معاون وزیرجهادکشاورزی:

به ازای هر 600 کشاورز یک مروج داریم

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که اکنون ١٠ هزار مروج برای ١٠ هزار پهنه کشاورزی داریم گفت: با اقدامات صورت گرفته اکنون به طور متوسط به ازای هر ٦٠٠ کشاورز یک مروج داریم که وضعیت مطلوب را نشان مَی دهد.

کد مطلب: ۶۴۶۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، «اسکندر زند» روز دوشنبه در حاشیه اولین همایش 'ملی تربیت مروج ویژه مروجین مسئول پهنه های تولیدی با مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه' ، در جمع خبرنگاران افزود: در سال ١٣٩٢ به ازای هر سه هزارنفر کشاورز یک مروج داشتیم که کافی نبود.
وی اظهار داشت: هدف ما این است که زنجیره تولید دانش را از تحقیق تا مزرعه به کمک مروجین انجام بدهیم.
وی تصریح کرد: این ١٠ هزار مروج، مروجین دولتی ما هستند که وظیفه دارند در همه بخش های غیردولتی از جمله شرکت های خدمات مشاوره ای، صنوف، کشاورزان ترویج و کمک داشته باشند و مابقی ظرفیت های ترویجی و تسهیلگران کمک بگیرند.
زند با تاکید بر اینکه شبکه ترویج کشاورزی کشور قوی شده است، گفت: امیدواریم بتوانیم زیرساخت ها را نوسازی کنیم و امکانات را در اختیار قرار بدهیم و دور جدید بخش کشاورزی را به کمک مروجین پهنه دانش در هکتار را در بخش کشاورزی اضافه و ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: با وجود مجموع مروجی که الان داریم رنج قابل قبول مروج را به تعداد کشاورزان همانند کشورهای متوسط دنیا داریم.

**افزایش بهره وری و راندمان مصرف اب أولویت برنامه ششم توسعه
معاون وزیر جهاد کشاورزی ، مهمترین أولویت ما در بخش کشاورزی را آب و افزایش بهره وری و راندمان مصرف اب دانست و افزود:
این منی در برنامه ششم به عنوان یک أصل مورد توجه قرار گرفته وتمام فعالیت های بخش کشاورزی در این موضوع دیده شده است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در کشاورزی برنامه افزایش بهره وری اب در استان ها و تمام فعالیت های ستادی وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده و به مرور اجرا مَی شود.
وی ادامه داد: امیدواریم طبق پیش بینی ها تا پایان برنامه ششم بتوأنیم دو موضوع بهره وری اب و راندمان مصرف اب دست پیدا کنیم .
به گفته وی، نظام ترویج کشاورزی از شهریور سال ٩٥ شروع و به مدت ١١ ماه در حال إجراست.
رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت : این اولین دوره ملی آموزش تخصصی مدیریت تلفیقی خاک و اب وتغذیه گیاه برای حدود ٢٠٠ نفر از مروجین مسول پهنه های کشاورزی است.
وی اضافه کرد: در طرح نظام نوین ترویج کل ایران به ١٠ هزار پهنه تبدیل شده و هر پهنه یک مروج مسول پهنه که از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما هستند جذب شده اند.
وی تصریح کرد: از انجایی که لازم است این مروجین اطلاعات تخصصیشان ارتقای یابد اولین دوره آموزشی در بخش مدیریت تلفیقی خاک ، اب و تغذیه گیاه و
دوره های بعدی در زمینه خاک، آب، گیاه پزشکی و دامپزشکی برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار