احترام به حاکمیت کشورها اصل اساسی مد نظر فعالان حقوق بشر است

رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه 2 ایران گفت: نباید از ادای کلمه حقوق بشر هراس داشت؛ این موضوع جرم نیست بلکه بد تفسیر کردن حقوق بشر جرم است.

کد مطلب: ۶۵۳۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، سیدمهدی حسینی در جمع خبرنگاران گفت: حقوق بشر قرار است ایجادکننده جامعه‌ای سالم،‌ مولد و پیشرو باشد و به واقعیت‌های اصیل جامعه، آگاهی‌ها و رشد جامعه کمک کند نه آنکه جامعه‌ای را به گل فرو نشاند.

وی گفت: حرف زدن از حقوق بشر و لزوم پاسداشت آن به معنای تقابل با حاکمیت و نظام نیست. حقوق بشر پیمانی‌ است که هیچ قدرت و قانونی نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

حسینی گفت: به نظر می‌رسد شاید اطلاع‌رسانی عمومی راجع به این کلمه یا نهاد ضعیف بوده که امروز در جاهایی دچار تعارض می‌شویم؛ در پاسخ به این سئوال که چه کسانی باید تلاش کنند این تعارض از بین برود، قطعا به خبرنگار و رسانه خواهیم رسید.

وی با تاکید بر اینکه با ارتقای آگاهی‌ها و فراهم کردن بستر باید حقوق بشر از یک پیمان عادی به قاعده‌ای آمره بدل شود، به بیان اهداف اصلی کمیسیون حقوق بشر پرداخت.

حسینی با بیان اینکه توجه به ارزش‌ها و اصول، آزادی و مسئولیت‌های مشترک بین‌المللی از اصول اولیه مد نظر کمیسیون حقوق بشر است،‌ گفت: پایان دادن به جنگ‌ها و حذف سلاح‌های شیمیایی و میکروبی و مبارزه با تروریسم، یکی از اصول اصلی مد نظر این کمیسیون به شمار می‌رود.

رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه 2 کشور اضافه کرد: توسعه رفاه و ریشه‌کنی فقر،‌ حفاظت از محیط زیست مشترک، تقویت دموکراسی و حاکمیت کامل قانون، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، تامین نیازهای قاره آفریقا، تقویت نهاد سازمان ملل و ... از اصول اصلی مد نظر کمیسیون حقوق بشر است.

وی با یادآوری اینکه موضوع محیط زیست و ضرورت حفظ آن امروز به یک دغدغه بین‌المللی بدل شده است، گفت: بحث تقویت دموکراسی و حاکمیت قانون به رسانه و فعالان این عرصه خصوصا خبرنگاران باز می‌گردد.

حسینی گفت: هیچ جای دنیا رد پای سازمان‌های حقوق بشر جهانی در براندازی‌ها دیده نشده است؛ احترام به حاکمیت کشورها اصل اساسی مد نظر فعالان حقوق بشر است، حتی اگر آن حاکمیت از طریق دموکراسی ایجاد نشده باشد.

وی خاطرنشان کرد: تقویت دموکراسی از طریق احترام به حق مردم، عدم خشونت علیه زنان، مبارزه با نژادپرستی، ایجاد مشارکت همگانی، آزادی رسانه و دسترسی آزاد به اطلاعات امکان‌پذیر است و بر همین اساس در ماده 19 اعلامیه حقوق بشر صراحتا بر این موضوع تاکید شده است.

حسینی تصریح کرد: برای تقویت دموکراسی، رسانه‌هایی آزاداندیش می‌خواهیم، رسانه‌ایی که بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی و گاه بین‌المللی بتواند حرف بزند و پیام انتقال دهند؛ خبرنگار آزاداندیش در جامعه‌ای رشد می‌کند که بسترش فراهم باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار