وزیر آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش حافظ نظام سیاسی است

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید با ارتباط بیشتر بتوان مدل آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به داخل مدرسه به ویژه در مدارس ابتدایی بیاوریم.

کد مطلب: ۶۴۵۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی مشترک معاونین آموزش ابتدایی و مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور با بیان اینکه یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش تغییر و تحول در مدل یاددهی و یادگیری است، اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این مساله کمک می‌کند و امیدواریم این تعامل استمرار داشته باشد .

وی ادامه داد:آموزش و پرورش همواره زیربنای توسعه است و اگر بخواهیم توسعه داشته باشیم مهم‌ترین رکن، نظام آموزشی است و تمام محققان به این مساله اذعان دارند که برای تحول باید به آموزش و پرورش توجه کرد .

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین این مساله لحاظ شده ، گفت: باید برای اجرای سند تحول بنیادین به فراهم شدن فرصت‌ها و میوه کار توجه کرد .

وی افزود: بحث نیروی انسانی و ارتقای آن به بهبود مهارت ها، کاردانی و مدیریت منجر می‌شود و زمینه ساز توسعه در کشور‌ها است و در بررسی‌های انجام شده در بسیاری از کشور‌ها بین توسعه اقتصادی و نظام آموزشی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد پس نظام آموزشی باید به بنگاه‌های اقتصادی جامعه ارتباط داشته باشد .

دانش آشتیانی اظهار کرد: توسعه سیاسی و نوع نظام آموزشی با یکدیگر ارتباط دارند و این همبستگی براساس تحقیقات ۵۰ درصد برآورد شده است .

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش حافظ نظام سیاسی است، گفت: این نهاد می‌تواند هویت ملی را در دانش آموزان ایجاد کرده و خود به خود نظام را بیمه کند و دولت‌های بزرگ در این قسمت سرمایه گذاری‌های قابل ملاحظه‌ای دارند چرا که جامعه پذیری نوجوانان و جوانان در آموزش و پرورش رقم می‌خورد .

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نظام آموزشی در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اثرگذار بوده و ارتباطی یکطرفه نیست بلکه عوامل مذکور در روند نظام آموزشی موثر است .

وی با اشاره به محتوای کتب درسی تصریح کرد: صرفا با محتوای کتاب‌های درسی نمی‌توان تغییر و تحول در نظام آموزشی ایجاد کرد پس باید بدانیم که ارزش‌ها تنها از کتاب درسی بر نمی‌آید بلکه سازمان مدرسه، چگونگی تدریس و اداره کلاس از پارامتر‌هایی است که به بازدهی بهتر کمک می کنند .

دانش آشتیانی با بیان اینکه ارتباط بین مدرسه و جامعه در اثرگذاری نظام آموزشی موثر است، گفت: در واقع نظام آموزشی باید جامعه محور بوده و تلفیقی بین خود و جامعه باشد .

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: توانمندسازی معلمان و توجه به نیروی انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است همچنین در بعد دیگر نگاه به دانش آموزان باید مورد توجه باشد .

دانش آشتیانی تصریح کرد: باید روی مهارت های زندگی تمرکز کنیم و صرفا نگاه به آموزش های نظری نباشد در واقع طرح درس باید با هدف مهارت ها باشد و محتوا ابزاری در اختیار معلم برای آموزش مهارت ها است تا زمانی که معلم به دنبال آموزش بدون مهارت باشد هدف نظام آموزشی گم شده است .

وزیر آموزش و پرورش گفت:نظام آموزشی متمرکز ما را به اهداف نمی رساند و حتی یابد در برنامه درسی به سمت عدم تمرکز حرکت کنیم و متناسب با شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مناطق باشد و تا زمانی که انعطاف لازم در برنامه درسی و تمرکز وجود نداشته باشد ارتباط بین نظام آموزشی و جامعه برقرار نمی شود .

وی با تاکید بر اینکه باید به مقطع پیش دبستانی توجه کنیم، اظهار کرد: متاسفانه اولیا به سرمایه گذاری در مقاطع تحصیلی بالاتر توجه می کنند در حالی که با سرمایه گذاری در مقاطع پایین تر مسیر موفقیت هموار می شود علاوه بر این در نظام آموزشی باید به انتخاب درست نیروی انسانی توجه شود .

دانش آشتیانی افزود: تغییر و اصلاح نگاه در یک نظام آموزشی باید در دوره دبستان و حتی قبل از آن رخ دهد و علت تاکید مقام معظم رهبری به ارتباط بیشتر کانون و مدرسه به این دلیل است که تا تحول در کودکان نباشد اثربخشی در نظام آموزشی ایجاد نخواهد شد .

وی با اشاره به اینکه محتوای برنامه درسی کشورهایی مختلف تغییر کرده، بیان کرد: استفاده از بحث هنر در مفهوم عام از جمله تئاتر و سینما و قصه گویی در آموزش ها موثر است در حالی که با روش سنتی این جذابیت وجود ندارد .

دانش آشتیانی به مساله بازی کردن اشاره داشته و گفت: در حین بازی کردن دانش آموزان کار تیمی را یاد می گیرند و در جهت رشد فکری آنها بسیار تاثیرگذار است .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث کتابخوانی گفت: به این مساله کمتر توجه شده البته باید برای احیای شرایط بیشتر تلاش کنیم .

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید با کتاب انس بگیرند، تصریح کرد:این مساله به آموزش بهتر و رشد فکری آنها کمک می کند و خوشبختانه کانون با سابقه طولانی تخصص لازم در این زمینه ها را دارد و مربیان خوبی برای این امور در نظر گرفته شده است .

دانش آشتیانی اظهار کرد: علت تاکید من بر تعامل بیشتر آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری به دلیل این فعالیت تخصصی است و اشتراک این ظرفیت ها برای بهبود و تحول نظام آموزشی موثر است .

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مدیران استانی تمام تمرکز برای برنامه ریزی آموزشی را به تعامل بیشتر در حوزه های مذکور داشته باشند و به جای روش های سنتی به این رویکردی پرداخته شود .

وی با اشاره به اینکه باید کانون را به مدارس بیاوریم، گفت :در اصل مدل آموزشی کانونی در مدارس پیاده سازی شود و امیدواریم این اتفاق را استمرار ببخشیم تا تاثیر گذاری بیشتری در نسل های آینده داشته باشیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار