حمایت ستاد نانو از پایان‌نامه‌های حوزه علوم انسانی

ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو از پایان‌نامه‌های تعریف‌شده در حیطه‌ علوم انسانی که به نحوی در ترویج استفاده از فناوری نانو در صنایع مختلف نقش ایفا می‌کنند، حمایت می‌کند.

کد مطلب: ۶۴۶۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو از پایان‌نامه‌های تعریف‌شده در حیطه‌ی علوم انسانی که به نحوی در ترویج استفاده از فناوری نانو در صنایع مختلف نقش ایفا می‌کنند، حمایت می‌کند. بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ی فناوری نانو در حوزه‌های مالکیت فکری و ثبت پتنت، توسعه‌ی سرمایه‌ی انسانی و آموزش‌های پیش از دانشگاه و درون دانشگاهی، استانداردسازی، انتقال دانش نانو از دانشگاه به صنعت و در نهایت هدایت محصولات مبتنی بر فناوری نانو به‌سوی تجاری‌سازی، بخش اعظمی از چشم‌انداز این طرح‌های پیشنهادی را تشکیل می‌دهند.

کشورهای مختلف بر اساس اهداف مدنظرشان در حوزه‌ی فناوری نانو، سیاست‌های متفاوتی اتخاذ می‌کنند. سیاست‌گذاری‌های نانویی در ایران از سال 1384 آغاز شد. حال پس از گذشت نزدیک به دوازده سال از اعمال سیاست‌های اتخاذ شده، زمان آن رسیده تا با بررسی دستاوردها و نتایج حاصل شده، میزان کارایی آن‌ها سنجیده شود. همچنین لازم است تا با تحقیقات در زمینه‌ی فعالیت‌های علمی و عملی انجام شده در کشورهای مطرح در حوزه‌ی فناوری نانو از جمله آمریکا، چین، کره جنوبی، تایوان، استرالیا، ژاپن، و روسیه، اقداماتی در جهت تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف برنامه‌ها صورت گیرد. مالکیت فکری و ثبت پتنت، توسعه‌ی سرمایه‌ی انسانی و آموزش‌های پیش از دانشگاه و درون دانشگاهی، استانداردسازی، انتقال دانش نانو از دانشگاه از مهم‌ترین بخش‌های نیازمند تقویت به شمار می‌روند.
هدف نهایی پژوهش در حوزه‌ی فناوری نانو در علوم مختلف، از پزشکی گرفته تا مهندسی، تجاری‌سازی محصول یا فناوری نهایی و تولید ثروت است. توسعه‌ی فناوری فرایندی است یکپارچه از پژوهش تا تجاری‌سازی. چرخه‌ی کامل پژوهش تا تجاری‌سازی در مورد یک محصول، نیازمند همگرایی مؤلفه‌های مختلفی است که در تعامل با یکدیگر منجر به تجاری‌سازی یک محصول فناورانه می‌شوند. تجاری‌سازی بخش مهمی از فرایند نوآوری است و هیچ فناوری و محصولی بدون آن وارد بازار نمی‌شود. فرایند تجاری‌سازی فرایندی پیچیده و متأثر از عوامل متعدد انسانی، زیرساختی و اجتماعی است؛ عواملی که هرکدام می‌تواند از یک ‌سو عامل موفقیت و از سوی دیگر مانع موفقیت آن باشد.

هدف از اجرای طرح‌های پیشنهادی در حوزه‌ی علوم انسانی مرتبط با فناوری نانو، ارزیابی سیاست‌های اتخاذ شده و میزان موفقیت آن‌ها در ایران و سایر کشورهای جهان و همچنین بررسی و تحلیل دقیق عوامل مؤثر در راه تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر فناوری است. اطلاعات بیشتر در رابطه با موضوعات و فرایند اجرایی طرح‌های تعریف شده در حوزه‌ی علوم انسانی در لینک http://nano.ir/proposal/list/1/38 قابل مشاهده است. همچنین اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه‌ی حمایت از پایان‌نامه‌های مبتنی بر نیاز صنعت و آیین‌نامه‌ی مربوطه در لینک http://nano.ir/page/1/3330/12 در دسترس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار