصف جهان به مذاق اصفهانی های اصلاح طلب خوش نیامد. اما این نارضایتی از زرگرپور با نوع انتصابات او بیشتر شد. از جمله اینکه او در ابتدای کار خود سردار«رسول یاحی» را که از اعضای ستاد انتخاباتی «محسن رضایی» محسوب می‌شد به سمت معاون سیاسی استانداری انتخاب کرد. هرچند که زرگرپور کلید معاونت سیاسی را در سال 94 به عقدایی سپرد؛ اما تصدی دو ساله یاحی خیلی مورد پسند حامیان روحانی نبود.

انفعال سیاسی استاندار

از طرف دیگر سیاسیون اصفهان می گویند سکوت استاندار در برابر رد صلاحیت بسیاری از چهره‌های شاخص ستاد روحانی برای تصدی پست‌های دولتی نیز بر بدبینی‌ها دامن زده است . جدای از این طی این چهار سال گذشته سه انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شورای شهر در کشور برگزار شد که برگزاری این انتخابات ها در اصفهان بدون حاشیه نبود. از جمله این حاشیه ها رد صلاحیت مینو خالقی است. او که در جریان انتخابات سال 94 توانسته بود به عنوان نماینده مردم اصفهان انتخاب شود بعد از برگزاری انتخابات از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. بعد از این در جریان انتخابات میان دوره ای اصفهان شایعاتی درباره ابطال برخی صندوق های رأی نیز به گوش رسید و در نتیجه حسن کامران اصولگرا از طرف مردم اصفهان راهی بهارستان شد. در این باره همان زمان سید رضا عقدایی، معاون سیاسی استاندار اصفهان در گفت‌وگو با «شرق» ضمن تکذیب این اخبار اعلام کرده بود: «ساعاتی پیش شمارش آرا تمام شد. نامزدها دو روز فرصت دارند تا شکایت کنند، شکایت‌ها باید بررسی شده و در گام بعدی حسب آن رسیدگی‌ها - در صورت لزوم- ابطال صندوق انجام می‌شود. حالا با درنظرگرفتن این فرایند صحبت از ابطال صندوق‌ها حرف دقیقی نبوده و صرفا شایعه‌سازی است».

حالا بعد از گذشت چهار سال فعالان سیاسی نصف جهان در انتظار تغییرات جدید هستند. نام گزینه های مختلفی برای جانشینی زرگرپور در میان آنان مطرح می شود.

اصفهان در انتظار یک اصلاح طلب

سید علی نکویی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پانا درباره تغییر استاندار اصفهان می گوید: هنوز به طور رسمی فرد و گزینه ای برای استانداری اصفهان انتخاب نشده است. برخی از افراد پیش بینی هایی در این زمینه دارند که در صورت تایید نهایی تغییر استاندار اصفهان، افراد و احزاب گزینه های خود را معرفی می کنند .

وی اضافه می کند: تا زمانی که اصل تغییر استاندار در اصفهان مشخص نشود نمی توانیم نظر خاصی در این زمینه بدهیم. البته بررسی هایی در این زمینه داشته ایم اگر بدانیم که تغییر استاندار قطعی است به طور حتم گزینه های خود را معرفی می کنیم .

نکویی معتقد است: فردی که به عنوان استاندار انتخاب می شود جدای از اصلاح طلبی و اصول گرایی؛ او استاندار دولت آقای روحانی است و قاعدتا باید به عنوان نماینده آقای روحانی پاسخگوی مطالبات مردم باشد .

اما خواسته های اکثریت مردم که به این دولت رأی داده اند خواسته جبهه اصلاحات نیز هست و به نظر نمی رسد که برای اصفهان استاندار اصولگرا بگذارند زیرا مردم رأی داده اند و خواسته های خود را مطرح کرده اند اما اینکه یک استانداری هم صرفا تابلوی اصلاح طلبی داشته باشد شاید این طور نباشد .

این فعال سیاسی اصفهان درباره گزینه های احتمالی برای استانداری اصفهان می گوید: گزینه هایی مانند آقایان سید محمود حسینی و مرتضی تهرانی برای پست استانداری اصفهان مطرح هستند. آن ها شناخت و تجربه بالایی از اصفهان دارند و به هر حال در پست های مختلف در استانداری فعالیت کرده اند.

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان معتقد است: به طور طبیعی تغییر استاندار در هر استانی می تواند تاثیرات مثبت داشته باشد و شاید بتوان با بکارگیری افراد جدید و تازه نفس برنامه های بهرتری در سطح استان اجرا کرد .

محسن باستانی عضو شورای راهبردی اصلاح طلبان استان اصفهان کسی از وزارت کشور از جبهه اصلاحات در اصفهان نخواسته است که گزینه ای را معرفی کنند امام خود این جبهه گزینه هایی را مطرح دکرده اند که یکی از آنها مهندس مرتضی تهرانی معاون استاندار اصفهان در زمان اصلاحات بوده است .

وی ادامه داد: شایعاتی در مورد تغییر استاندار استان اصفهان وجود دارد و گزینه های خود را تعیین نکرده ایم و چند نفر برای این پست گزینه داریم اما هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و هیچ فردی هم از ما نخواسته است که گزینه ای معرفی کنیم .

باستانی عنوان کرد: به نظر می رسد یک فرد کار آزموده برای استانی با مشکلات و گستردگی اصفهان نیاز است و امیدواریم دولتمردان به این موضوع توجه کنند .

حیدر علی حجتی سخنگوی جبهه اصلاحات اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پانا در این باره می گوید: شنیده ها حاکی از آن است که آقای رسول زرگر پور استاندار فعلی اصفهان خودشان استعفا داده است و گویا می خواهد تغییر پست و مسئولیت بدهند. البته در این ارتباط چون رسما چیزی مشخص نشده است فرد خاصی هم برای جانشینی استاندار مشخص نیست.

او درباره گزینه های احتمالی جانشینی زرگرپور اعلام می کند: یکی از گزینه ها سید محمود حسینی است که در گذشته سمت های مختلفی در استانداری داشته است. اما این چیزی نیست که رسما در جایی تایید شده باشد. اما شاید مطرح کردن نام برخی افراد خواسته مردم باشد. وی قبلا استاندار اصفهان بوده است. یکی دیگر از افرادی که مطرح هستند آقای مهندس مرتضی تهرانی معاون استاندار اصفهان در زمان اصلاحات بوده است.

حجتی معتقد است: درخواست گروهای مختلف بیشتر روی شخص آقای تهرانی است.

مرتضی تهرانی که بیش از همه نام او برای استانداری شنیده می شود تجربه چندین دوره فرمانداری و شهرداری‌های مختلف را در کارنامه خود دارد. تهرانی همچنین معاونت استانداری اصفهان را در دوران اصلاحات برعهده داشت. او که نام «تهرانی» را با اصالت «شاهرودی» و زندگی سیاسی «اصفهانی» با هم یک‌جا دارد؛ یکی از دستان خود را نیز در دوران دفاع مقدس از دست داده است.

سید محمود حسینی دیگر گزینه مطرح در دوران اصلاحات در جایگاه استاندار اصفهان مشغول به کار بوده است.

تا کنون هیچ مقام رسمی درباره احتمال تغییر استاندار اصفهان سخن نگفته است ولی بهرحال سیاسیون اصفهان منتظر اعلام خبری جدید در این باره هستند.

گزارش از مهدی روزبهانی، احسان میرزا محمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار