در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

میزان «ازن» هوای تهران نگران کننده است؟

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران درباره نگرانی از بالا بودن شاخص ازن در هوای تهران گفت: میزان ازنی که طی روزهای گذشته در وضعیت ناسالم هوای تهران وجود داشته ،نگران کننده نیست.

کد مطلب: ۶۴۷۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد

محمد رستگاری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، در توضیح این مطلب اظهارداشت: غلظت آلاینده ها بر اساس اثر سوئی که بر روی سلامت بدن دارد تبدیل به شاخص کیفیت هوا می شود و وقتی میزان آلودگی را اعلام می کنیم. ازن هم با سایر ذرات تبدیل به شاخص کیفی می شود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران توضیح داد: اینکه آلاینده ازن در هوای تهران تعیین کننده شاخص آلودگی هوا است اتفاقی غیرعادی نیست و در تابستان و هوای گرم پیش این موضوع قابل پیش بینی است.

به گفته وی، بر اثر شدت تابش اشعه آفتاب بر برخی مواد موجود در هوا مثل دی اکسید نیتروژن، «ازن» تولید می‌ شود.

به گزارش پانا، ازن در ماه نخست تابستان، طی ۱۴روز آلاینده اصلی هوای تهران بوده است. از این ۱۴روز البته هوا ۳روز به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس رسید اما ازن پدیده‌ای نو ظهور در بحث آلودگی هوای تهران و حاصل از افزایش دمای هوا و خروجی اگزوز وسایل نقلیه است.

لیلا نظری سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفته است که طی تیرماه سال جاری بر اساس آنچه ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوای تهران نشان دادند تا ۳1 تیر هوا 6 روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

این در حالی است که ازن باعث شروع حملات آسم شده و آن را بدتر و شدیدتر می سازد. همچنین می تواند باعث گسترش و تشدید آسم در کودکان شود. ازن معمولا زمانی تشکیل می شود که آلاینده های ماشین ها، کارخانه ها و واحدهای صنعتی با اکسیژن و نور خورشید واکنش می دهند. ازن سطح زمین یکی از مشکلات جدی در شهرهای پرترافیک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار