دانش آشتیانی:

وقتی دیدم فاقد الزامات تحول در آموزش و پرورش هستم به مدارس مفید برگشتم

وزیر سابق آموزش و پرورش در مراسم تودیع خود گفت:به صراحت می گویم وقتی دیدم تحول ساختاری آموزش و پرورش نیازمند مناسبات و لوازمی است که من فاقد آنها هستم، ترجیح دادم به همان خانه قدیمی خود در مجموعه مفید برگردم.

کد مطلب: ۶۵۹۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در مراسم تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش ضمن تبریک هفته دولت عنوان کرد: تجربه مدیریت خود را از دفتر شهید رجایی و مسئولان وقت کسب کردم سپس در دولت های آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی خدمت کردم و نهایتا سعادت داشتم در دولت تدبیر و امید حضور پیدا کنم و این تجربه هایی که آموختم باعث شد خود را وام دار ملت ایران بدانم.

وی افزود: آقای بطحایی از خانواده آموزش و پرورش است و نیازی به معارفه ندارند اما برای من فرصتی برای خداحافظی با جمعی دوست داشتنی است هرچند چهار دهه معلم بودم و تجربیات زیادی کسب کردم. من در 4 دهه گذشته معلم و مدیر مدرسه بودم و خوشترین اوقاتم را در کلاس درس سپری کردم لذا اجازه می خواهم ماحصل تجربه ای که در این فرصت آموخته ام را در چند نکته تقدیم دوستان کنم.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: از نظر معرفتی و برپایه باورهایی دینی تعلیم و تربیت هدف نخست پیامبران و عامل تکریم انسان است و به موجب کلام خداوند دانستن موجب کرامت انسان است بنابراین می توان فلسفه آموزش و پرورش را از فلسفه مبعث استخراج کرد.

دانش آشتیانی تصریح کرد: پیشرفت و توسعه کشور در گروی آموزش و پرورش است و توسعه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محصول توسعه نظام آموزشی است و بر اساس مطالعاتی که در کشورهای پیشرفته انجام شده میزان وابستگی نظام آموزشی با توسعه اقتصادی 87 درصد، وابستگی به توسعه فرهنگی 60 درصد و وابستگی نظام آموزشی به توسعه سیاسی 50 درصد براورد شده است.

وی با اشاره به اینکه از نظر تاریخی اگر بررسی کنیم ریشه کامیابی ها و ناکامی ها در مدرسه است،عنوان کرد : در ریشه یابی آسیب های اجتماعی باید به مدرسه برگردیم. سرچشمه های نقد کاربرد اندیشه را باید در شیوه های آموزش غلط بجوییم همچنین منشاء غفلت از عشق و محبت در جامعه در بی روح بودن نظام آموزشی است.

آینده بهتر از بهسازی آموزش و پرورش ما می‌گذرد

دانش آشتیانی گفت: آینده بهتر از بهسازی نظام آموزش و پرورش می گذرد و حکمرانی خوب در گروی تحول و اصلاح آموزش و پرورش است و توسعه کشور باید با تمرکز نظام آموزشی به ویژه دوره ابتدایی باشد. مسئله توسعه ما مسئله نیروی انسانی توانمند است که این نیروی انسانی هسته اصلی اش در گرو آموختن قدرت تفکر است نه افزایش محفوظات.

وی افزود: نهاد مدرسه را باید هسته اصلی سیاستگذاری و برنامه ریزی قرار دهیم و تا زمانی که این اتفاق نیفتد تحولی در نظام آموزش و پرورش رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه اگر سند تحول بار به ستون ها وارد شود، گفت: باید مواظب باشیم تا فردی کارشناس وارد عمل شود تا با آیین نامه های صحیح کار کرد و با تغییر بینش و نگرش اقدام شود.

معلمان نقش اول را در تحولات سیاسی فرهنگی دارند

وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم با اشاره به اینکه باید نگاه نویی به معلمان داشته باشیم افزود: در تحولات سیاسی و فرهنگی معلمان نقش اول را دارند اما هنوز رویکردهای امنیتی و نگرش های کهنه سیاسی و اجتماعی و محدودیت های مالی معلمان عزیز را در دور و نزدیک کشور در تنگنا قرار می دهد.

دانش آشتیانی گفت: من در این مدت کوتاه کوشش کردم تحول در گفتمان آموزش و پرورش را سرلوحه قرار دهم، به سوی تمرکز زدایی حرکت کنم و مدرسه رکن اصلی باشد، معلم را در فرآیندهای تصمیم گیری وارد کنم، سازمان نظام معلمی را ایجاد کنم و نظام رتبه بندی و حقوق معلمان را از کارکنان مجزا کنم، به وضع صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه خارج سامان دهم، معوقات فرهنگیان را به حداقل برسانم و باب گفت وگو را در مدارس باز کنم.

وزیر سابق آموزش و پرورش یادآور شد: از حمایت های مقام معظم رهبری و دولت و همکارای در سراسر کشور تشکر می کنم و به صراحت می گوییم وقتی دیدم نوسازی و تحول ساختاری در آموزش و پرورش نیازمند لوازم و مناسباتی است که فاقد آن هستم ترجیح دادم به همان خانه قدیمی خودم در مجموعه مفید بازگردم. در این مدت درس های فراوان آموختم و با مسائل دستگاه بطور ملموس آشنا شدم.

با یک وزیر تحقق رخ نمی دهد

دانش آشتیانی شرط تحقق نوسازی در آموزش و پرورش را تحول در نگرش ها ذکر کرد و گفت: از دولت تا خود آموزش و پرورش، از نخبگان و نهادهای مدنی تا خانواده ها باید نگرششان تغییر کند. این تحول با یک وزیر رخ نمی دهد و برای نوسازی ساختار این دستگاه عزم ملی نیاز است. باید در عمل برای این کار ارزش قائل شویم نه فقط در حرف. بیایید در دولت دوازدهم به آموزش و پرورش بها بدهیم.

وی گفت: رای اعتماد بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آقای بطحایی نشان از باب همکاری برای نوسازی در آموزش و پرورش است و تشکل های صنفی تاثیر بسزایی در افق های جدید دارند.

پیشنهاد ایجاد بنیادملی رشته ریاضی به یاد مرحوم میرزاخانی

دانش آشتیانی در پایان گفت: در پایان فرصت را مغتنم می شمارم و پیشنهاد می کنم به یاد دانشمند جوان و برجسته ایرانی مرحوم مریم میرزاخانی امکان تاسیس بنیادی ملی برای کشف و رشد استعدادهای ریاضی کشور فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار