ذخیره سازی 17 میلیون نمونه در بانک ژن کشاورزی کشور

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بانک ژن ذخایر کشاورزی ایران در ردیف 10 بانک برتر دنیا رتبه بندی شده است و افزون بر 17 میلیون و 500 هزار نمونه زنده و غیرزنده در این بانک نگهداری می شود.

کد مطلب: ۶۴۷۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا اسکندر زند در سومین جلسه شورای تحقیقات کشاورزی آذربایجان غربی در ارومیه افزود: چهار و نیم میلیون نمونه از این ذخایر کشاورزی، غیر زنده و 13 میلیون نمونه زنده است.
وی با اشره به اینکه نظارت بر ذخائر دریایی و مدیریت ذخائر ژنتیکی جزو اهم اقدامات سازمان تحقیقات کشاورزی در دولت تدبیر و امید به شمار می رود، ادامه داد: تولید واکسن مورد نیاز کشور به طور عمده در مرکز تحقیقات کشاورزی کشور انجام می شود و با داشتن 85 ایستگاه و 6 شعبه در تولید بذر، نسبت به کنترل ذخایر ژنتیک کشور اقدام شده است.
وی اضافه کرد: ایجاد 122 شرکت دانش بنیان، تولید 10 واکسن و سرم جدید، 487 یافته جدید در بخش زراعی، باغی، شیلاتی، گیاه پزشکی، دام و طیور، منابع طبیعی و آب و خاک نیز از جمله دستاوردهای این سازمان در حوزه پژوهش و فناوری بوده است.
وی با اشاره به دستاوردهای بخش نظارت بر کود، سموم و آفت کش ها در طی چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید، گفت: در این مدت از هفت هزار و 500 برند کنترل و ثبت شده، حدود یکهزار و 340 مورد تقلبی بوده است.
زند با اشاره به اینکه به کارگیری سرمایه، تکنولوژی و دانش راهکار نجات بخش کشاورزی کشور و مقابله با بحران های اقلیمی است، افزود: واگذاری تحقیقات به شرکت های دانش بنیان مورد تاکید مقام معظم رهبری و از برنامه های دولت تدبیر و امید است.
وی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش درآمد کشاورزان، افزایش تولید، ارتقای کیفیت تولید و پایداری اکوسیستم، چهار هدف مهم بخش کشاورزی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار