معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگوی تفصیلی با پانا:

تجمیع بیمه‌های درمانی ملغی شد

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی ضمن تشریح نتایج و مزایای حذف دفترچه های بیمه از ملغی شدن طرح تجمیع بیمه های درمانی در برنامه ششم توسعه خبر داد.

کد مطلب: ۶۴۷۲۷۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی دارای 361 مرکز درمانی، 80 بیمارستان و 285 مرکز درمانی سرپایی اعم از کلینیک و پلی کلینیک است به که به بیمه شدگان خدمات رسانی می کنند. همچنین بیش از 42 میلیون بیمه شده در سطح کشور داریم و علاوه بر این خدمات در این مراکز رایگان است البته با کلیه مراکز دولتی و دانشگاهی و بخش اعظم مراکز خصوصی هم قرارداد منعقد است که بیمه شدگان با پرداخت فرانشیز از این خدمات استفاده می کنند.

خبرگزاری پانا گفت و گویی را با دکتر مهدی درخشان معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی انجام داده که در بخش نخست آن به مباحثی همچون اجرای پایلوت نسخه الکترونیک، استقرار نظام ارجاع داخلی، ارتقاء سیستم نوبت‌گیری، به‌روز رسانی دستگاه‌های پزشکی مراکز درمانی تأمین اجتماعی، نوسازی ناوگان آمبولانس، ساخت 61 مرکز درمانی جدید، ارتقاء هتلینگ و بهره‌برداری از نخستین اقامتگاه همراه بیمار پرداخته شد و بخش دوم و پایانی این گفت و گو در ادامه می خوانید:

مهدی درخشان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به فرایند حذف دفترچه های بیمه تأمین اجتماعی اظهارداشت: دفترچه های تأمین اجتماعی در درمان مستقیم در بیمارستان ها و درمانگاه های ملکی حذف شده و استفاده نمی شود به طوری که وقتی بیمار وارد مراکز درمانی می شود فقط در ابتدا به دفترچه نیاز دارد و پس از آن در طول مراحل درمان به دفترچه فرد نیازی نیست.

نتایج حذف دفترچه های بیمه

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی درخصوص نتایج حذف دفترچه های بیمه توضیح داد: یکی از کمترین نتایجی که این موضوع در بر داشته، بحث مالی بود و ساده ترین آن حذف کاغذ اما هدف اصلی جلوگیری از مباحثی همچون اشتباهات پزشکی، جابجایی دارو و تداخلات دارویی است. در واقع با حذف دفترچه بیمه و جایگزینی نسخه الکترونیک از اشتباهات احتمالی جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این یکی از موضوعاتی که در حذف دفترچه های بیمه به ما کمک می کند موضوع سوء مصرف دارو در کشور است. از آنجا که در سیستم مراکز درمانی تأمین اجتماعی توزیع دارو رایگان است، منازل به انبار دارو تبدیل شده اند که این کلی هزینه دارد و با حذف دفترچه بیمه جلوی این سیستم گرفته می شود به این معنی که وقتی بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کند سیستم به طور خودکار هشدار می دهد که بیمار چه زمانی دارو دریافت کرده است.

درخشان در ادامه با اشاره به رونمایی از نسخه الکترونیک در استان یزد بیان کرد: در حال حاضر پایلوت این طرح از یزد آغاز شده و در صورتی که سراسری اجرا شود دفترچه های بیمه به طور کامل حذف می شود. پس از این مرحله طرح کارت الکترونیک اجرا خواهد شد که البته در آینده باید مورد کارشناسی قرار بگیرد و چون طرحی ملی است نظر تأمین اجتماعی کافی نیست.

مزایای حذف دفترچه‌های بیمه

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی همچنین با تأکید بر اینکه حذف دفترچه های بیمه مزایای بیشماری دارد، بیان کرد: یکی از مهم ترین این مزایا جلوگیری از سوء استفاده از این دفترچه هاست. برخی افراد سودجو و باندهای متخلف از عدم آگاهی بیمه شدگان سوء استفاده کرده و موجب قاچاق دارو می شدند که جلوی این کار گرفته خواهد شد.

وی درباره همپوشانی بیمه ای نیز توضیح داد: نرم افزاری در این رابطه تعریف شده که به صورت کامل جلوی همپوشانی بیمه ای غیرقانونی گرفته می شود. البته با تهیه این نرم افزار از همپوشانی بیمه ای تا حدودی جلوگیری شده است و استعلام می شود. علاوه بر این همپوشانی هایی که قانونی است نیز هدفمند می شود.

تجمیع بیمه‌های درمانی در قانون برنامه ششم ملغی شد

درخشان در ادامه با اشاره به سرانجام تجمیع بیمه های درمانی و تصمیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: قانون برنامه ششم توسعه موضوع تجمیع بیمه های درمانی را ملغی کرده و در این قانون چیزی در این رابطه مطرح نشده است. در واقع نماینده ها قانع شدند که این موضوع عملیاتی نمی شود. بحث مخالفت سازمان تأمین اجتماعی نیست بلکه آن چیزی که متفاوت بوده این است که تمام سرمایه تأمین اجتماعی متعلق به مردم است و در سایر صندوق ها بخش اعظم سرمایه متعلق به دولت است. تجمیع بیمه های درمانی به زیربنایی نیاز دارد که امسال در برنامه ششم توسعه این نیامده و حذف شده است.

معاون درمان سازمان تأمین اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در بحث بیمه ها در برنامه ششم توسعه مطرح شده موضوع هماهنگی بیمه ها است و دستورالعمل ها و قوانین یکسان شود. قانون های متفاوتی در بحث بیمه ها طی سال های گذشته بوده که باید یکسان شود.

برنامه تأمین اجتماعی برای گسترش بیمه تکمیلی

وی با اشاره به روند بیمه تکمیلی در سازمان تأمین اجتماعی گفت: در برنامه ششم بیمه تکمیلی مطرح شده است. بیمه تکمیلی پوشش ریسک ها و هزینه هایی است که بیمه های پایه نمی توانند آن خدمات را پوشش دهند. سازمان تأمین اجتماعی نیز باید به این سمت حرکت کند و بیمه تکمیلی به جایگاه خود دست یابد.

درخشان افزود: بیمه تکمیلی در رابطه با بیماران خاص که هزینه های بسیار سرسام آوری دارد و خانواده بیمار را به فقر مطلق می کشاند نقش مهمی دارد. در حال حاضر بیماران خاص حمایت می شوند و داروی بیماران دیالیزی، هموفیلی، تالاسمی تحت پوشش بیمه است. 90 درصد هزینه داروی بیماران سرطانی و ام اس را بیمه می پردازد و 10 درصد را بیمار در حالی که پرداخت این 10 درصد برای بسیاری از بیماران زیاد است که ضرورت دارد بیمه تکمیلی ورود کند تا از مشکلات خانواده ها کاسته شود.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تلاش می کنیم که در همه مراکز تأمین اجتماعی بیمه تکمیلی را وارد فرایند درمان کنیم تا بیماران حمایت شوند.

دلیل تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از تأمین اجتماعی

وی درباره مطالبات وزارت بهداشت از تأمین اجتماعی نیز گفت: مطالبات موجود در دو بخش مطرح است، یکسری مطالبات را تأمین اجتماعی از وزارت بهداشت دارد. یکسری از داروها مشمول ارز دولتی می شود و بعد از اینکه ارز دولتی برداشته شد دولت هزینه ها را جبران می کند. 300 قلم داروی گران قیمت وجود دارد که بودجه آن در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد و وزارت بهداشت نیز هزینه ها را به بیمه ها می پردازد.

درخشان اضافه کرد: همچنین مطالباتی وزارت بهداشت از سازمان تأمین اجتماعی دارد که تا سال گذشته به روز بود و الان با تأخیر روبرو شده و دلیل تأخیر هم طرح تحول سلامت است که با اجرای آن هزینه ها بالا رفت. به طوری که بودجه سال گذشته بخش درمان تأمین اجتماعی 19 هزار و 200 میلیارد تومان بود در حالی که در دو سال گذشته 113 هزار میلیارد بوده است.

طلب 120 هزار میلیاردی تأمین اجتماعی از دولت

وی با اشاره به طلب تأمین اجتماعی از دولت توضیح داد: تأمین اجتماعی نزدیک به 120 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد. امسال در برنامه ششم توسعه نمایندگان مصوب کردند که در طول این برنامه دولت موظف است تمامی طلب های تأمین اجتماعی را ظرف 5 سال بپردازد. علاوه بر این قرار است در بودجه سال 96 بازپرداخت 5 هزار میلیارد تومان از طلب های تأمین اجتماعی انجام شود. در حال حاضر مقدمات آن انجام شده و این موضوع به پرداخت مطالبات کمک خواهد کرد و عقب ماندگی ها جبران می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار