مدیر فرهنگی سازمان دانش آموزی:

اولویت کار فرهنگی، اقدامات بنیادین و زیر بنایی است

مدیر فرهنگی سازمان دانش آموزی گفت: اولویت کار فرهنگی، اقدامات بنیادین و زیر بنایی است.

کد مطلب: ۶۵۷۲۹۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا اصفهان : مجتبی صدیق، مدیر فرهنگی اجتماعی سازمان دانش آموزی کشور در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام جواد (ع) گفت: اکثر ائمه ما در سن بالا به مقام امامت رسیده اند و امامت آن حضرت در کودکی عده ای را به شک انداخت. اما در تاریخ آمده است حضرت یحیی (ع) و حضرت عیسی (ع) در سنین طفولیت به نبوت رسیدند و این سندی برای رفع این شبهه است. در سال های پیش، حافظ قرآن با سن کمتر از پنج سال سندی دیگر بود بر حقانیت آن امام همام چرا که اگر کودکی غیر معصوم چنین توانایی ای دارد، قطعا معصومین واجد توانایی های بیشتری اند.


مدیر فرهنگی سازمان دانش آموزی درباره مزایای اردوهای قطبی نسبت به اردوی ملی گفت: در اردوهای ملی که پیش از این در تهران برگزار می شد ظرفیت محدود بود. در سازمان سی هزار مربی و عضو حضور دارند که اردوهای قطبی با حضور شانزده هزار نفر از ایشان باعث بروز استعداد هایشان می شود، استعدادهایی که در اردوهای ملی گاها فرصت بروز و ظهور نداشتند.همانگونه که در وزارت آموزش و پرورش، بحث مدرسه محور بودن مرکز توجه است، اردو ها نیز به صورت قطبی برگزار می‌شود تا توانمندی های استان ها به صورت دقیق مشاهده شود.


نماینده سازمان دانش آموزی در اردوی قطب دو کشور، در رابطه با اولویت های فرهنگی اردو، تصریح کرد: اولویت اول ما مسائل اعتقادی و مذهبی است. نماز های یومیه در اردوهای ما مرکز ثقل است و باقی فعالیت ها حول آن شکل می گیرد. از دیگر برنامه های فرهنگی سازمان در این دوره از اردو ها توجه به مباحث محیط زیستی است. با توجه به کمبود آب در کشور، در اغلب دروس باید این موضوع سرمشق باشد. همچنین در اردوها باید به این مهم توجه جدی شود. صدیق افزود: در این اردوها در کنار هر قسمت یک معاون فرهنگی حضور دارد که وظیفه وی رسیدگی به امور فرهنگی، مذهبی، مسابقات و .... است.

صدیق زاده گفت: در این دوره محافل قرآنی به زیبایی بسیار کامل انجام برگزار می شود که محوریت آن حفظ، تفسیر و قرائت سوره مبارکه حجرات است. سوره حجرات سوره آداب و کار تشکیلاتی است و شایسته است تمام اعضا در جهت رشد، سعادت و بالندگی از درس های این سوره مبارکه استفاده کنند. وی همچنین افزود: در قسمت ورزشی، مسابقات مختلفی مانند طناب کشی، دو امدادی، پرش با گونی و ... برنامه ریزی شده است، که به بهترین وجه در حال برگزاری است. لازم به ذکر است رویکرد برنامه های جاری اردو تأکید بر کیفیت به جای کمیت است.


وی اضافه کرد: بحمدالله اردوی قطب دو به میزبانی اصفهان با مساعدت همه اعضا بسیار عالی برگزار شده است و انشالله این مهم ادامه خواهد داشت. ارزیابی سازمان از اردو قطب دو بسیار مطلوب است و این این اردو از موفق ترین اردوهای سطح کشور به شمار می رود.


مدیر فرهنگی سازمان دانش آموزی در مورد برنامه های جزئی محیط زیستی اردو ها اظهار داشت: تفکیک زباله های تر و خشک یکی از برنامه های اصلی در اردو های سطح کشور است. برای مثال با تفکیک درب بطری ها و بدنه شان به دلیل اختلاف دمای ذوب، بازیافت هدفمندتری خواهیم داشت.


وی در ادامه هدف از مجموعه اقدامات صورت گرفته در اردو ها را اِعمال تربیت اجتماعی دانست و افزود: ما میخواهیم آستانه تحمل و اعتماد به نفس افراد بالا رود و با تفکر و عقلانی صحبت شود. هیچ نهادی به اندازه آموزش و پرورش نمی‌تواند در این زمینه کارآمد باشد. صدهزار مدرسه در هفتصد و دو منطقه آموزش و پرورش کشور است و این شریان های حیاتی در اختیار ماست. صدیق تصریح کرد: باید از ظرفیت سیزده و نیم میلیونی دانش آموزان و یک میلیونی فرهنگیان استفاده شود تا کار فرهنگی زیر بنایی انجام گیرد. برای مثال در ژاپن تنظیف مدارس با دانش آموزان است و از مقاطع ابتدایی کار تیمی شروع می‌شود.


نماینده سازمان دانش آموزی در اردو قطب دو تأکید کرد: اردو محل تمرین زندگیست. انسان به عنوان جانشین خدا در زمین باید تحمل عقیده مخالف را داشته باشد و در اردو ها باید تمرین فرهنگ مشارکت و آزاد اندیشی که مطالبه رهبری ست، انجام شود. اگر این تفکر و تحمل مخالف نباشد امثال داعش ایجاد می‌شود که شهید حججی ها به عنوان به عنوان نماینده تفکر مخالف تحجر و تکفیر به مقابله با آن برخواستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار