معاون سازمان میراث فرهنگی کشور:

سالانه ۲۵۰میلیون دلار صنایع دستی ایران به کشورهای دیگر صادرمی شود

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: سالانه ۲۵۰میلیون دلار صنایع دستی ایران به کشورهای دیگر صادر می شود و میزان ارزش افزوده در صنایع دستی بالا است.

کد مطلب: ۶۵۳۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ بهمن نامور مطلق عصر روز گذشته در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور در اراک، اظهار داشت: در حال حاضر میزان صادرات صنایع دستی کشور تا سه برابر افزایش پیدا کرده و در داخل کشور نیز با اقدامات صورت گرفته وضعیت استقبال از صنایع دستی بهبود یافته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: صنایع دستی هر کشور، اولین عرصه مواجهه توریست ها و گردشگران با فرهنگ آن کشور بوده و از این لحاظ از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی گفت: در همین راستا تلاش کردیم صنایع دستی به تکرار افتاده را دانش بنیان و ایده محور کنیم تا کاربردی تر شده و پاسخگوی سلیقه امروز جوانان باشد، در حقیقت صنایع دستی ما از رمانتیسم فرهنگی به یک رئالیسم اقتصادی رسیده که در تلاش است در عرصه اقتصادی نقش آفرینی کند و تنها ابزار احیای حس نوستالژیک ایرانی نباشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور بیان داشت: صنایع دستی ایرانی جلوه و نشانی از اقتصاد مقاومتی است و ترویج صنایع خُرد، راهی برای مقابله با نئولیبرالیسم است که تلاش در توزیع ثروت دارد.

نامور مطلق تصریح کرد: نمایشگاه ها تقریبا ده درصد از گردش مالی صنایع دستی کشور را به خود اختصاص می دهند و علاوه بر فراهم آوردن جایگاهی برای انجام فعالیت اقتصادی، فرصتی برای گفتمان سازی و آشنا کردن عموم با صنایع دستی است که جلوه زیبایی شناسی منقول ما هستند و نیاز به حراست و حفاظت دارد.

وی ادامه داد: از نتایج بهره گیری از ظرفیت های صنایع دستی کشور، به هویت بخشی ملی، ارز آوری و کار آفرینی می توان اشاره کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: صادرات رسمی اعلام شده صنایع دستی کشور سالانه ۲۵۰ میلیون دلار است و ما با یک میلیون دلار در حوزه صنایع دستی، بیش از ده برابر یک میلیون دلار نفتی اشتغالزایی می کنیم.

وی تصریح کرد: ارزش افزوده در صنایع دستی بسیار بالا است و همچنین این صنعت نیازی به مشارکت شرکت های خارجی ندارد.

نامور مطلق گفت: بسیاری از زیرساخت های قانونی در دولت یازدهم برای صنایع دستی آماده شده و ما امیدواریم که در آینده، صنایع دستی ما دارای ساختار قانونی شده و استفاده از صنایع دستی در منازل، باعث اشاعه فرهنگ ایرانی می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: متنوع ترین صنایع دستی دنیا در ایران وجود دارد و ما برای اشاعه فرهنگ زندگی به سبک ایرانی اسلامی باید از این صنایع در منزل خود استفاده کنیم و این فرهنگ و تنوع اقلیمی را زنده نگه داریم.

منبع:مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار