برترین آثار رسانه‌ای جشنواره "نانو و رسانه" معرفی شدند

مراسم تقدیر و معرفی برترین آثار رسانه ای در حوزه نانو عصر امروز در محل برج میلاد تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۶۴۶۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، بعد ازظهر امروز با حضور دکتر سعید سرکار و اصحاب رسانه برترین رسانه و آثار در حوزه نانو فناوری معرفی شدند.

جشنواره «نانو و رسانه» هر ساله در ۴ بخش کلی «رسانه‌های شنیداری»، «رسانه‌های دیداری»، «مطبوعات» و «خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تحلیلی» برگزار می‌شود.

در این جشنواره آثار مرتبط با فناوری نانو مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. آثار داوری شده در جشنواره نانو و رسانه در فاصله زمانی اول فروردین تا آخر اسفندماه سال ۱۳۹۵ بوده است.

در این جشنواره خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در میان خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تحلیلی کشور رتبه اول را کسب کرد. در میان رسانه‌های دیداری «شبکه خبر» حائز رتبه اول شد. در حوزه رسانه های شنیداری، «رادیو ایران» رتبه اول را کسب کرد. در بخش مطبوعات نیز «روزنامه خراسان» حائز رتبه اول شد.

برگزیدگان بخش آثار نیز به این شرح است:

در بین خبرگزاری‌ها مجید هدایتی‌نسب خبرنگار خبرگزاری تسنیم رتبه اول، مریم رضایی خبرنگار ایسنا و میترا سعیدی کیا خبرنگار مهر به صورت مشترک رتبه دوم را کسب کردند.

در بین روزنامه‌ها فلاحی و سپیده شعرباف از جام جم به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند. در بخش صدا، سیاوش عقدایی و راضیه حسینعلی از رادیو جوان به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند. در بخش سیما، افروز اسلامی و محمد کیایی از خبرگزاری صدا و سیما مشترکا اول، روح الله رحیمی از مستند پازل رتبه دوم را کسب کردند.

همچنین منیره ابراهیمی‌زاده خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، زهرا حاجیان خبرنگار روزنامه خراسان، محسن معصومی خبرنگار روزنامه صمت، مریم اویسی خبرنگار خبرگزاری دانشجو، سیما پاتیما برنامه ساز رادیو جوان، مهری مویدی برنامه ساز رادیو گفتگو، حمید فروزنده سردبیر خبر 20 رادیو فرهنگ، محمدرضا اقبالی گوینده و خبرنگار اداره کل اخبار صدا، مریم فیروزی تهیه کننده برنامه های چرخ و صفر تا صد، طیبه جهانبازی خبرنگار روزنامه صمت، سید جواد ابویی گزارشگر شبکه خبر، یوسف جلالی گزارشگر شبکه پرس تی وی بعنوان افراد با عملکرد برتر معرفی شدند.

انتقاد از وضعیت اعتبارات پژوهشی در حوزه نانو

همچنین سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در این مراسم با بیان اینکه اولویت اول ستاد توسعه فناوری نانو اقتصاد مقاومتی است، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که کشور را از آسیب‌های اقتصادی مصون بدارد و کسی از منظر اقتصادی کشور را تهدید نکند و به عنوان ابزار از آن بهره‌برداری نکند. اعتقاد داریم رکن اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی افزود: با بررسی تحریم‌های اعمال شده، این سوال ایجاد می‌شود که تحریم‌ها در چه حوزه‌هایی بوده است. تحریم‌های اعمال شده درخصوص پوشاک، خودرو و لوازم خانگی نبوده؛ چرا که در همین زمان، بازار ایران جولانگاه محصولات وارداتی در این حوزه‌ها بوده است. تحریم‌ها درخصوص محصولات پیشرفته و استراتژیک اعمال شده است؛ به گونه‌ای که ما حتی در حوزه داروهای پیشرفته نیز تحریم بودیم و به طور کلی در هر حوزه‌ای که دانشی بوده، تحریم‌ها اعمال شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به برخی از نمونه‌های تحریم‌ها خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما برای جراحی مغز اقدام به خرید دستگاه مورد نیاز آن کردیم؛ ولی کشور آلمان به دلیل آنکه کاربرد این دستگاه را دوگانه دانست، از فروش آن به ایران ممانعت به عمل آورد. خوشبختانه امروز سازنده این دستگاه در کشور هستیم و تحریم‌ها خط و مرز خاصی ندارند و به همین دلیل است که می‌گوییم رشد اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال ایجاد اقتصاد مقاومتی هستیم، باید ببینیم که چگونه اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور محقق کنیم. امروز هویت کشورها وابسته به برندهای آن‌ها است به طوری که کشور آلمان با برند بنز و زیمنس و کشور ژاپن با برند سونی شناسایی می‌شوند، ولی متاسفانه ایران در عرصه بین‌المللی با عنوان کشور صادر کننده نفت، زعفران و پسته شناسایی می‌شود.

سرکار در ادامه سخنان خود با ابراز تأسف از اینکه اقتصاد ایران وابسته به صنایعی مانند فولاد است، گفت: این صنایع آینده کشور را نمی‌سازند، چرا که ارزش افزوده‌ای که در اقتصاد دانش‌بنیان نهفته است، قابل وصف با صنایع سنتی نخواهد بود. زمانی ما به اقتصاد دانش‌بنیان دست می‌یابیم که تکنولوژی در آن جایگاه ویژه داشته باشد. اقتدار کشور از حوزه تکنولوژی حاصل می‌شود چرا که اقتدار تکنولوژیکی، اقتدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به دنبال دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه کشور دو دهه در عرصه تولید علم و دانش گام‌های موثری برداشته است، ابراز امیدواری کرد که روز به روز بر کیفیت این تولیدات علمی افزوده شود.

وی در ادامه همچنین به نقش رسانه‌ها در توسعه تکنولوژی و فناوری در کشور اشاره و تأکید کرد: رسانه‌ها زبان گویای جامعه هستند و باید دستاوردهای محققان کشور را به مسؤولان کشور ارائه دهند. متاسفانه مسؤولان کشور نیروهای انسانی و پتانسیل‌های کشور را می‌بینند، ولی به آن توجه ندارند و این در حالی است که نیروی محرکه اقتصاد کشور، همین مغزها هستند که دنیا در حال برنامه‌ریزی است تا استعدادهای برتر کشور را کشف کند.

سرکار تصریح کرد: در حال حاضر ما بهترین نیروهای انسانی را در کشور داریم که می‌تواند بنیه قوی علمی ایجاد کند، ما در زمینه فرآیند تبدیل علم به دانش نسبتا خوب عمل کردیم و شاخص‌های جهانی نیز نشان می‌دهد که ما در رتبه‌های بالا قرار داریم. ولی در حوزه تبدیل دانش به ثروت، قوی عمل نکردیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبدیل علم به ثروت، بیان کرد: اگر بهترین جراحان جهان ابزار لازم را نداشته باشند، هرگز نخواهند توانست هنر جراحی خود را ارائه دهند. ضمن آنکه ما برای تکمیل چرخه نوآوری و تبدیل علم به ثروت، باید ملزوماتی را فراهم کنیم که متاسفانه در کشور به آن توجه ندارند. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه، مبنای مناسبی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در اختیار داریم و ما باید با استفاده از این پایه، برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور محقق کنیم.

وی ادامه داد: تربیت 35 هزار متخصص نیروی انسانی در حوزه نانوفناوری و کسب رتبه پنجم دنیا در این حوزه را از پیشرفت‌های کشور در حوزه نانو نام برد. همچنین در سند دوم 10 ساله توسعه فناوری نانو بر صنعتی‌سازی و تجاری‌سازی محصولات نانو متمرکز شده‌ایم که اگر این چرخه کامل شود، می‌توانیم ادعا کنیم که به اقتصاد دانش‌بنیان نزدیک شده‌ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه در دستیابی به این هدف نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ است، اظهار کرد: بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که ایجاد بناهای عظیم تاریخی و شکوفایی شعر و شاعری به دلیل اراده حکومت‌ها بوده است، چرا که اراده حکومت‌ها در شکوفایی پتانسیل‌های کشورها، نقش موثری داشته است و امکان بروز و ظهور هنرمندان و شاعران را داده است. امروزه در جوامعی که حکومت‌های دیکتاتوری دارند، اراده حکومت، اراده ملی است اما در ایران که دارای دموکراسی دینی است، اراده حاکم، کافی نیست که در این زمینه شواهد زیادی در اختیار داریم. به گفته وی، در حال حاضر مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام کشور مطالباتی دارد که کسی به این مطالبات پاسخگو نیست.

وی یادآور شد: در کشور آمریکا 1.8 میلیارد دلار، در ژاپن یک میلیارد دلار، در چین 1.2 میلیارد دلار و در کره جنوبی 700 میلیون دلار در حوزه نانو سرمایه‌گذاری شده است ولی این میزان در ایران کمتر از 20 میلیون دلار است که باید از مسؤولان پرسیده شود چرا در این حوزه اعتبارات پژوهشی کم است.

برنامه ستاد نانو برای توانمندسازی رسانه‌ها

همچنین در ادامه این مراسم عماد احمدوند دبیر کارگروه ترویج ستاد توسعه نانو از برگزاری دوره‌های آموزش توان‌افزایی برای رسانه‌ها خبر داد و گفت: برنامه‌های این ستاد با حضور رسانه‌ها به پیشرفت رسیده است و برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، موجب شد تا فعالیت‌های نانو به نتایج مورد نظر دست یابد. چرا که نگاه ما در ستاد ارتباط با رسانه‌ها است.

دبیر کارگروه ترویج ستاد توسعه نانو افزود: رسانه‌ها قادر به راستی‌آزمایی‌های علمی نیستند از این رو ما در ستاد با راستی‌ آزمایی دستاوردهای علمی، مسیر تولید محتوای علمی را برای رسانه‌ها فراهم می‌کنیم. در این راستا شهریورماه امسال برنامه‌ای برای توان‌افزایی رسانه‌ها برگزار خواهیم کرد.

به گفته وی، دسترسی رسانه‌ها به منابع اطلاعاتی از دیگر اقدامات ستاد نانو است که در این راستا در تلاش هستیم تا تعاملات کارشناسان را با رسانه‌ها بیشتر می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار