در گفت و گو با پانا؛

بسته نگار: مرحوم یزدی می توانست گروه های مختلف سیاسی را دور هم جمع کند

یک فعال سیاسی ملی ،مذهبی گفت: مرحوم یزدی هنگام حضور امام(ره) در فرانسه نقش مهم و اساسی ایفا کرد.

کد مطلب: ۶۵۸۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد

محمد بسته نگار در گفت و گو با خبرنگار پانا درباره شخصیت مرحوم ابراهیم یزدی اولین وزیر خارجه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: خاطرات زیادی با مرحوم ابراهیم یزدی دارم اما بسیار از درگذشت وی متاثر و متاسف شدم .

بسته نگار که در میانه مصاحبه با خبرنگار پانا بغض کرد درباره یزدی ادامه داد: مرحوم یزدی پیش از انقلاب و بعد از اینکه از ایران خارج شد در آنجا ایرانیان مقیم خارج از کشور را دور هم جمع کرد و با مبارزه علیه نظام سلطنتی ادامه داد.

این فعال سیاسی ادامه داد: مرحوم یزدی در سال 1346 مدتی به مصر رفت و جنگ های چیریکی را با همکاری دکتر مصطفی چمران و مهندس محمد توسلی آغاز کرد .

او خاطر نشان کرد: شخصیت مرحوم یزدی به گونه ای بود که می توانست گروه های مختلف سیاسی را دور هم جمع کند. او برای تاسیس انجمن اسلامی و نهضت آزادی در خارج از کشور تلاش های زیادی داشت.

بسته نگار یادآور شد: زمانی که امام (ره) به فرانسه رفتند مرحوم یزدی نیز به فرانسه رفت و مشاور نزدیک امام(ره) بود و به همراه امام(ره) به ایران آمد و ابتدا در شورای انقلاب و سپس در دولت موقت مشغول به کار شد و پس از استعفای دولت مهندس بازرگان به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در دور اول انتخاب شد.

وی تصریح کرد: مرحوم یزدی به همراه دیگر انقلابیون در مسیر دهی به انقلاب تأثیر گذار بود. وقتی امام (ره) به فرانسه رفت مبارزه با رژیم پهلوی به صورت سیستماتیک شکل گرفت و در این کار شخص دکتر یزدی نقش بسیار اساسی داشت.

بسته نگار درباره آخرین دیدار خود با مرحوم یزدی گفت: آخرین بار بنده، مرحوم یزدی را در نوروز 96 ملاقات کردم. در منزل او دوستان زیادی جمع شده بودند و نوروز را گرامی داشتند.

ابراهیم یزدی در دولت موقت در ابتدای انقلاب مسئولیت وزارت خارجه را بر عهده داشت. او شب گذشته در شهر ازمیر ترکیه دار فانی را وداع گفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار