وزیر بهداشت در اجلاس هیأت امنای دانشگاه‌های پزشکی:

اختیارات دانشگاه‌های علوم پزشکی باید افزایش یابد

وزیر بهداشت گفت: اختیارات دانشگاه های علوم پزشکی باید افزایش یابد و اختیارات مرکز حتی شورای گسترش به محیط منتقل شود البته در طرح آمایش سرزمینی می توانیم بسیاری از اختیارات را به هیات های امنا مناطق یا استانها منتقل کنیم.

کد مطلب: ۶۴۶۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، سید حسن هاشمی پیش از ظهر امروز در اجلاس سراسری هیات های امنای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور گفت: در حوزه سلامت گرفتاری های زیادی داشته و داریم اما دولت، مجلس و سیاستگذاران کمک های زیادی به ارتقای سلامت مردم کردند اما باید توجه داشت که توسعه و پیشرفت کشورها، در سایه سلامت آن جوامع است که این بخش نیاز به توجه جدی دارد. در اکثر کشورهای پیشرفته، سلامت از اولویت های مهم و نخست دولت ها است و امیدواریم همانگونه که در 4 سال گذشته، سلامت در کشور جزء اولویت های دولت قرار گرفت، در ادامه نیز برای رسیدن به نظام سلامت کارآمد، توجه ویژه ای به این حوزه شود.

وزیر بهداشت با یادآوری تصویب قانون هیات امنایی و استقلال نسبی دانشگاه ها در سال 68 در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: البته دانشگاه ها در سال 1318 مستقل شدند و در سال 1321 نیز برای تعیین رییس دانشگاه و دانشکده از وزارت فرهنگ سابق، جدا شدند و همزمان با انقلاب اسلامی، شورای انقلاب، قانونی را تدوین کرد که منجر به تقویت هیات های امنا شد.

وی افزود: متاسفانه نتوانسته ایم از قانون هیات امنایی استفاده مناسبی داشته باشیم و هیات های امنا فقط منحصر به مسائل مالی و اداری شده اند در حالی که نقش آنها در سیاستگذاری، حل مشکلات دانشگاه ها، دیده بانی و کمک گرفتن از جامعه برای پیشبرد اهداف دانشگاه ها بسیار مهم است.

هاشمی تصریح کرد: قانون هیات امنایی در دولت مخالفان جدی داشته و برخی دوستان در دولت به ویژه اقتصادیون، علاقه ای به مستثنی کرد دانشگاه ها از سایر دستگاه های اجرایی ندارند و وزرای بهداشت و علوم در جلسات هیات دولت باید مراقب باشند که آیین نامه یا قانونی که اختیارات هیات های امنا را محدود می کند، تصویب نشود.

وی تاکید کرد: اختیارات دانشگاه های علوم پزشکی باید افزایش یابد و اختیارات مرکز حتی شورای گسترش به محیط منتقل شود البته در طرح آمایش سرزمینی می توانیم بسیاری از اختیارات را به هیات های امنا مناطق یا استانها منتقل کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش هیات های امنا در کنترل هزینه های حوزه بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: بنظر می رسد که باید برای دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستانها، سقف بودجه ایجاد کنیم و بودجه سالیانه آنها را به آنها را پرداخت کنیم تا خودشان به امورشان بپردازند و از آنها شاخص هایی مانند رضایتمندی مردم و بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی را بخواهیم و رییس دانشگاه علوم پزشکی نیز مجری این اختیارات باشد.

هاشمی یادآور شد: هیات های امنای دانشگاه های علوم پزشکی نقشی مانند مجلس شورای اسلامی دارند و عصاره مدیریت کشور در دهه های متمادی هستند بنابراین لازم است که اختیارات را از نظر مالی و اداری به دانشگاه ها و بیمارستانها واگذار کنیم و بهبود شاخص های کلان حوزه سلامت را از آنها بخواهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار