ساخت نخستین واحد شیرین سازی میعانات گازی، در فازهای 2و3 پارس جنوبی

مدیر پروژه واحد مرکاپتان زدایی میعانات گازی (DMC) در شرکت نفت و گاز پارس گفت: عملیات اجرایی طرح ساخت نخستین واحد شیرین سازی (مرکاپتان زدایی) میعانات گازی در پالایشگاه دوم فازهای 2 و3 پارس جنوبی آغاز شد.

کد مطلب: ۶۵۷۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، سیروس پیکار افزود: به منظور جداسازی ترکیبات گوگردی ترش و آلاینده از میعانات گازی تولیدی فازهای 2و 3 پارس جنوبی، قرارداد این پروژه ازسوی شرکت ملی نفت ایران به پژوهشگاه صنعت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (گروه شهید رجایی) واگذار شده است.
وی هدف از طراحی و اجرای این طرح را شیرین سازی میعانات گازی پالایشگاه های پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: این واحد برای نخستین بار در پارس جنوبی و به منظور کاهش اثرات خوردگی ترکیبات مضر موجود بر تاسیسات پالایشگاهی، ارتقا و بهبود کیفیت میعانات گازی و افزایش ارزش افزوده این فراورده ایجاد می شود.
پیکار ادامه داد: براساس پیش بینی صورت گرفته توسط شرکت ملی نفت ایران پس از ساخت، راه اندازی و بهره برداری از این واحد در فازهای 2و3 پارس جنوبی و حصول اطمینان از انطباق نتایج حاصل شده با اهداف مورد نظر، در مورد ادامه این طرح در فازهای 4و 5 و 9و 10 تصمیم گیری خواهد شد.
مدیر پروژه دی ام سی در شرکت نفت و گاز پارس بیان کرد: بر اساس برنامه زمانبدی پیش بینی شده، مدت زمان اجرای این طرح 10 ماه در نظر گرفته شده و تاکنون پیمانکار حدود 50 درصد از تجهیزات مورد نیاز را تامین کرده است.
پیکار گفت: ویژگی منحصر به فرد این طرح، این است که در مجاورت واحدهای در حال بهره برداری پالایشگاه فازهای 2و3، ضمن رعایت دستورالعمل ها و ضوابط خاص اجرا می شود.
وی افزود: در قالب این طرح برای نخستین بار سیستم تصفیه خانه به منظور تصفیه پساب های حاوی ترکیبات کاستیکی و قلیایی ناشی از فعالیت های این واحد و بخشی از پساب های تولیدی پالایشگاه احداث شده و پساب تصفیه شده مطابق با استاندارد های روز زیست محیطی قابلیت استفاده مجدد خواهند داشت.
در میدان مشترک گازی پارس جنوبی در بخش ایرانی آن 19 میلیارد بشکه میعانات گازی وجود دارد که 9 میلیارد بشکه قابل برداشت است.
هم اکنون در 18 فاز در حال بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه 810 هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود که از این میزان 80 هزار بشکه مربوط به فازهای 2 و 3 است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار