حرکت اولین قطار کارس‌ ـ تفلیس

مسیر کریدور ریلی کارس ـ تفلیس (ترکیه ـ گرجستان) امروز با حضور مقام های عالی رتبه چهار کشور ترکیه، قزاقستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان افتتاح شد.

کد مطلب: ۶۴۷۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از دفتر منطقه خاورمیانه اتحادیه راه آهن های جهان (UIC)، احمد ارسلان، وزیر حمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات ترکیه به همراه وزیر اقتصاد گرجستان و مدیران ارشد اجرایی راه آهن های ملی گرجستان، آذربایجان و قزاقستان، در مراسم افتتاح نخستین قطار باری مسیر کریدور ریلی کارس (واقع در ترکیه) به تفلیس (پایتخت گرجستان) حضور یافتند.

امید می رود این خط به همراه تونل مرمره در استانبول، به طور محسوسی اهمیت راه آهن را در منطقه بین آسیا و اروپا افزایش دهد. این راه آهن همکاری را در منطقه افزایش داده و موجب ارتقاء فعالیت های تجاری می‌شود.

بر پایه این گزارش، افتتاح مسیر ریلی باکو ـ تفلیس ـ کارس (آذربایجان ـ گرجستان ـ ترکیه) به طول ۸۴۹ کیلومتر به منزله راه اندازی کریدور ریلی جدیدی از دریای خزر تا اروپا است. قرار است این مسیر، جایگزین مسیر قبلی شود که از زمان بسته شدن تقاطع مرزی ترکیه ـ ارمنستان در سال ۱۹۹۳ مورد استقاده قرار نگرفته است.

پروژه باکو ـ تفلیس ـ کارس شامل احداث یک مسیر با عرض خط استاندارد از کارس است که از طریق مرز کارتساخی (Kartsakhiواقع در مرز گرجستان با ترکیه) به آخالکالاکی در گرجستان متصل شده و دارای تأسیسات تعویض عرض خط و ترنشیپمنت (انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر) بین شبکه های دارای عرض ۱۵۲۰ میلی متر و ۱۴۳۵ میلی متر است.

انتظار می رود حجم جابه جایی کالا در مسیر باکو ـ تفلیس ـ کارس ۵۰۰ هزار BTK ـ TEU در سال باشد و در همین راستا موافقت نامه ای نیز برای احداث یک ترمینال باری در کارس به امضا رسیده است.

با اینکه این مسیر عمدتاٌ برای جابه جایی بار به کار می رود، شرکت استادلر برای راه آهن ملی آذربایجان (ADY) واگن های دارای تخت خواب با قابلیت تعویض عرض خط در مسیرباکو ـ استانبول برای سرویس های مسافری نیز فراهم خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار