گزارش پانا از تمایل اندک بانکها به پرداخت تسهیلات به صنایع بزرگ:

پرداخت سود بالا به صاحبان سپرده میل به سرمایه گذاری را از بین برد

بخش عمده بانکهای کشور بانکهای تجاری هستند که تمایلی به سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای صنایع بزرگ کشور را ندارند و آنگونه که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید پرداخت سودبالا به حساب ها و تمایل بانکها به سرمایه گذاری های کم خطر و پربازده از مهمترین دلایلی است که موجب شده بانکها رغبتی برای حمایت از طرح های توسعه ای صنایع مادر در کشور نداشته باشند .

کد مطلب: ۶۵۵۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ، بانک‌های تجاری با داشتن ویژگی هایی مانند حداکثر کردن سود، ترکیب منابع عمدتاً کوتاه مدت، توجه به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، کم خطر و پربازده در اعطای تسهیلات، قادر به تأمین نیازهای سرمایه‌گذاری توسعه‌ای نیستند.

تغییر و تحولات گسترده در ابزارها و روش‌های بانکداری و اقبال گسترده به خصوصی سازی بانک‌ها و گسترش بانکداری تجاری، در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه موجب شده تا هم‌چنان نیازمند خدمات بانکداری توسعه‌ای در کشورها احساس شود .

حساب پشتیبان خیانت به نظام بانکی

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا در این خصوص گفت : تعهدات بانکها به مشتریان از جمله دلایلی است که موجب شده نظام بانکی کشور تمایل به شرکت در طرح ها و پروژه های بلندمدت و از جمله برنامه های توسعه ای صنایع که منابع مالی سنگین نیاز دارد نداشته باشد .

مصری با بیان اینکه حساب پشتیبان خیانت به نظام بانکی بوده است ، تصریح کرد: بانکها در یک رقابت میان بانکی حساب های جاری را به حساب پشتیبان منتقل و برای آن سود تعیین کردند به این ترتیب افزون شدن تعهدات بانکی منجر شد تا تمایل بانکها به سرمایه گذاری های بلند مدت اقتصادی از میان برود .

آمادگی مجلس برای افزایش سرمایه بانکها

وی اضافه کرد: بانکها به سمت سرمایه گذاری های کوتاه مدت 6 تا یک ساله حرکت کرده اند بنابراین باید بتوان از طریق بانکهای توسعه ای و نه بانکهای تجاری مشکل تامین سرمایه برای صنایع مادر را حل کرد و دولت اگر می خواهد صنعت پتروشیمی یا سایر صنایع رشد کند مشکل تامین سرمایه بانکهای توسعه ای را برطرف کند و مجلس نیز این آمادگی را دارد که در تصویب افزایش سرمایه این بانکها با دولت همکاری کند .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: مجلس هر لایحه ای که برای افزایش سرمایه بانکها ارایه داده است با اقبال مجلس مواجه شده است وبدهی دولت به بانکها نیز باید کاهش یابد .

مصری تصریح کرد: اگر دولت می خواهد روند توسعه صنایع را سرعت دهد باید منابع دولتی بانکها را افزایش دهد تا بتواند برای آنها نرخ دستوری سود کمتر نیز تعیین کند .

براساس این گزارش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای معمولاً دارای ویژگی‌های مانند ناشناخته و جدید بودن، بلند مدت، پرخطر و کم بازده هستند به همین دلیل اهمیت بانک‌های توسعه‌ای در اقتصاد کشورها و هم‌چنین پذیرش ریسک فعالیت‌هایی که بانک‌های تجاری تمایلی به حضور در آن ندارند،‌ سبب شده است این بانک ها همواره مورد توجه ویژه تری برای طرح های توسعه ای قرار گیرند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار